پیدا کردن شغل یک بحران جهانی است/ بی‌ارتباطی آموزش عالی با شغل‌های آینده

استاد دانشگاه گفت: اگرچه پیدا کردن شغل یک بحران جهانی است؛ اما کار کردن دانش‌آموختگان در مشاغلی که به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارد؛ نشان می‌دهد که آموزش عالی، آموزشی را ارائه داده که به شغل‌های آینده مرتبط نیست. 

بهمن اکبری استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص علت نارضایتی شغلی دانش‌آموختگان اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل نارضایتی شغلی برخی از دانش‌آموختگان دانشگاه، نبود ارتباطی بین شغل و رشته تحصیلی‌ دانشجویان است. مطالعات نشان می‌دهد که ناتوانی در یافتن شغل متناسب با تحصیلات می‌تواند عامل بی‌علاقگی جوانان به اشتغال باشد.

وی افزود: همچنین برخی کارشناسان دلیل بی‌علاقگی جوانان به شغل را مطابق نبودن شغل با علاقه و استعداد، نبود امکانات و شرایط مناسب کاری، نبود امکانات آموزشی و توسعه شغلی و نداشتن اطلاعات کافی در مورد شغل و بازار کار می‌دانند.

اکبری خاطرنشان کرد: جوان برای ساختن آینده پرورش می‌یابند و آینده نیز همواره دستخوش تحولات است. به عنوان مثال با ورود هوش مصنوعی به جهان جدید، در دنیایی خواهیم زیست که هزاران شغل می‌میرند و هزاران شغل جدید زاده می‌شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حکمرانان باید با یک نگاه آینده‌پژوهانه نسبت به وضعیت شغل در آینده، برای جوانان چشم‌اندازی ترسیم کنند. یعنی ببینند جهان در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت و شغل‌های زنده و واقعی چه شغل‌هایی هستند، سپس جوانان را در آن جهت و راستا، برای تحصیل تربیت کنند.

وی گفت: اگر تحصیل و تربیت یک دانشجو در راستای آینده‌ای واقعی نباشد، همیشه نارضایتی از شغل وجود خواهد داشت. یعنی افراد هرگز نسبت به شغل خود انگیزه لازم، علاقه ، کارایی و ثمربخشی را نخواهند داشت.

اکبری بیان کرد: حکمرانان و برنامه‌ریزان هر کشور باید جوانان را در راستای تغییر و تحولات جهان تربیت کنند. دانشگاه یک نهاد تصمیم‌ساز است و مسئولیت آموزش و تربیت در سطوح عالی را به عهده دارد و یک جوان با تحصیل و اخذ آموزش‌های سطوح عالی به هدف خود نزدیک‌تر و آماده شغل می‌شود. فاصله دانشجو تا شغل فاصله کوتاهی است و در این مرحله حساسیت، ضرورت و وظیفه دانشگاه دشوارتر است؛ چرا که باید دقت کند گام‌هایی که برمی‌دارد دقیق، متناسب و کارآمد باشند.

ضرورت حذف آموزش‌های غیرمرتبط به شغل و رشد دانشجویان

این رایزن فرهنگی تاکید کرد: دانشگاه باید آموزش‌های غیرمرتبط به شغل و رشد دانشجو را حذف کند. برخی درس‌ها که ضرورت تغییر دارند، سال‌ها تغییر نکرده‌اند و برخی جزوه‌ها با وجود این که هیچ ثمربخشی خاصی را دنبال نمی‌کنند، چندین دهه بدون تغییر باقی مانده‌اند.

وی عنوان کرد: گرچه پیدا کردن شغل یک بحران جهانی است؛ اما کار کردن دانش‌آموختگان در مشاغلی که به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارد؛ نشان می‌دهد که آموزش عالی، آموزشی را ارائه داده که به شغل‌های آینده مرتبط نیست.

اکبری تصریح کرد: باید برای آینده، شغل‌های جدید و متناسب با دانش‌ روز در نظر گرفته شود. دولت‌ها، آموزش عالی و شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند در این موضوع تاثیر گذار بوده و ایفای نقش داشته باشند. نهادهای رسمی کشور باید در جهت متناسب‌سازی تحصیل و اشتغال گام درست و یکپارچه‌ای بردارند.

پیشرفت هوش مصنوعی شغل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

وی افزود: پیشرفت هوش مصنوعی موجب تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از شغل‌ها در آینده خواهد شد و حتی ممکن است برخی از شغل‌ها جایگزین شوند. هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود زندگی افراد نقش مهمی را ایفا کند، پیوستن به جوامع آنلاین و پلتفرم‌هایی که نیازها و ترجیحات انسان را برآورده می‌کنند، ارائه اطلاعات، توصیه‌ها، بازخوردها و کمک‌های مرتبط به افزایش تعاملات فیزیکی با دیگران از جمله این کمک‌ها هستند.

اکبری شرح داد: هوش مصنوعی احساسات انسانی را تقلید کرده و پاسخ‌های همدلانه‌ای به کاربرانی که نیاز به حمایت یا راهنمایی دارند، ارائه می‌دهد؛ از طرفی هوش مصنوعی به معلمان و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تعامل و انگیزه خود را برای یادگیری بهبود ببخشند.

این رایزن فرهنگی گفت: هوش مصنوعی در صنعت فناوری، می‌تواند در توسعه نرم‌افزارهای هوشمند، پردازش داده‌های بزرگ، بهبود امنیت سایبری، توسعه ربات‌های هوشمند، ایجاد خودروهای هوشمند و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره نقش مهمی ایفا ‌می‌کند. به طور کلی، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود کارایی و کیفیت خدمات و محصولات، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف مؤثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =