به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بنابر اخبارمنتشر شده از مجلس شورای اسلامی، رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شده است اما انتخاب صحرایی از همان زمان که به عنوان سرپرست معرفی شد هم با انتقاداتی همراه بود.
صحرایی متولد ۱۳۵۵ و دکتری زبانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است که از اردیبهشت سال گذشته به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد و حالا در آستانه تجربه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
مهم ترین وزارتخانه دولت تاکنون مورد بیشترین بیتوجهی قرار گرفته است
محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان و بیضا در واکنش به معرفی احتمالی رضامراد صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در توئیتر نوشت: انتظار از ترمیم معرفی فردی توانمند برای ایجاد تحول است متاسفانه مهم ترین وزارتخانه دولت تاکنون مورد بیشترین بیتوجهی قرار گرفته است.
صحرایی مانند نوری است
ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسکانیوز درباره انتخاب صحرایی گفت: صحرایی مانند نوری است و نمیتواند در حوزه آموزش و پرورش موفق باشد. او سبقه کافی در آموزش و پرورش ندارد و علی رغم اینکه گفته میشود ۱۰ سال سابقه داشته اما وقفه افتاده و به تجربه ثابت شده افرادی که از آموزش و پرورش برنخواستهاند، تعلق خاطر به این سازمان ندارند.
وی افزود: ما نمونههایی شبیه آقای صحرایی داشتیم و ایشان مقبولیت لازم را بین معلمان ندارند و در مدت کوتاه سرپرستی هم نتوانسته رضایت فرهنگیان را جلب کند و به نظر میرسد که برنامهای ندارد. اگر هم اصرار به معرفی او وجود دارد، برای حفظ تیم فعلی معاونتها است.
سحرخیز با انتقاد از روند مدیریت آموزش و پرورش در سالهای اخیر گفت: صحبتهای رهبری را بررسی کنید، متوجه میشوید که رهبر چند سال اخیر آموزش وپرورش را به نقد کشیده است. موارد مورد اشاره رهبر شامل بیاعتنایی به سند تحول بنیادین، نبود نقشه راه، ببرون سپاری خدمات و تضعیف مدارس دولتی میشود. دولت به دنبال واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی است و رهبر هم به این موضوع انتقاد کردند. صراحتا در برنامه آموزش و پرورش عنوان شده که ۲۵ درصد از مدارس هیات امنایی شوند و این خلاف قانون است.
وی افزود: اگر قرار است که این آقا در تیم آقای رئیسی حضور داشته باشند، اتفاق متفاوتی نخواهد افتاد و چیزی تغییر نمیکند. در رتبهبندی هم شرایط بسیار بد است چراکه قرار بود رتبه بندی رقابتی علمی و نوعی جهش و تحول باشد تا معلمان وادار به مطالعه و پژوهش شوند و در کنار آن تکانی هم به حقوق معلمان داده شود اما توانمندسازی معلمان در اجرا گم شد و علاوه بر این ترمیم حقوق معلمان و اصلاح معیشت هم اتفاق نیفتاده است.
کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: رتبه بندی مسلزم پیشبینی منابع است اما به نظر میرسد که کسریهای فعلی در آخر سال برای آموزش و پرورش دردسرساز شود. معلمان همچنان شاکی هستند زیرا همچنان فاصله بین معلمان و کارمندان دولت وجود دارد. آموزش وپرورش بدهکار است. این نشانه بیتجربگی است و اگر دوباره فردی بیتجربه انتخاب شود، این اتفاقات تکرار میشود.
سحرخیز توضیح داد: دو بخشی کلیدی به نام معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع که توزیع منابع و نیروی انسانی زیرمجموعه این معاونت است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی در آموزش و پرورش وجود دارد؛ این حوزهها امروز در دستان کسانی است که بیتجربه هستند. نیروهای فعلی آموزش و پرورش از جنس آموزش و پرورش نیستند.
دولت نباید مرتبه آموزش و پرورش را تنزل دهد
وی ادامه داد: نیروهای فعلی آموزش و پرورش با شیوه درستی انتخاب نشدهاند و چون این سازمان را نمیشناسند، نمیتوانند موفق باشند. کسی باید در آموزش و پروش مدیریت کند که تجربه زیسته در این سازمان داشته باشد و بر مبنای آن بتواند کمبودها را پرکند. ما هرسال ۸۰ تا ۱۰۰ هزار بازنشسته داریم اما ۲۰ تا ۳۰ هزار استخدام داریم و اگر سالیان سال هم دانشگاه فرهنگیان را پر از دانشجو کنیم، نمیتوانیم این کمبود را پر کنیم. این شرایط به دلیل نگاه کالایی و سرمایهای به آموزش و پرورش در طی سالها ایجاد شده چراکه دولتها همواره با این استراتژی عمل میکردند که دولت را از زیر بار اداره آموزش و پرورش رها کنند.
سحرخیز عنوان کرد: همین نگاه باعث توسعه مدارس خصوصی و ورود نیروهای خرید خدمات شده است. این نگاه آموزش و پرورش را به روزمرگی انداخته و باعث شده که برنامهریزی آموزشی نداشته باشد. ما باید برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم اما به نظر میرسد که معلمان چندان اقبالی به مدیران آموزش و پرورش ندارند.
وی افزود: آموزش و پرورش رتبه آخر را در دولت دارد و از دولت آقای هاشمی تاکنون آموزش و پرورش مورد بیمهری قرار گرفته است. این آقا هم برنامهای ندارد و همین وضع فعلی را حفظ خواهد کرد. از مجلس انتظار داریم که اگر قرار است که جلوی بیثباتی را بگیرد، مملکت قحط الرجال نیست وبه این آقا رای ندهد. دولت نباید مرتبه آموزش و پرورش را تنزل دهد و تنها مدرک تحصیلی کافی نیست و باید تجربه کافی هم وجود داشته باشد.
حضور مدیران کم تجربهای که از سایر دستگاهها به این وزارتخانه تخصصی آمدند
حسین صادقی کارشناس مسائل تعلیم و تربیت هم در گفتوگو با ایسکانیوز با انتقاد از حضور مدیران کم تجربهای که از سایر دستگاهها به این وزارتخانه تخصصی آمدند، عنوان کرد: مقوله آموزش و پرورش، مأموریتها و مخاطبان این نهاد با مأموریت و جنس مخاطبان سایر دستگاهها، فرسنگها فاصله دارد. کارکنان آن را اغلب متخصصان تعلیم و تربیتی تشکیل میدهند که اولین سنگِ بنای شکلگیری شخصیت فکری افراد جامعه و نسلهای آینده را پایهگذاری میکنند که بالطبع کوچکترین بیمهری و کمتوجهی به این قشر فرهیخته، آثار منفی و نامطلوبی در جامعه برجای میگذارد و از این روی، صد البته مشکلات آن نیز بسیار فربهتر و فراگیرتر از سایر وزارتخانههاست.
معاون سابق دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر دولت در پی توفیق و موفقیت سکاندار این نهاد مهم و مقدّس است، باید حساب این دستگاه انسانساز را از حساب سایر دستگاههای اجرائی جدا کند، گفت: دولت باید با مراجعه به افکار عمومی و مشورت با خبرگان، قدرتمندترین وزیرکابینهاش را به عنوان وزیر آموزش وپرورش معرفی کند.
وی افزود: بیشک هر طرح و برنامهای در مقام عمل بدون در اولویت قرار دادن مسائل آموزشوپرورش از سوی دولت، همراه ساختن سایر اعضای کابینه برای حل مسائل آموزش و پرورش، جلب مشارکت و حمایت معلمان محکوم به شکست خواهد شد.
وی اضافه کرد: به عنوان معلمی که قریب ۲۹ سال از عمر خود را علاوه بر کسوت پرافتخار معلمی و در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریت این دستگاه سپری کرده است، پیشنهاد میکنم وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش، قبل از پذیرش ریسک حضور در مقام سکاندار بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، به چند سؤال مهم، کلیدی و اساسی، پاسخ روشنی ارائه دهد تا شاید نظر معلمان و نمایندگان را برای کسب رأی اعتماد، جلب کند. سؤالاتی که علیرغم ارائه طرحها و راهحلهای متعدد از سوی وزرای پیشین، همچنان لاینحل و بیپاسخ مانده است.
وی ادامه داد: اغلب مدیران آموزشوپرورش با حوزه مسئولیتی خود، تعارض منافع دارند؛ وزیر باید پاسخ دهد که برای حل این مسئله، چه تدبیری اندیشیده است؟ باید بداند که برای کاهش تنوّع مدارس و کمک به بسط و عدالت آموزشی در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت باکیفیت چه برنامهای طراحی کرده است؟ برنامهاش برای تعیین تکلیف نیروهای حقالتدریس و نیروهای تعهد خدمتی چیست؟ این موضوع بسیار اهمیت دارد که وزیر پیشنهادی برای تحقق واقعی رویکرد مدرسهمحوری و کاهش تمرکز در سطوح مختلف مدیریتی، برنامه مشخصی دارد یا خیر؟
به گزارش ایسکانیوز، باید منتظر ماند و دید که نگاه نمایندگان مجلس به انتخاب صحرایی چطور است و در نهایت صحرایی با وجود انتقادات به وزارت میرسد یا رئیس جمهور باید به گزینه دیگری فکر کند.
انتهای پیام /
نظر شما