پویان دلاوری مدیر مجموعه باماکار دانشگاه صنعتی شریف و دبیر نمایشگاه کار دانشجویی این دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره محورهای کمبود مواد درسی مرتبط با نیاز صنعت اظهار کرد: بله این موضوع وجود دارد، البته به معنای این نیست که باید یکسری از واحدهای درسی حذف شوند.
بیشتر بخوانید:
توضیحات زلفی گل درباره شرایط جذب دانشجو توسط استادان
وی با اشاره به دوره کارآموزی در دانشگاهها عنوان کرد: به عقیده بنده، دوران کارآموزی در حد یک واحد درسی برای دانشجو به شمار میرود و برای سایریت از اهمیت ویژهای برخوردار نیست. این دوره به معنای این نیست که دانشجو فقط دورهای را بگذراند، نمره بگیرد و به پایان برسد.
دلاوری با بیان اینکه دوره کارآموزی برای یک ترم تحصیلی کافی نیست، گفت: این دوره حداقل باید ۲ یا ۳ ترم توسط دانشجویان گذرانده شود. دانشجویان باید در طول این دوره وارد سازمانها شوند، مهارت را فرا گیرند، کار کنند و بازخورد بگیرند.
این پژوهشگر گفت: ما نمیتوانیم بگویم تعدادی از دروس تئوری یا واحدهای درسی از دانشگاهها حذف شوند یا اینکه مهارت آموزی با این دروس در تعارض باشند. ما باید بخش متمایل به صنعت را در دانشگاهها و متون درسی گسترش و تقویت کنیم.
وی با ذکر مثالی عنوان کرد: فردی که در دوره کارشناسی قبول شده و وارد دانشگاه میشود، کاروزی را باید به طریق حرفهای سپری کند. به این معنا که مرتبط با آموزشهای دانشگاهی وارد صنعت شود. البته این موضوع نیاز به مراقبت دارد. یعنی دانشجو یا کارآموز که برای گذارندن دوره کارآموزی وارد سازمانی میشود، فعالیتهای غیر مرتبط با رشته تحصیلی به وی داده نشود. یعنی سازمان باید بسیار مناسب با کار آموز رفتار کند.
دلاوری گفت: اگر دانشجویانی که وارد صنعت شدهاند، در تیمها و کارهای تخصصی فعالیت کنند، بعد از مدتی میتوانند دروس تئوری را به مهارتهای مورد نیاز ربط دهند. همچنین میتوانند مهارتهای مورد نیاز را تا قبل از به پایان رساندن دوران تحصیل در دانشگاه، کسب کند.
مدیر مجموعه باماکار دانشگاه صنعتی شریف مهارت را به دو دسته مهارت نرم و مهارت سخت تقسیم کرد و گفت: مهارت نرم مانند اینکه افراد برای موضوعی، حل المسئله داشته باشند یا در کارهای تیمی با افراد ارتباط بگیرند. مهارت سخت یعنی اینکه با مسائل حوزه فنی آشنا بوده و نرم افزارهای مختلفی را بلد باشند. همچنین مهارت های مورد نیاز صنعت هم فرا گیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان دانشجویان را تشویق به گذراندن دورههای کار آموزی حرفهای کرد، گفت: موضوع امریههای سربازی در این باره یکی از گزینههای قابل تعامل هستند. البته این موضوع شامل دانشجویان یا کارآموزان آقا میشود.
دلاوری تصریح کرد: بسیاری از کسب و کارهای که محصول هستههای پژوهشی بوده، در دانشگاهها مستقر هستند. به عنوان مثال در مرکز پژوهشی دانشگاه شریف یا همان مرکز خدمات پژوهشی دانشگاه، اساتید فضایی در اختیار دارند تا پروژههای مرتبط با صنعت را بدون مشکلاتی مانند بیمه یا مالیات، ذیل دانشگاه انجام دهند.
این پژوهشگر با اشاره به روند بروکراسی طولانی برای انجام فعالیتهای پژوهشی یا همکاری با صنعت تصریح کرد: استادان باید در طرح پژوهشی و فعالیت علمی خود تمرکز داشته باشند. همچنین در این طرحها از ظرفیت دانشجویان هم استفاده کنند. البته موضوع ارتباط با صنعت به مدیریت دانشگاهها بر میگردد. به این معنا که مدیر دفتر ارتباط با صنعت و معاونان پژوهشی رویکرد فعالانهتری داشته باشند تا پژوههای موجود در صنعت را با مذاکره و ارتباط داشتن با صاحبان این حوزه به دانشگاهها بیاورند.
وی در پایان با اشاره به اینکه در نظر داشته باشیم که ارتباط شرکتها و صنعت با دانشگاهها بازی برد-برد است، خاطرنشان کرد: مراکز رشد دانشگاهها میتوانند در مسیر مهارت آموزی، بهبود ارتباط با صنعت و غنی شدن سرفصلهای دانشگاهی تاثیر گذار باشند.
انتهای پیام/
نظر شما