امین برجعلی مشاور کنکور در کفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره معلق ماندن تاثیر قطعی معدل در کنکور تا سال ۱۴۰۶ اظهار کرد: متاسفانه ما در حوزه کنکور دچار نوعی نقض و ضعف در سیاستگذاری هستیم. در این راستا فارغ التحصیلان حقشان ضایع شد؛ چراکه با معدل ۱۹ نتوانستند یک تراز رقابت پذیر به دست آوردند.
بیشتر بخوانید:
شورای سنجش و پذیرش میتواند تاثیر معدل کنکور را قطعی کند
وی با اشاره به آماده نبودن زیرساختها توسط آموزش و پرورش بیان کرد: در چنین حالتی دانش آموزان و داوطلبان دچار نوعی آزمون و خطا شدند. زمانیکه این زیر ساختها مانند تصحیح الکترونیکی امتحانات آماده نبود، نباید با سرنوشت تعدادی از دانش آموزان بازی میشد. مثلا امکان دارد که داوطلبی سوالات کنکور را به صورت عالی پاسخ دهد؛ اما به دلیل نمرات امتحانات نهایی و تاثیر کنکور در نهایت در این مسابقه برنده نشود. حال اگر در تعیین نمره امتحانات نهایی تقلب شود، این ضایع شدن حق نمود بیشتری خواهد داشت.
برجعلی ادامه داد: من به عنوان یک مشاور میتوانم به داوطلبان کنکور و خانوادهها اطمینان خاطر بدهم که بازگشت کنکور به روال سابق کاملا به نفع آنها است؛ چرا که حداقل عدالت آموزشی بیشتر رعایت میشود.
این مشاور تحصیلی تصریح کرد: متاسفانه تصحیح امتحانات در حوزههای برخی شهرهای کوچک گاها با تقلب همراه بود. اغلب این تقلبها از نوع عشیرهای یا فامیلی است. مثلا دانش آموزی در حوزهای امتحان میداد که کل شهرستان یا روستا فامیل یا آشنا بودند. مثلا یکی از دانش آموزانم، داییاش مراقب امتحان ریاضی نهایی بود یا مثلا مدیر مدرسه عموی یکی از دانش آموزانم بود.
وی با بیان اینکه کنکور یک سنجش نقطهای است و با سنجش پیوسته تفاوت دارد، گفت: به عنوان مثال سنجش نقطهای مانند مسابقات جام جهانی بوده و سنجش پیوسته مانند مسابقات لیگ فوتبال یک کشور است. امکان دارد در جام جهانی تیم مطرح برزیل بازی را به تیم سنگال واگذار کند. بنابراین افراد در سنجش پیوسته بیشتر به حق خود میرسند.
برجعلی اضافه کرد: آموزش و پرورش حدود سه سال فرصت دارد تا زیرساختهای خود را فراهم کند و هرچند به قیمت گزاف ولی تجربه تاثیر معدل در کنکور را هم کسب کرده است. به عقیده بنده با توجه به ظرفیت و بضاعت این وزارتخانه، بازگشت کنکور به ماقبل سال ۱۴۰۱ بهترین تصمیم ممکن است.
این مشاور کنکور در پایان خاطرنشان کرد: اگر زیر ساختها فراهم بود، تاثیر قطعی معدل بر کنکور بیشتر به عدالت آموزشی کمک میکرد. ولی در شرایط فعلی این موضوع بیشتر باعث بیعدالتی خواهد شد. مثلا زمانی که تصحیح امتحانات یا ترازها سلیقهای شد، آموزش و پرورش تجربه ترازدهی نداشت و سازمان سنجش نیز این موضوع را عهده دار نشد، در چنین شرایطی طبیعی است که چالشهایی ایجاد شود.
انتهای پیام/
نظر شما