احمد رضا گلشن دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی اظهار کرد: نبود تناسب بین استاد و دانشجو از چند سال گذشته در دانشگاهای علوم پزشکی وجود داشته؛ اما از حدود ۲ سال گذشته تحت تاثیر طرح افزایش ظرفیت رشتههای پزشکی قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
بایدها و نبایدهای تعامل بین استاد و دانشجو/ برخی اساتید از موقعیت شغلی دانشجویان سوءاستفاده میکنند
وی اضافه کرد: کمبود استاد به نسب دانشجو با اعمال افزایش ظرفیت رشتههای پزشکی، در سالهای آینده بیشتر هم میشود. چراکه تعداد دانشجویان تقریبا به حدود ۲ یا ۲ و نیم برابر میزان فعلی، خواهد رسید.
گلشن ادامه داد: تشکیل یک کلاس درس تخصصی برای تمام دانشجویان ورودی جدید؛ سیاستی اشتباه بوده و پاسخگوی دانشجویان نیست. این کلاسها باید تقسیم شوند. در حال حاضر تعداد استادان باید به ۲ برابر تعداد فعلی افزایش یابد تا تناسب مناسبی بین دانشجویان و استادان ایجاد شود.
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مطرح کرد: البته مشکل کمبود استاد به سالهای گذشته باز میگردد. استادان بازنشسته میشوند یا انصراف از کار میدهند؛ اما استاد جدیدی جایگزین آنها نمیشود. این موضوع در دانشگاهها علوم پزشکی به ویژه در بخش بالینی مانند رادیولوژی و بیهوشی نمود بیشتری دارد.
وی با ذکر مثالی یادآور شد: مثلا برای بخش دندانپزشکی فقط یک یا دو استاد پروتز دندان برای تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد. این میزان استاد با توج به تعداد دانشجویان به هیچ عنوان تناسب ندارد.
گلشن گفت: اگر کاهش استاد و افزایش جذب دانشجویان به همین منوال پیش رود، در سالهای آینده با مشکلاتی بیشتری مواجه خواهیم بود. علاوه بر کمبود استاد، کمبود فضاهای آموزشی نیز حائز اهمیت است.
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره نسبت استاد به دانشجو در کلاسهای درس بیان کرد:به صورت تقریبی، مثلا ۲۰ استاد برای یک گروه فیزیولوژی با ۱۲ هزار دانشجو در مقاطع مختلف وجود دارد. از این تعداد هم حدود ۶ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کلاس دارند، بنابراین اساتید نمیتوانند پاسخگوی نیاز دانشجویان باشند.
وی گفت: البته شاید برخی عنوان کنند که این استادان همزمان تدریس نمیکنند و همه تایم کلاس نظری و عملی دانشجویان نیز متفاوت است. اگر این حرف هم بپذیریم، بازهم در در دانشکدههای کوچک مانند تغذیه، توانبخشی و رشتههای پیراپزشکی حدود ۵۰ تا ۶۰ دانشجو و دانشکدههای بزرگ مانند پزشکی ۲۰۰ دانشجو کلاس دارند. بنابراین میانگین حدود ۱۵۰ دانشجو در هر کلاس درس حاضر هستند.
گلشن با اشاره به مشکلات آموزشی بیان کرد: نبود تناسب بین استاد به دانشجو باعث خستگی و فرسایش اساتید میشود و امکان دارد که آنان بازدهی لازم را نداشته باشند.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزایش تعداد اساتید را از مسئولان پیگیری کرده است، گفت: اکثر ورودیهای دانشکدههای بزرگ مانند دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی بالایی هستند؛ اما تعداد اساتید کم و محدود است. هنوز متاسفانه بودجهای جذب هیئت علمی و ساخت کلاس و بازسازی محیط آموزشی تخصیص داده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع خیلی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیست و تصمیم گیرنده نهادهای بالادستی هستند. شورای عالی انقلاب افزایش ظرفیت را با پیش فرض بودجه دانشگاه ها قرار گیرد، تصویب کرد. ولی در ۲ سال گذشته بودجهای به دانشگاهها پرداخت نشده است.
انتهای پیام/
نظر شما