ابطال بخشی از شرایط پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی

دیوان عدالت اداری بخشی از شیوه‌نامه شرایط اختصاصی پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی (PHD) بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (سهمیه استعداد درخشان) را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشی از شیوه‌نامه شرایط اختصاصی پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی (PHD) بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (سهمیه استعداد درخشان) را ابطال کرد.

دانشگاه علامه طباطبایی تهران در راستای پذیرش استعدادهای درخشان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، شیوه‌نامه‌ای با عنوان «آگهی پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱» تدوین کرده است. بر اساس این شیوه‌نامه، پذیرش استعداد درخشان در مقطع دکتری تخصصی مشروط به کسب حداقل ۷۰ امتیاز از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و مصاحبه پیوست شیوه‌نامه است.

این بخش از شیوه‌نامه مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در این شکایت آمده است که بر اساس آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری مصوب وزارت علوم، همه دانشگاه‌های دولتی مکلف هستند که کسب ۶۰ امتیاز از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و ... را به عنوان حداقل امتیاز قابل قبول برای پذیرش استعدادهای درخشان معتبر بدانند و فقط مجاز به تعیین نحوه و چگونگی محاسبه امتیازات سوابق تحصیلی بنا به صلاحدید خود هستند.

در ادامه این شرایط تصریح شده است که دانشگاه علامه طباطبایی برخلاف آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان دوره دکتری وزارت علوم، به صورت غیرقانونی، امتیاز پذیرش را از ۷۰ به ۶۰ کاهش داده است. این اقدام دانشگاه علامه سبب محروم شدن استعدادهای درخشان کشور از پذیرش بدون آزمون دوره دکتری می‌شود.

با وجود ارسال شکایت به دانشگاه علامه؛ پاسخی از سوی این دانشگاه ارائه نشد. در ادامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ تشکیل شد و حکم به ابطال بخشی از شیوه‌نامه پذیرش بدون آزمون دوره دکتری این دانشگاه داد.

بر اساس حکم دیوان عدالت، برنامه‌ریزی برای شناسایی و حمایت از شکوفایی استعدادهای درخشان و هدایت آن‌ها از ماموریت‌های اصلی وزارت علوم است. به همین دلیل، کاهش حدنصاب از جدول‌های ارزشیابی امتیازات پژوهشی، آموزشی و مصاحبه به ۶۰ امتیاز، خارج از حدود اختیارات دانشگاه علامه طباطبایی است. در نتیجه، ردیف ۵ ذیل بند (ب) بر اساس بند یک ماه ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =