به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها حال رشتههای فنی و مهندسی خوب نیست؛ بسیاری از داوطلبان رویای «پول پارو کردن» با روپوش سفید میبینند، به امید خانم دکتر یا آقای پرستار شدن، قید کلاه، ابزار و نقشههای مهندسی میزنند و پشت صندلیهای دانشگاههای علوم پزشکی مینشینند.
بیشتر بخوانید:
رونمایی از خط رباتیک مونتاژ تراکتور با مشارکت دانشگاه آزاد تبریز و تراکتورسازی ایران
آمارها از کاهش رغبت مردم از رشتههای فنی و مهندسی حکایت دارند. در نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، ۴۸۵ هزار و ۳۵ در گروه علوم تجربی و ۱۳۶ هزار و ۸۵۱ نفر شرکت کردند؛ یعنی ۳۴۸ هزار داوطلب کمتر! بر اساس آمار شانس پیدا کردن شغل برای فارغالتحصیلان رشتههای علوم پزشکی حدود ۶۳ درصد است، اما دانشآموختگان رشتههای فنی و مهندسی، ۴۱ درصد شانس دارند تا بتوانند شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنند.
مدل آموزش مهارت محور در رشتههای علوم پزشکی را میتوان به عنوان یکی از اصلیترین دلایل افزایش گرایش تحصیل در رشتههای علوم پزشکی در نظر گرفت. در این روش دانشجویان علاوه بر یادگیری تئوری در کلاس درس، به صورت عملی و همزمان هم آموزش میبینند و هم در یک بیمارستان آموزشی مشغول به کار میشوند. طبیعتا اگر این امکان وجود داشت که در کنار دانشگاههای فنی و مهندسی، کارخانهها و صنایع وابسته ساخته شوند و نقشی مانند بیمارستانهای آموزشی برای رشتههای مهندسی ایفا کنند، وضعیت فارغالتحصیلان بسیار موفقتر از امروز خواهد بود؛ اما به دلیل هزینههای سنگین، ایجاد چنین زیر ساخت صنعتی بزرگی عملا وجود ندارد.
دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع این نیاز ضروری روشی مشابه اپلیکیشنهای امروزی را به کار گرفته و برای امکان همکاری آموزشی با کارخانهها و صنایع کشور را از طریق سامانهای تحت عنوان «ست» فراهم کرده است. در مدتی کوتاه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کارخانه و صنعت به این پلتفرم پیوستهانذ و تعداد آنها نیز رو به افزایش است. حضور گسترده دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، امکان اتصال دانشجویان به صنایع گوناگون را فراهم میکند تا دانشجو بتواند به عنوان یک نیروی آموزشی در این صنایع مشغول به کار واقعی شود. از طریق این سامانه، برگ برنده رشتههای پزشکی که بیمارستان است، برای رشتههای مهندسی توسط این صنایع مختلف ایجاد میشود. ایسکانیوز درباره جزئیات این سامانه همچنین راهاندازی خط رباتیک مونتاژ با رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز گفتوگو کرده است.
صنایع به بیمارستانهای صنعتی تبدیل میشوند
آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پلتفرم ست خاطرنشان کرد: این پلتفرم یا سکوی تولید، تضمین و تامین قطعات صنعتی بر مبنای ایده دکتر طهرانچی در ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ شکل گرفت. این پلتفرم یک طرح کلان ملی و تحولی است و وظیفه اجرای این ایده در دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده واحد تبریز قرار داده شده است.
دانشگاه آزاد در نظردارد در کنار رشتههای صنعتی، بیمارستانهای صنعتی داشته باشد؛ کارخانههایی که بتوانند دانشجویان را به توانمندی مشابه دانشجویان پزشکی برسانند.
رنجبران افزود: پلتفرم ست، یک اقدام تحولی کلان در دانشگاه آزاد بوده و زیر مجموعه یکی از چرخشهای تحول آفرین در سند تحول و تعالی این دانشگاه به شمار میرود. این پلتفرم با الگوگیری از نظام موفق آموزش پزشکی طراحی شده است. آموزش پزشکی در کنار دانشگاهها دارای بیمارستان هستند و مراحل کارورزی و کارآموزی در این مکان میگذرانند. فارغالتحصیلان این دانشگاهها، پزشکان دارای مهارت اولیه لازم و و کارآمد برای ورود به جامعه هستند. ما در نظر داریم در کنار رشتههای صنعتی، بیمارستانهای صنعتی داشته باشیم؛ کارخانههایی که بتوانند دانشجویان را به توانمندی مشابه دانشجویان پزشکی برسانند.
وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته با نگاه جدید به مقوله کسب و کار از پلتفرمها به عنوان بسترهای جدید برای کسب و کار استفاده کند. یعنی ما صنایع بزرگ که سفارش دهنده قطعات کالا و خدمات هستند را به تامین کنندگان خرد وصل کرده و تضمینهایی را برای این افراد در پلتفرم ایجاد خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: با وجود پلتفرم ست، صنایع به بیمارستانهای صنعتی تبدیل خواهند شد. امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی با وجود پلتفرم ست، علاوه بر مدیریت تحول بزرگ آموزشی که در کشور رخ میدهد، بتواند بازار کسب و کار حوزه قطعات و خدمات را در کشور مدیریت کند. این اقدام باعث ارتقای فرآیند آموزشهای مهارتی در دانشگاه شده و در نهایت به کسب سهم دانشگاه از بازار بزرگ صنعتی کشور خواهد شد.
دانشجویان و اساتید واحد تبریز پای کار تراکتورسازی
دانشجویان، فارغالتحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز دوشادوش یکدیگر ایستادند و خط رباتیک مونتاژ را با همکاری گروه صنعتی تراکتورسازی راهاندازی کردند. در مراسمی که ۱۷ اسفند ماه به همین مناسبت برگزار شد، اولین سیستم حمل و نقل درون کارگاهی رباتیک (AGV) کشور به صورت رسمی به بهره برداری رسید. با این اقدام مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و گروه صنعتی تراکتورسازی، ایران در جمع کشورهای دارنده دانش فنی سیستم حمل و نقل درون کارگاهی رباتیک قرار گرفت.
خطوط مونتاژ رباتیک مبتنی بر سیستمهای هوشمند خودران، پیشرفتهترین خطوط مونتاژ در جهان هستند. تا کنون هیچ کسی در ایران نسبت به ساخت این نوع خطوط اقدام نکرده بود.
رنجبران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راهاندازی خط رباتیک مونتاژ تراکتور اظهار کرد: این خط بر اساس انعقاد تفاهمنامهای بین دکتر طهرانچی و مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران در نمایشگاه عصر امید در خرداد ماه گذشته، صورت گرفت. بر مبنای این تفاهمنامه، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز همکاریهای گسترده با تراکتورسازی تبریز را آغاز کرد که از جمله آن میتوان به یک خط مونتاژ رباتیک مبتنی بر سیستمهای هوشمند خودران اشاره کرد.
وی ادامه داد: خطوط مونتاژ رباتیک مبتنی بر سیستمهای هوشمند خودران، پیشرفتهترین خطوط مونتاژ در جهان هستند. تا کنون هیچ کسی در ایران نسبت به ساخت این نوع خطوط اقدام نکرده بود؛ به طوری که اولین مجموعه در کشور هستیم که دانش فنی سیستم حمل و نقل درون گروهی رباتیک را دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز درباره مبلغ این قرارداد گفت: قرارداد حدودا ۸۰ میلیارد تومانی با تراکتورسازی برای ساخت ۳۰ دستگاه از مجموعه سیستمهای هوشمند هدایت پذیر خودران منعقد شده است. روز گذشته برای خط تراکتور سنگین (تراکتور ۱۵۰۰) ۲ نمونه افتتاح شد. ۲۸ نمونه دیگر نیز برای یکی دیگر از خط های تراکتورسازی است که فرآیند ساخت این موارد نیز آغاز شده است.
وی افزود: موارد فوق، اقدام بزرگ در راستای ارتباط با صنعت به شمار میرود. دکتر طهرانچی در مراسم اعلام کرد امروز باید از مرحله ارتباط با صنعت عبور کنیم. وی بر ضرورت توجه به اخوت و برادری بین صنعت و دانشگاه تاکید کرد. میزان همکاری دانشگاه آزاد با گروههای تراکتورسازی بسیار فراتر از یک ارتباط معمولی است. علاوه بر این، روز گذشته از نظام موضوعات و چالشهای پیش روی تراکتورسازی، برای قرار گرفتن این موضوع برای برنامه علمی استان و ورود به سامانه پایش آزاد رونمایی شد. دانشگاه آزاد اسلامی تبریز عملا مسیر پایاننامهها و تحقیقات خود را به سمت حل مشکلات جامعه از جمله تراکتورسازی قرار داده است.
رنجبران ادامه داد: یکی از چالشهای ما این بود که سطح اتوماسیون باید در صنعت مخصوصا در حوزه تراکتورسازی ارتقا پیدا میکرد. خط رباتیک مونتاژ تراکتور، یک خط هوشمند است و باعث افزایش بهرهوری در تراکتورسازی خواهد شد. انعطاف پذیری در تولید، محصول و پارامترهای مختلف تولید در این خط مد نظر قرار گرفته است. کنترل توسط یک سیستم یکپارچه به این خط امکان میدهد که با برنامهریزی بهتر بتوانند تعداد محصولات را افزایش دهند و اطلاعات ارزشمندی را از سیستم کنترلی مجموعه بگیرند. در نهایت این اقدامات منجر به ارتقای بهرهوری خواهد شد.
وی بیان کرد: خط رباتیک مونتاژ تراکتور به طور ۱۰۰ درصد توسط هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز پیش میرود و متشکل از ۶ نفر اعضای هیئت علمی و ۱۵ نفر دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی و ارشد همچنین فارغالتحصیلان این دانشگاه است. به طوری که فردی خارج از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در این طرح فعالیت نمیکند. به پیشنهاد تراکتورسازی، مکانیزم چرخ یکی از دستگاهها از خارج از کشور تامین شده است؛ اما یکی دیگر از دستگاهها تحت عنوان سیستم خودران به طور صفر تا صد توسط خودمان ساخته شده است. نهایتا قرار بر این شد که از نمونه داخلی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ساخته شده، استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: قیمت تمام شده مکانیزم سیستم خودران در صورتی که از خارج کشور خریداری شود،حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تمام میشود؛ اما نمونه داخلی که توسط ما تولید میشود، کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد. ما دارای دانش فنی سیستم پیچیدهای هستیم و این موضوع از بحث صرفهجویی در هزینهها، پر اهمیتتر است. تمامی کنترلها توسط خود ما صورت میگیرد و میتوانیم هرگونه تغییر در سیستم و بهینهسازی را انجام دهیم.
انتهای پیام/
نظر شما