عصبانیت شدید ایران‌خودرو از قیمت‌گذاری دستوری هایما!

بررسی بازار پاییزی خودرو نشان می دهد قیمت هایما S۷ توربو پلاس در بازار و کارخانه فاصله حدود ۴۰۰ میلیون تومانی پیدا کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت بازاری هایما S۷ توربو پلاس در پاییز ۱۴۰۲ رشدی حدود ۸۵ میلیون تومانی را تجربه کرد. این محصول چینی که مهمان سبد محصولاتی ایران خودرو است در پایان هفته اول مهر سال جاری با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار خودرو داد و ستد شد. این خودروی شاسی بلند هفته پایانی پاییز امسال را با قیمت نزدیک به یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد.

بیشتر بخوانید:

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

بنابراین این خودروی چینی رشدی بیش از ۶ درصدی را در سه ماهه سوم پاییز امسال تجربه کرده است.

قیمت هایما S۷ توربو پلاس در بازار پاییز در حالی رشد بیشتر از ۶ درصدی را به خود دید که ایران خودرویی ها این محصول شاسی بلند (SUV) خود را در سه ماهه سوم امسال با قیمت ثابت یک میلیارد و هشت میلیون و ۶۲۷ هزار تومانی برای متقاضیان فاکتور کردند. بنابراین فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار هایما S۷ توربو پلاس حول و حوش ۴۰۰ میلیون تومان است. این فاصله قیمتی خوشایند مدیران ایران خودرو نیست و آنها را عصبانی می کند.

بررسی ها نشان می دهد متهم اصلی این موضوع سیاست گذار خودرویی است که بر قیمت گذاری دستوری محصولات شرکت های خودروساز در کارخانه اصرار دارد. این سیاست منجر شده تا فاصله معناداری میان قیمت های بازاری و کارخانه ای خودرو ایجاد شود.

البته ایران خودرویی ها در صورت های مالی خود به طور مشخص اعلام نکرده اند که آیا تولید هایما برای آنها سود دارد یا این خودروی مونتاژی چینی هم زیر قیمت تمام شده برای مشتریان فاکتور می شود؟ با این حال اگر فرض کنیم قیمت گذاری دستوری وجود نداشت و مدیران خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص می توانستند به طور مستقل قیمت تنها مهمان مستقل سبد محصولاتی خود را مشخص کنند در این شرایط قیمت خودرویی مانند هایما می توانست علاوه بر اینکه جیب ایران خودرویی ها را بیشتر پُر پول کند این امکان را فراهم می کرد که خریداران بازار هم با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت های فعلی در بازار به این خودرو دسترسی داشته باشند.

منبع: اقتصاد نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1213286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • الف IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      2 0
      ایران خودرو بزرگترین دزد و کلاهبردار در کشوزه نباید هم از قیمت گذاری دستوری خوشش بیاد
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      6 0
      چرا چرت میگید برید بپرسید از بیچاره هایی که مدتهاست ثبت نام کردن و هنوز به خودرو با وجود تاخیر نرسیدن .این سیاست قطه چکانی است که خودرو رو گرون کرده نه سیاست قیمت دستوری،فرغونهای ایران خودرو و سایپا همینقدر هم نمی ارزن
    • یتیم خانه ایران IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      0 0
      شرافتتون رو به چه قیمتی فروختین؟! چرا به این مواجب بگیران مافیای خودرو در رسانه ها اجازه میدن اینقدر با شانتاژ خبری و هیاهوی رسانه ای به آشفته کردن بازار خودرو دامن بزنند
    • ناشناس IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      0 0
      شرکت های لگن ساز داخلی که به نوعی عامل ونماینده فروش چینی ها هستند .از سال ۱۳۸۰ به بعد هیچ وقت بفکر مردم نبوده اند و تنها فکرشان کسب کنافع عده ای خاص است
    • یا حسین IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      0 0
      این چرندیات چیه که در مورد شرکت ایرانخودرو و... می‌نویسید راست میگید واردات را آزاد کنید با همین پولی که اینا به جای خودرو لکن تحویل ملت میدن . میشه بهترین خودرو روز اروپا را وارد کرد . چرا رسانه ها اینقدر رسالت خود را فراموش کرده اند . و ن و القلم : ...‌