ماجرای ترک‌های پل میرداماد تهران

تصویر ترک‌های ستون پل میرداماد در فضای مجازی جنجالی شده و مردم نگران ایمنی این سازه هستند و شهرداری می‌گوید جای نگرانی نیست اما کارشناسان معتقدند که باید این نشانه‌ها را جدی گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ماجرا از یک عکس شروع شد؛ عکسی از ستون‌های پل میرداماد که با تسمه بسته شده بودند و ترک‌هایی هم روی ستون دیده می‌شد. این تصویر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و مردم را بابت وضعیت پل نگران کرده است.

بیشتر بخوانید

خطر ایجاد فروچاله‌ها در تهران / برداشت‌ نامتعارف از آب‌های زیرزمینی را متوقف کنید

ماجرای ترک‌های پل میرداماد تهران

توضیحات شهردار منطقه

بعد از شکل‌گیری یک مطالبه عمومی شهرداری ناچار شد که توضیحاتی ارائه دهد؛ حمید جوانی، شهردار منطقه ۳ پایتخت با اشاره به اینکه ما تردیدی در بحث استحکام این پل نداریم، گفت: ایمنی تمامی پل‌های سطح تهران توسط حوزه معاونت فنی‌ و عمرانی شهرداری تهران به‌طور مرتب رصد می‌شود و ما تردیدی در بحث استحکام این پل نداریم. این ترک‌ها مربوط به روکش ستون‌های بتنی پل است و خطرآفرین نیستند که امیدواریم این اصلاحات در اولین فرصت انجام شوند.

شهردار منطقه ۳ تهران دلیل نصب تسمه روی یکی از ستون‌های این پل را هم مهار موقت قسمتی از روکش‌ها عنوان کرد و توضیح داد: نصب این تسمه‌ها ربطی به استحکام پل ندارد. همکاران ما بحث بازسازی را پیگیری کرده‌اند و علت برداشته شدن تسمه‌ها هم این بوده که بتوانیم هرچه سریعتر اصلاحات را انجام دهیم که این رفع نقص انجام شده است البته مدتی است که در بحث زیباسازی اقداماتی را انجام داده‌ایم و هم‌اکنون نیز درحال انجام اصلاحاتی از جمله رنگ‌آمیزی، نورپردازی و برطرف کردن ترک‌های برخی ستون‌های بتنی این پل هستیم.

توضیحات مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران

مسعود حق‌لطفی مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران هم در توضیح بیشتر این اتفاق گفت: سازمان عمرانی مناطق وظیفه نگهداشت پل‌های سواره‌رو شبکه راه‌های مواصلاتی تهران را دارد و این اقدام را دنبال می‌کنیم. پل میرداماد از سنوات قبل ساخته شده بود و به منظور فعالیت‌های زیباسازی کاوری را برای پایه و بدنه این پل در نظر گرفته بودند. بعد از چندسال این کاور ترک خورده بود و برای اینکه این کاور را اصلاح کنیم نیاز به انسداد محور مدرس داشتیم و موفق نشدیم که این مجوز برای ۲ شب گذشته دریافت و اقدامات لازم را انجام دادیم.

حق‌لطفی با اشاره به اینکه قطعه‌ای که از سال‌های قبل به عنوان المان زیباسازی بر پایه این پل قرار گرفته بود را باز کردیم و اصلاحات لازم انجام شد، ادامه می‌دهد: درحال حاضر این پل هیچ مشکلی ندارد و درحال بهره برداری است. متاسفانه شیطنت‌های رسانه ای صورت گرفت و مسائل غیرحرفه‌ای را مطرح کردند، اما طراحی پل مناسب است و ظرفیت باربری را بدون هیچ نقصی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران درباره آخرین وضعیت مقاوم سازی پل‌های سواره‌رو، گفت: ۷۵۰ دستگاه پل در سطح شهر داریم و ۴۳۰ دستگاه در شبکه بزرگراهی است. از این تعداد، ۶۵ دستگاه طراحی آن مربوط به دهه ۷۰ است و باتوجه به افزایش استانداردهای آیین نامه‌ها، موضوع مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت و سال گذشته ۶ دستگاه پل مقاوم سازی شد که در مجموع کار مقاوم سازی حدود ۴۰ دستگاه انجام شده است بنابراین حدود ۲۰ دستگاه باقی مانده و طبق زمان بندی و بودجه ریزی صورت گرفته، حدود ۷ دستگاه را مقاوم سازی خواهیم کرد.

وی درباره جمع‌آوری پل‌های سواره‌رو، بیان کرد: موضوع جمع‌آوری پل حافظ مطرح شد اما نیاز بود که شورای عالی ترافیک اظهار نظر کند، جلسات با حضور پلیس و سایر مدیران ترافیکی پیرامون بررسی این پل، برگزار شد اما در نهایت پلیس و سازمان ترافیک نظر مثبتی برای جمع آوری پل نداشتند. برهمین اساس موضوع جمع‌آوری پل منتفی شد و موضوع مقاوم‌سازی در دستور کار سازمان عمرانی مناطق قرار گرفته است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

فریبرز ناطق‌الهی استاد مهندسی سازه درخصوص پل میرداماد به ایسکانیوز گفت: ترک قائمی که روی قسمت بیرونی پل دیده می‌شود و برای همین خاطر شهرداری منطقه، ۲ بست فلزی به آن زده است، ظاهر قضیه است و مهمترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، دلیل شکست‌های قائم است.

وی افزود: عموما هر ترکی که در علم مهندسی ساختمان به صورت قائم و از بالا به پایین باشد، ما آن را ناشی از نشست ناهمگون در زیر سازه می‌دانیم؛ چون این ترک روی پایه پل اتفاق افتاده است، به نظر من هشدار بسیار خوبی است که باعث می‌شود توجه به این قضیه بیشتر شود.

ناطق‌الهی عنوان کرد: آنچه در ظاهر می‌بینیم، باطنی دارد و باطن آن این است که زیر فوندانسیون‌ها به احتمال قوی یا فرونشستی رخ داده یا قناتی هست که جاری است. بیشتر قنات‌های تهران قدیم که از سمت شمال به جنوب هستند، هنوز وجود دارند که یکی از آن‌ها زیر خیابان شریعتی، حدفاصل شریعتی و پل مدرس است.

وی ادامه داد: عقل حکم می‌کند که این نشانه را به عنوان علامت خوبی قلمداد کنیم و تمهیدات لازم را انجام داده و شکست لایه بیرونی را ترمیم کنیم. ترمیم این نیست که با ملات، ترک را پر کنیم بلکه باید، به صورت کامل جدا شود در کنار آن آرماتور طولی و عرضی گذاشته شود تا دوباره اصلاح شود.

استاد مهندسی سازه بیان کرد: در زیر پایه‌های پل باید گمانه‌هایی زده شود و با قاطعیت بالایی باید بگویم که به احتمال زیاد قسمت‌هایی از زیر فونداسیون احتمالا شسته شده، یک پایه پل نسبت به پایه دیگر نشست ناهمگون داشته، ترک قائم رخ داده و کاور بتن جدا شده است. اول باید فونداسیون تعمیر، مرمت و مقاوم‌سازی شود و جریان آبی اگر هست را با زهکشی منحرف کنند؛ بعد قسمت ترک را کاملا بیرون بریزند و دوباره با شرایط آرماتورهای طولی و عرضی جدید، مجدد بتن‌ریزی کنند که اتفاق ناخوشایندی نیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز هست که رفت‌وآمد از روی پل متوقف شود، توضیح داد: اگر دقت‌های لازم را در ترمیم داشته باشند، می‌توان در حین ترافیک این کار را کرد اما باید تاحدودی محدودیت ایجاد کنند تا بتوانند بتن‌ریزی و آرماتوربندی کنند.

استاد مهندسی سازه درخصوص اهمیت رسیدگی به وضعیت پل‌ها گفت: تمام‌ پل‌ها باید در برداشت‌های میدانی به صورت برداشت فونداسیون و عملیات ارزیابی مورد بررسی قرار بگیرند. سال‌ها پیش این موضوع مطرح شد و تعدادی از پل‌ها مورد بررسی قرار گرفت اما بررسی جامعی نبود. شاید لازم باشد که با وجود این نشانه‌ها، دستورالعمل کاملی برای مقاوم‌سازی، ارزیابی و بررسی پل‌های موجود دوباره شکل بگیرد.

وی درباره وضعیت دیگر پل‌ها عنوان کرد: در نزدیک شهر آزمایش پلی داریم که بسیار نامعتبر است یا در بسیاری از نقاط تهران پل‌هایی هست که با استانداردهای قدیمی طراحی شده و دقت‌های لازم حتی در ساخت آن رعایت نشده است. هر کدام از این پل‌ها مشکلات فراوانی دارند و یکی از آن‌ها پل صدر است که مطالعات اولیه نشان می‌دهد که این‌ها به دلیل حرکت آب‌های زیرزمینی و قنات‌ها به خصوص در زمان زلزله دچار مشکل‌ می‌شوند. با توجه به اینکه شاهد فرونشست و فروچاله‌هایی در تهران هستیم، توصیه جدی این است که حداقل برای پایه پل‌ها گمانه‌هایی درنظر گرفته شود و فونداسیون‌ها مجدد بررسی شوند.

اطلاعیه روابط عمومی ۲۰ اردیبهشت

روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در اطلاعیه ای درباره پایه پل بزرگراه شهید مدرس_ بلوار میرداماد اعلام کرد که سلامت پایه پل برای عموم شهروندان قابل مشاهده شد.

براساس گزارش واصله روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، مبنی بر آسیب‌دیدگی احتمالی یکی از پایه‌های پل تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه شهید مدرس با بلوار میرداماد در منطقه ۳ تهران، بررسی میدانی و ارزیابی‌های تخصصی از ساعات اولیه انجام و نتایج به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۳ تهران گزارش شد.

بررسی‌ها حاکی از آسیب‌دیدگی پوشش الحاقی یکی از پایه‌های پل مذکور می‌باشد که طی دوره‌های گذشته اجرا شده و با هدف ایجاد جلوه بصری و زیباسازی محیطی، پایه پل را در برگرفته بوده و آسیبی متوجه ساختار سازه پل نبود.

به منظور اطمینان خاطر شهروندان و اهمیت رسیدگی به موضوعات ایمنی شهری با قید فوریت و به طور موقت، پوشش الحاقی مهار شد تا از ایجاد خسارات به خودروهای عبوری در بزرگراه شهید مدرس جلوگیری شود. همچنین، بلافاصله در تعامل با هماهنگی پلیس راهور، مجوز انحراف ترافیکی محدوده مذکور اخذ شد.

در ساعات پایانی روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، جداسازی پوشش الحاقی پایه پل انجام شد و هم اکنون سلامت سازه مذکور بدون هیچ‌گونه حائل و پوششی، برای عموم شهروندان قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است، همان‌گونه که پیشتر از سوی شهردار منطقه ۳ تهران اعلام شد، هیچ‌گونه نگرانی و شائبه‌ای درباره ایمنی سازه پل مذکور وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، شهرداری اعلام کرده که در حال بررسی موضوع است اما آنچه ورای این ماجرا اهمیت دارد، توجه به ایمنی سازه‌های بزرگ شهر است شهرداری هم وظیفه دارد که ضمن شفاف‌سازی روند بررسی پل‌ها و سازه‌های بزرگ را دقیق به مردم اعلام کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1230492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =