اساتید ابتدا خودشان وارد کارهای عملی کشاورزی شوند/ زمان شعار دادن گذشته است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: زمان شعار دادن گذشته است. افراد الگو مانند اساتید، کارشناسان و افراد دانشگاهی، خود باید به کار ورود کنند تا دانشجویان ببینند که چه منافعی برایشان دارد.

صدیقه محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز، درباره کاهش ورودی‌های رشته‌ کشاورزی اظهار کرد: تقریبا در همه رشته‌ها با کاهش ورودی‌ها در چند سال اخیر مواجهیم. به غیر از رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در باقی رشته‌ها انگیزه کافی در دانشجویان وجود ندارد. دانشجو زمانی که می‌بیند با مدرک دکتری هم نمی‌تواند در رشته دلخواه خود به جایگاهی برسد و موقعیت شغلی‌ای برایش فراهم نیست، رغبتی برای ادامه تحصیل نخواهد داشت. به همین دلیل به دنبال رشته‌هایی می‌رود که بدون استخدام و با کسب مهارت به درآمد برسد. به این نکته باید توجه کرد که دوره مدرک‌گرایی گذشته و افراد بیشتر دنبال مهارت هستند.

وی افزود: یکی از کارهایی که برخی دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه شیراز به آن پرداخته، مدارس مهارتی در حوزه کشاورزی است. در سال گذشته این مدرسه تاسیس شده و بیشتر دوره‌های کاربردی-مهارتی برگزار می‌کند. هیچ شرط سنی برای شرکت در این کلاس‌ها وجود ندارد. دوره‌هایی کاربردی که صرف نظر از رشته افراد مختلفی ورود کنند. برای مثال، دوره پرورش قارچ و تهیه کمپوست بیشترین استقبال را داشتند. افراد بدون نیاز به مدرک دانشگاهی با آموزش دیدن در این حوزه‌ها می‌توانند مشغول به کار شوند. از طرفی اگر فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی باشند، چون پیش زمینه دارند، تشویق می‌شوند که در مقاطع بالاتر تحصیل کنند. بنابراین در رشته‌هایی مانند کشاورزی، باید دانشجویان را به سمت کارآفرینی برد. اگر غیر از این باشد نتایج خوبی به دست نخواهد آمد.

محمدی تصریح کرد: در بررسی‌هایی که در چند سال اخیر انجام داده‌ام، در رشته‌هایی مانند میکروبیولوژی در چهار الی پنج سال اخیر در دانشگاه شیراز نزدیک به سه هزار دانشجو پذیرش شد. با بررسی این ۲ رشته، دیده می‌شود که شرایط کار در رشته کشاورزی به مراتب از دیگر رشته‌ها خیلی بهتر است. چون دانشجویان مهارت‌های متنوعی در دانشگاه می‌بینند و با مداومت در این رشته بیکار نخواهند ماند.

وی با بیان به این که زمان شعار دادن گذشته است، گفت: اول از همه، افراد الگو ماننداساتید، کارشناسان و افراد دانشگاهی، خود باید به کار ورود کنند تا دانشجویان ببینند که چه منافعی برایشان دارد. با دیدن این منافع، دانشجویان تشویق به انجام کار می‌شوند.

محمدی تاکید کرد: دانشگاه باید به یک محیط کارآفرین تبدیل شود و همان شرایطی که برای دانشجویان توضیح داده می‌شود، به صورت عملی در دانشگاه به تصویر کشیده شود. این عوامل موجب می‌شود که دانشجویان دوره ببینند، مزایایی هم برای دانشگاه دارد و هم به واسطه کسب مهارت، انگیزه کاری پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: کشاورزی دانش بنیان کمک بزرگی در این راستا به دانشجویان می‌کند. البته که مستلزم حمایت است. پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها باید شرایط را فراهم کنند تا ایده تبدیل به شغل و درآمد شود. البته که پروسه‌ای طولانی دارد. معمولا افراد خلاق پشتوانه مالی نداشته و نسل جوانی هستند که احتیاج به حمایت دارند. اگر این حمایت‌ها باشد، ایده به نتیجه می‌رسد.

محمدی گفت: لازمه تشویق داوطلبان به رشته‌هایی همچون کشاورزی این است که باید موضوع پررنگی در دانشگاه باشد که افراد با دیدن آن تشویق و ترغیب شوند. برای مثال، آزمایشگاه داریم اما خروجی این آزمایشگاه چیست؟ با دیدن پروژه‌هایی در این آزمایشگاه‌ها که به نتیجه و درآمد رسیده، گلخانه‌های حرفه‌ای که کسب درآمد می‌کنند و مراکز تولیدی که در دانشگاه‌ها فعال باشند، می‌توان آن‌ها را جذب کرد. در این صورت با هماهنگی مدارس، جهت بازدید از این فضاهای آموزشی، از قبل از ورود به دانشگاه، دانش‌آموزان با این رشته‌ها آشنا و زمینه ذهنی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1253108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =