ستایشی: سرکردگان حادثه تروریستی کرمان بازداشت شدند / آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی با دستور ویژه به سرانجام رساندن حادثه تروریستی کرمان را با کمال اقتدار دنبال کرده است و عوامل متعددی از سرکردگان این جنایت بازداشت شدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه‌شنبه ( ۲۶ دی‌ماه) با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

ستایشی: پرونده فساد چای دبش، در مرحله تحقیقات مقدماتی است / آخرین وضعیت پرونده‌ امیر تتلو

سخنگوی قوه قضاییه با تبریک حلول ماه رجب در رابطه با حادثه تروریستی در سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: رژیم صهیونیستی که عامل اصلی جنایت کرمان و جنایت‌های مشابه آن است، بزودی زود عقوبت این جنایت را خواهد چشید.

وی گفت: مردم ما امروز به حق، انتقام از رژیم منحوص صهیونیستی را فریاد می‌کنند، این در حالی است که تحقق این انتقام، چیزی جز از بین رفتن موجودیت این رژیم جعلی و آزادی قدس نخواهد بود.

ستایشی افزود: دستگاه قضایی با دستور ویژه به سرانجام رساندن حادثه تروریستی کرمان را با کمال اقتدار دنبال کرده است که در پی آن ضابطان قضایی در حال جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات امنیتی بوده و عوامل متعددی از سرکردگان این جنایت بازداشت شده و یا در مرحله شناسایی قرار دارند.

آخرین وضعیت پرونده سیف و عراقچی

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که وضعیت پرونده مدیران ارشد بانک مرکزی شامل آقایان سیف و عراقچی در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا این پرونده هنوز مفتوح است و آیا متهمان این پرونده هنوز در زندان هستند؟، بیان کرد:این پرونده با پذیرش تقاضای اعاده دادرسی موضوع ماده 474 نسبت به این افراد پرونده از سوی دیوان عالی اتخاذ تصمیم شده و پرونده‌های مطروحه برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی به دادگستری کل استان تهران ارسال شده و در شعبه هم عرض مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ستایشی افزود: نسبت به این افراد که در این فرایندها هستند براساس تامین لازم نسبت به آنها اتخاد تصمیم می شود.

آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی گفت: جلسات دادرسی مربوط به اتهامات این پرونده به پایان رسیده است و قضات در شعبه 13 دادگاه کیفری یک استان تهران در حال انشای رای و اتخاذ تصمیم نهایی هستند و مراتب مطابق مقررات اطلاع رسانی خواهد شد و اتهاماتی که برای این متهمان این پرونده در نظر گرفته شده است محاربه، مشارکت در قتل و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور است.

تشدید مجازان سارقین و خفتگیرها 

سخنگوی قوه قضاییه درباره مجازات تکمیلی در مورد سارقین و زورگیران با توجه به تاکید و تذکر رییس قوه قضاییه مبنی بر تشدید برخورد با برخی از انواع سرقت که به امنیت روانی مردم خدشه وارد می کند، اظهار داشت: چنانچه اقدام این افراد و زورگیران بر حس امنیت مردم و روان آنان تاثیر به مراتب بیش از مبلغ سرقت داشته باشد و اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار دهد، با قاطعیت برخورد خواهد شد و میزانی برای اینگونه جرم ها وجود ندارد.

ستایشی اضافه کرد: ردیابی موبایل های سرقتی در سراسر کشور و توسعه سامانه ردیابی کالاهای سرقتی و تهیه و بارگذاری ۱۸ پیام آموزشی از جمله اقدامات قوه قضاییه در حوزه سرقت و پیشگیری از این پدیده بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مجازات جایگزین حبس برای قطع انگشتان دست گفت: مجازات قطع انگشت تنها در طرق‌هایی اعمال می شود که دارای شرایط خاص است و باید تمام شرایط ماده ۲۶۸ قانون مجازات را دارا باشد. 

وی ادامه داد: در مورد سرقت خرد این طور نیست که قطع انگشتان اعمال شود. با توجه به آمار محکومیت ها در این زمینه به خاص بودن این مجازات ها پی می‌بریم. 

ستایشی درباره سایر جرایم که مستوجب جرایم سنگین است، گفت: اگر نگاهی به نظام اقتصادی کشور یا تشدید مجازات مرتکبین اختلاس داشته باشیم به این امر می رسیم که قانونگذار برای اینگونه جرایم‌ مثل اختلاس مجازات سنگین درنظر گرفته است.

اصلاح قانون جرایم رایانه‌ای کلید خورد/صیانت از اطلاعات افراد از مصادیق حقوق عامه است

از سخنگوی قوه قضاییه درباره حمله سایبری به یکی از سکوهای اینترنتی (اسنپ فود) اظهار داشت: موضوع حفاظت از اطلاعات خصوصی و داده‌ها در سامانه‌های دولتی و خصوصی باید مورد اهتمام قرار گیرد زیرا از مصادیق حقوق عامه است.

وی ادامه داد: این موضوع از طریق دادستانی و سازمان بازرسی کشور از بابت رعایت قانون کشور و امنیت سایبری در نهادهای خدماتی غیردولتی در دستور کار قرار گرفته است و علاوه بر این در موضوع برخی خلاءهای قانونی مورد بررسی ‌برای رفع آن اقدام شده است. 

ستایشی یادآور شد که پیش نویس اصلاح قانون جرایم رایانه‌ای در مورد حفاظت در داده‌های رایانه‌ای و مفاد مربوط به قصور متولیان تهیه و امروز تقدیم ریاست قوه قضاییه شد تا با تایید مراحل تصویب را طی کند.

وی افزود: در این پیش نویس، صیانت از داده‌ها به طور ویژه دیده شده است تا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فعالیت سایبری در کشور باشیم.

آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس و این که آیا حسین فریدون اکنون در زندان است یا نه گفت: فرد مورد سوال اخیر تا جایی که اطلاع داریم در حال تحمل کیفر حبس است و بنا بر اطلاع ما پرونده مفتوح کیفری ندارد.

وی درباره پرونده مدیران سابق بورس افزود: طبق آخرین اطلاع، برای ۶ نفر از مدیران سابق و وقت بورس پرونده ای در شعبه ششم دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی تشکیل شده و در نهایت پرونده متضمن کیفرخواست به شعبه ۲ دادسرای جرایم اقتصادی ارجاع و تاکنون سه جلسه دادگاه هم برگزار شده است و جلسه بعدی هم ۲۴ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

کد خبر: 1215973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =