مخالف قلیان اکسیژن هستیم / مافیای دخانیات به دنبال احداث کارخانه سیگار الکترونیک

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: قلیان اکسیژن الگوسازی می‌شود برای تشویق به مصرف قلیان و ما مخالف همه نوع قلیان هستیم. هر مشابه‌سازی ممنوع است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: مصرف دخانیات به سن ۹ سالگی رسیده و در میان دختران ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: مافیای دخانیات مسئولان را تحت تاثیر قرار می‌دهند که کارخانه سیگار الکترونیک احداث کنند. مافیای دخانیات با ترفند کمک به ترک سیگار الکترونیکی را مطرح کرد اما جوانانی هم که در دام سیگار معمولی نبودند، به این وسیله رو آوردند.

مسجدی بیان کرد: ما نامه‌نگاری کردیم که مجوز احداث کارخانه صادر نشود و امیدواریم که مورد توجه قرار گیرد. با احداث کارخانه قاچاق متوقف نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بیان کرد: عرضه توتون‌های معطر ممنوع است اما مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه رستوران‌ها مجاز به عرضه قلیان نیستند، عنوان کرد: وقتی پدیده‌ای جا می‌افتد، مقابله با آن سخت است.

مسجدی با اشاره به عوارض مصرف دخانیات گفت: مصرف دخانیات منجر به سرطان، نازایی، سقط جنین می‌شود. مصرف قلیان خانوادگی شده است و مردم برای تفریح از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۴ درصد افراد دخانیات در کشور ما دخانیات مصرف می‌کنند. 

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: سلامت مردم فدای سودی عده‌ای می‌شود. در کشور ما ۳ میلیارد دلار خرج دخانیات می‌شود و نصف آن سود است. ۲ برابر این مبلغ خرج درمان عوارض آن می‌شود.

مسجدی درخصوص مالیات بر دخانیات توضیح داد: طبق قانون باید ۷۰ درصد هر پاکت سیگار مالیات باشد اما هنوز به ۲۰ درصد هم نرسیده است. مافیای دخانیات در ایران به راحتی سیگار را گران می‌کند.

وی ادامه داد: مالیاتی که از سوی سازمان امور مالیاتی پیش‌بینی شده بود به ۵۰ هزار میلیارد برسد، در مجلس به ۶ هزار میلیارد رسید.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران درخصوص قلیان اکسیژن گفت: هر گونه تشویق به استعمال دخانیات ممنوع است و فرقی ندارد که قلیان اکسیژن باشد یا معمولی، قلیان اکسیژن الگوسازی می‌شود برای تشویق به مصرف قلیان و ما مخالف همه نوع قلیان هستیم. هر مشابه‌سازی ممنوع است.

وی ادامه داد: مواد مصرفی در این قلیان گاز نیتروژن و گاز خنده است که منجر به توهم‌زایی، اضطراب، تپش قلب می‌شود.

مسجدی تاکید کرد: وظیفه رسانه حساس کردن مردم و والدین به موضوع استعمال دخانیات و مطالبه از کارگردانان سریال‌های شبکه نمایش خانوادگی و صدا سیما و همچنین هنرمندان و تاثیرگذارانی است که به دلیل گرایش به دخانیات بر قشر نوجوان و جوان کشور تاثیر می‌گذارند. مثلاً ورزشکار و هنرمندی که موسس کافی شاپ یا قلیان خانه می شوند، حتماً در جذب جوانان به مصرف دخانیات مؤثرند.

انتهای پیام/ 


کد خبر: 1231087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =