افزایش بینش سیاسی از جمله اهداف تشکل‌ها محسوب می‌شود

انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی باید با یکدیگر انسجام داشته باشند و اهداف بزرگ را دنبال کنند، زیرا وحدت و یکپارچگی مایه‌ی رسیدن به هدف‌ها است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، فعالین انجمن‌های دانشجویی در گفت و گو با ایسکانیوز به تشریح فعالیت‌ها و اهداف خود پرداختند.

تقی حسینی عضو انجمن علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، دانشکده پرستاری این دانشگاه را به عنوان تنها نماینده دانشکده‌های علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان هرمزگان نام برد و افزود: این دانشکده وظیفه و رسالت مهمی همچون تلاش برای ارتقا سطح سلامت مردم، کاهش بیماری‌های بومی استان، افزایش آگاهی مردم، پرورش نیروهای ماهر کادر درمان را دارد. از این رو انجمن علمی پرستاری بر آن نهاده شده است که این رسالت مهم را از طرف این دانشکده و دانشگاه هدایت کند و به آن برنامه و هدف دهد.

حسینی در ادامه حیطه فعالیت انجمن علمی پرستاری را اینگونه بیان کرد: این فعالیت‌ها به دو دسته داخل دانشگاه و خارج دانشگاه تقسیم می‌شود. فعالیت حیطه داخل دانشگاه شامل غرفه‌های سلامت عمومی برای عموم دانشجویان، انتشار نشریات علمی و مقالات تخصصی به کنگره‌های کشوری و... می‌باشد. فعالیت حیطه خارج دانشگاه نیز شامل برگزاری اردوهای جهادی با همکاری سایر کانون‌ها در مناطق محروم، غرفه‌های سلامت سطح شهر و... است.

وی در ادامه تصریح کرد: الحمدالله در انجمن علمی پرستاری در این چند مدت پیشرفت زیادی را شاهد بوده‌ایم. در بازه کمتر از ۶ ماهه، انجمن علمی توانست قدم‌های خوبی را بردارد که البته تا رسیدن به هدف برتر بسیار فاصله دارد. در این مدت ما توانستیم کارگاه کنترل زخم، کارگاه آماده سازی دانشجویان برای المپیاد علوم پزشکی سراسر کشور، برپایی غرفه سلامت در هفته پژوهش در مکان برپایی غرفه‌های سراسری استان هرمزگان، برگزاری جشن روز پرستار و اقداماتی از این قبیل را برگزار نماییم. همچنین با همکاری کانون سلامت دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس نیز دانشجویان عزیز پرستاری به اردوی جهادی مناطق محروم استان اعزام شدند. همه این‌ها فقط به خواست خدا و اراده محکم دانشجویان عزیز میسر شد.

عضو انجمن علمی پرستاری دانشگاه آزاد بندرعباس اهداف این انجمن را اینگونه برشمرد: انجمن در ادامه راه علاوه بر استمرار برنامه‌های موجود، قصد انتشار اولین نشریه علمی پرستاری را دارد. مراحل اداری انتشار نشریه در حال تکمیل است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد انتشار نشریه با نام نشریه ضربان باشیم. همچنین انجمن علمی پرستاری در تلاش است که بتواند یک مجموعه از جزوات علمی مناسب دانشجویان پرستاری به نگارش درآورد. تعدادی از جزوات تکمیل شده و در تلاش برای افزایش آن هستیم. همچنین در برنامه بلند مدت انجمن علمی، برگزاری ژورنال کلاب استانی در زمینه تخصصی پرستاری و علوم پزشکی قرار دارد. امیدواریم این برنامه نیز به یاری خدا و مسئولین و دانشجویان عزیز نیز میسر واقع شود.

وی ادامه داد: بنده به نوبه خودم از طرف انجمن علمی پرستاری از زحمات خانم دکتر پاسلار ،معاونت پژوهش دانشگاه، آقای دکتر پناهی معاونت انجمن‌های علمی دانشگاه و همچنین خانم دکتر مظهری آزاد معاونت پژوهش و توسعه دانشکده پرستاری سپاس بیکرانم را عرض می‌کنم که صمیمانه و بدون چشم داشت با انجمن علمی پرستاری دانشکده پرستاری همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند.

تقی حسینی در ادامه مشکلات انجمن را کمبود بودجه دانست و افزود: متاسفانه دانشکده پرستاری بودجه مستقل ندارد و همین امر سد بزرگی برای بسیاری از برنامه‌های انجمن علمی پرستاری دانشکده می‌باشد. برای مثال در مورد اجرای برنامه جشن روز پرستار ‌و یا اعزام دانشجویان به اردوی جهادی برای دریافت بودجه، بیش از دو هفته پیگیری مداوم صورت گرفت. برخی از برنامه‌ها که پتانسیل بالایی دارند نیز به دلیل کمبود بودجه برگزار نمی‌شوند. اگر مسئولین امر در این مورد چاره‌ای بیندیشند می‌توان دانشکده پرستاری را در زمینه‌های مختلف سلامت در دانشگاه و استان دارای جایگاه دید. وی در پایان گفت: امیدوارم روزی را شاهد باشیم که انجمن علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس پرچم‌دار توسعه سلامت در سطح استان باشد.

در ادامه بنت الهدی شجاعی دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس از جمله اهداف این تشکل را در حوزه دانشجویی اینگونه بیان کرد: افزایش بینش سیاسی دانشجوها، جهت دادن و ایجاد خط فکری مثبت بین دانشجوها به نسبت جمهوری اسلامی و همچنین آماده کردن دانشجوها برای قرار گرفتن در جایگاه‌های مدیریتی آینده، و منسجم کردن اهداف با بقیه دانشجویان تشکل‌ها و انجمن‌ها زیرا بدون انسجام رسیدن به اهداف بزرگ میسر نمی‌شود.

وی در حیطه‌ی جهان اسلام اهداف تشکل را اینگونه بیان کرد: مسئله جهان اسلام که در حال حاضر فلسطین است و در ترم گذشته اعضای تشکل جامعه اسلامی در فعالیت‌هایی که برای مردم مظلوم فلسطین بود از جمله گرفتن مصاحبه از دانشجویان و مردم برای انتقال دغدغه مردم غزه به آنها و همچنین در نصب نماد های استکبار ستیزی در دانشگاه ایفای نقش کردند.

وی افزود: همچنین ما جلساتی در قالب همخوانی کتاب داشته‌ایم به عنوان مثال بیانیه گام دوم و کتاب حضرت حجت که قبل از عید با حضور چند دانشگاه انجام شد و همچنین جلسات آموزشی به توان تشکیلات داشته‌ایم و طبق روند همیشگی تشکل‌ها در وقایع مهم بیانیه صادر کرده‌ایم.

شجاعی مشکلات و موانع را اینگونه نام برد: با گذشت یک سال از نصب کولر برای سایر دفاتر تشکل‌ها متاسفانه دفتر جامعه اسلامی کولر ندارد و با توجه به گرمای شدید بندرعباس واقعا در جلسات به مشکل برمی‌خوریم، و همچنین تخصیص بودجه برای تشکل ما به اندازه کافی نیست، و این باعث ناامیدی دانشجوها می‌شود. وی در پایان نداشتن حضور معاون فرهنگی در دسترس دانشجوها را یکی از موانع مهم تلقی کرد.

در ادامه گفت‌ و گویی با زهرا بکروی عضو انجمن علمی روانشناسی در این رابطه داشته‌ایم. وی از جمله اهداف این انجمن را حضور داوطلبانه دانشجویان در انجام کارها و فعالیت‌های علمی و گروهی نام برد که زمینه‌ رشد را برای آنها فراهم می‌کند. وی وظایف انجمن را اینگونه تشریح کرد: از جمله وظایف انجمن علمی روانشناسی، برگزاری کارگاه‌های علمی و پژوهشی، همایش‌های علمی، بازدیدهای علمی، انتشار نشریه، برگزاری سخنرانی و اجرای طرح‌های پژوهشی است.

بکروی افزود: انجمن روانشناسی تاکنون توانسته است کارگاه‌های علمی پژوهشی مانند اختلالات شخصیت، عشق آگاهی، عزت نفس و رهایی از تروما برگزار کند و در آینده نیز قصد برگزاری کارگاه‌هایی را داریم که برای همه‌ی افراد حاضر گواهی حضور صادر می‌شود.

مهران میرشم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: بنده از بدو ورودم به دانشگاه با توجه به شناختم نسبت به اتحادیه دفتر تحکیم و ارتباط‌هایی که با سایر ادوار اتحادیه داشتم، این احساس نیاز را کردم که نیاز به تأسیس یک فضای تشکیلاتی در فضای دانشگاه می‌باشد، اول برای حس رقابت در فضای دانشگاه بین سایر تشکل‌ها چون دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس صرفا یک تشکل فعال داشت که بسیج دانشجویی بود، دوم اینکه تعداد زیادی دانشجوی فعال در فضای دانشگاه وجود دارد که نیاز به فضایی برای فعالیت غیر از بسیج دانشجویی داشتند، که این فضا به واسطه انجمن اسلامی برای آن‌ها ایجاد شد.

وی در ادامه افزود: بهمن ۱۴۰۰ پس از تصویب شورای نظارت، انجمن اسلامی به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد. همچنین وی از مهر ماه ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰در حال شناسایی افراد توانمند برای شورای مرکزی و سایر جلسات با مسئولین دانشگاه بوده است. تیم هیات موسس انجمن اسلامی تشکیل شده از مهران میرشم دانشجوی علوم تربیتی، نسیم اسپید دانشجوی علوم تربیتی، محمد مهدی شوشیان دانشجوی پرستاری، امیرحسین حسن زاده دانشجوی علوم تربیتی، فاطمه تنیان دانشجوی علوم تربیتی، مهدیه طالبی دانشجوی علوم تربیتی و کبری وحیدی نژاد دانشجوی علوم تربیتی بود.

مهران میرشم تشریح کرد: تیم هیات موسس بارها اصلاح شد، ابتدا بنده به همراه چهار نفر از دانشجویان شروع به درخواست تاسیس کردیم که تیم قبلی با تغییر دیدگاه و نظر خود در تشکل دیگری شروع فعالیت کردند، نگاه هیات موسس قبلی این بود که ما در کنار شما هستیم به شما کمک می‌کنیم ولی به صورت رسمی اسم ما در هیچ جا اعلام نشود و این همراهی تا کنون ادامه دارد.

دبیر انجمن اسلامی تصریح کرد: هیات نظارت وقت در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد تشکیل شده از دکتر کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، حجت الاسلام والمسلمین پاکنژاد مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری، محمود صباحی زاده معاونت فرهنگی دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین باوقار نماینده محمد مهدی طهرانچی و معاونت فرهنگی کل دانشگاه آزاد اسلامی فرزاد جهان بین بودند که فرزاد جهان بین تاثیر مستقیمی در شفاف سازی عملکرد تحکیم و راهبردهای آن به مسئولین هیات نظارت بندرعباس داشتند.

میرشم در ادامه خاطر نشان کرد: دیدگاه ما در سال اول تاسیس انجمن اسلامی تربیت و ساخت نیرو جوان انقلابی بود که به واسطه برگزاری دوره‌های آموزشی این اتفاق صورت می‌گرفت که بارزترین دوره آموزشی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس دوره آموزشی «افق نو» بود که در زمینه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کلاس های مختلفی برگزار می‌کرد. مهم‌ترین کارهایی که در سال اول انجام شد شروع به نگارش و تدوین نشریات دانشجویی بود که به همت خود دانشجویان دانشگاه نوشته و طراحی می‌شد.

مهران میرشم گفت: در سال دوم فعالیت انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس تقریبا یک سال دانشگاه از وجود معاونت فرهنگی بی‌بهره بود و اداره معاونت فرهنگی دانشگاه بر عهده کارمندان بدون معاونت پیش می‌رفت و متاسفانه گاهی سنگ اندازی‌هایی صورت می‌گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انجمن اسلامی قوی‌ترین و پر شورترین حرکت خود را که برگزاری انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی بود در سال دوم برگزار کرد که جزو یکی از پر شورترین انتخابات انجمن‌های اسلامی عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت بود و اگر بخواهم نتیجه‌گیری انجام بدهم نیروی جوان انقلابی همیشه پای کار است و به تلاش در عرصه دانشگاهی و هر مرحله از زندگی‌اش می‌پردازد و برای ساختن ایرانی آباد هیچ وقت دست از تلاش بر نمی‌دارد.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1226808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =