قاسم عموعابدینی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعدد نهادهای سیاستگذار در نظام آموزش مهارتی کشور، اظهار کرد: اختلافات و پراکندگیهایی در حمکرانی نظام آموزش مهارتی کشور وجود دارد؛ اما در حال تلاش هستیم که این پراکندگیها با شکلگیری یک شورای مهارتی ساماندهی شود.
ارائه مشاوره شغلی به دانشجویان توسط استاد راهنما
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان این که وضعیت حوزه دانشگاه در آموزش مهارتی تعیین تکلیف شده است، افزود: بر اساس طرح تحول دولت سیزدهم، چالش اصلی در مورد فارغالتحصیلانیست که لازم است مهارت داشته باشند. این برنامه طبق روشهایی که در طرح تحول است، اجرا میشود.
وی خاطرنشان کرد: دولت، صنعت و جامعه باید هماهنگ شوند تا مشکلاتی که در زمینه آموزش مهارتی در کشور وجود دارد برطرف شود. در این راستا، محتوای هزار و ۵۰۰ برنامه درسی در حال تغییر است. همچنین تغییراتی در پیوست آنها اتفاق خواهد افتاد. این موارد مصوبه شورای عالی برنامهریزی است که پیوست مهارتی و اشتغال و پیوست باورمندی به برنامههای درسی اضافه شود.
عموعابدینی با اشاره به این که منظور از پیوست باورمندی، ایجاد باور برای دانشجویان به تمدن ایرانی است، گفت: غربیها هم اعتراف میکنند که مدیون تمدن ایرانیان در حوزه علم و فناوری بودهاند. در راستای این ۲ پیوست، آییننامهها تغییر کرده و تا ۱۵ واحد کارآموزی و کارورزی برای دانشجویان در صنعت در نظر گرفته شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم با تصریح بر این که در برنامه هفتم توسعه هم به این موضوع توجه شده است، یادآور شد: دولت و بخش خصوصی باید این بستر را فراهم کنند که دانشجویان بتوانند مهارتهای خود را افزایش دهند و مانند دانشجویان پزشکی در بیمارستانها، آموزش عملی میبینند و کار را از نزدیک یاد بگیرند.
وی بیان کرد: تغییرات محسوسی تا چهار سال آینده در فارغالتحصیلان دانشگاهی دیده خواهد شد؛ چرا که آمایش رشته و اشتغال آغاز شده است. در این راستا، رشتههایی که شغل ندارند یا متقاضی ندارد، از دفترچه انتخاب رشته کنکور حذف خواهد شد.
عموعابدینی گفت: اگر یک کدرشته محل مورد نیاز نباشد، چراغ آن خاموش میشود تا زمانی یک صنعت داوطلب بورس کردن دانشجو در این رشته و دانشگاه بشود. در دفترچه کنکور امسال بیش از هزار کدرشته محل حذف شد. برای دوره کارشناسی پنج هزار کد رشته محل در حال بررسی است. حدود ۲ هزار کدرشته احتمالا حذف خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر شما