بی‌اعتمادی متقابل صنعت و دانشگاه/ دانشجویان از دوره‌های تخصصی حین تحصیل غفلت نکنند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد قزوین گفت: عدم اعتماد متقابل صنعت و دانشگاه یکی از مشکلات فعلی در کشورمان است.

احمد فخاریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارتباط دانشگاه با صنعت اظهار کرد: عدم اعتماد متقابل صنعت و دانشگاه یکی از مشکلات فعلی در کشورمان است. یکی از دغدغه‌های فکری صنعت این است که دانشگاه محل آموزش مجموعه‌ای از مسائل تئوری برای دانشجو است و فارغ التحصیل دانشگاهی عملا نمی‌تواند مشکلات صنعت را درک کند تا به حل آن بپردازد و بخشی از این مطلب هم صحیح است.

وی افزود: آموزشها و مباحثی که در دانشگاه تدریس میشود، ممکن است منطبق بر نیازهای صنعت نباشد اما راه حلی که در این خصوص می توان ارائه داد آن است که در غالب طرح‌هایی مانند طرح پویش، دانشجو را حین تحصیل با صنعت آشنا کنیم.

فخاریان بیان کرد: در طرح پوش دانشگاه با یک صنعت مشخصی رایزنی می‌کند و دانشجویان را به آن معرفی میکند تا علاوه بر تحصیل در دانشگاه، دانشجویان بتوانند تحت نظارت تکنسین‌های ماهر نکات کار را به خوبی یاد بگیرند و در این حوزه آموزش عملی ببینند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: صنعت هم به ازای کاری که دانشجو انجام می دهد، کمک هزینه شهریه دانشگاه برای دانشجو در نظر می‌گیرد و هم از نظر آموزشی دانشجو در محیطی صنعتی توسط یک راهنما آموزش میبیند و کار مورد نظر را یاد می گیرد.

وی تصریح کرد: بخش دیگر این است که بین اساتیدی که سابقه کار صنعتی دارند و صنایع مختلف ارتباط بر قرار کنیم و پروژههایی در قالب حل مسائل جاری صنعت داشته باشیم. به عنوان نمونه برای تسویه خانههای فاضلاب، سیستمهای مدیریت دانش و …، پروژه هایی را داریم که با صنایع مختلف قرار داد بستیم. صنعت با وجود پروژههای قراردادی با دانشگاه و حاصل شدن نتیجه و بهبودی در سیستم می تواند اعتماد کند.

فخاریان تاکید کرد: در حوزه پژوهش مجموعه‌ای از بازدیدهای برنامه ریزی شده از صنایع داریم یعنی با توجه به درخواست دانشکدههای مختلف بازدید از صنایع صورت می گیرد. دانشجو هایی که رشته های تحصیلی آن ها با صنایع ‌مورد نظر ارتباط داشته باشد ،میتوانند از آن بازدید بهره کافی ببرند و از توضیحات استاد مربوطه در ارتباط با خط تولید و صنعت استفاده کنند.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد قزوین تشریح کرد: با توجه به اینکه ما ارتباط خوبی با صنایع مختلف داریم، نیازهای آنها را در خصوص تخصصها و رشته‌های متنوع در نظر می گیریم و دانشجوهای علاقه مند در این حوزه را به واسطه مصاحبه انتخاب میکنیم و در نهایت آنها را به صنعت معرفی می کنیم. همچنین ما سخنرانی یا نشستهایی را به صورت دوره ای در دانشگاه برگزار می‌کنیم و افراد شناخته شده صنعت را دعوت می کنیم تا در مورد موضوعات روز صنایع صحبت کنند و دانشجویان بتوانند به صورت مستقیم با صاحبان صنایع گفتوگو کنند و سوال های خود را در میان بگذارند. 

وی خاطر نشان کرد: فرصت‌های شغلی زیادی در جامعه وجود دارد اما مهم این است که بی محابا وارد عرصه کار شوید و آن را از پایه شروع کنید. علاوه بر تحصیل در دانشگاه حتما دورههای تخصصی را دنبال کنید. زبان‌های برنامه نویسی تخصصی را یاد بگیرید و به ایدههای جدید حوزه کاری خود توجه کنید. سعی کنید کار مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنید تا با علاقه به آن بپردازید و همچنین خود را در این حوزه ارتقاع بدهید و عجله نکنید تا بهترین شغل را در در خصوص رشته‌ای  که در آن تحصیل کردید انتخاب کنید.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1181434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =