ادغام دانشگاه‌ها راه‌حل جزیره‌ای بودن آموزش عالی/ در اجرا نباید عجله‌ کنیم

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که ادغام دانشگاه‌ها بر اساس آمایش ضروری است و نباید از آن ناراحت شد. چرا که جزیره‌ای کار کردن، پذیرش‌های متعدد و تکثر ساختمان‌های دانشگاهی کمکی به کشور نمی‌کنند.

علی آدمی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اجرای طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در سال‌های اخیر اهتمام ویژه‌ای به اجرای طرح آمایش آموزش عالی داشتند. جلسه‌ای نبود که آمایش در حوزه‌های مختلف استادی، دانشجویی و رشته‌ها پیگیری نشود.

وی افزود: آمایش تاکنون در چندین جلسه معاونان آموزشی پیگیری شده است. دانشگاه‌ها باید به تدبیر و شجاعت آمایش آموزش عالی را به خصوص در زمینه آموزشی جدی بگیرند. آمایش آموزش عالی موضوع دامنه‌داری است که از سال‌ها پیش مطرح بوده است؛ اما با مشکلاتی مانند نبود مقررات یا سامانه‌ها مواجه بود

آدمی با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال راه‌اندازی یک رشته جدید در دانشگاه از نظر قانونی به حدنصابی از تعداد استادان نیازمند است؛ اما وقتی سامانه‌ای شامل اطلاعات دقیق از تعداد دانشجویان، استادان و رشته‌ها وجود نداشت، رصد شرایط امکان‌پذیر نبود. متاسفانه در آن شرایط برخی رشته‌ها بدون رعایت مقررات تاسیس می‌شدند. تکنولوژی‌های جدید تعداد دقیق دانشجویان، میزان تحصیلات، تعداد دقیق استادان، میزان ارتقا و شرایط رشته‌ها را روشن کرده است.

معاون آموزشی دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: بر اساس آمایش آموزش عالی رشته‌هایی می‌توانند مجوز بگیرند که پیوست شغلی و کارآفرینی داشته باشند. این پیوست‌ها در دوره‌های قبلی جدی نبود و به رشته‌هایی مجوز داده می‌شد که آمایش شغلی نداشتند. در دوره فعلی سامانه‌ای شدن، جدولی را به وجود آورد که بر اساس آن رشته‌ها حتما باید پیوست شغلی داشته باشند. بر این اساس تربیت دانشجویان هدفمند خواهد بود و سبب ایجاد نارضایتی نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ادغام دانشگاه‌ها بر اساس آمایش ضروری است و نباید از ادغام ناراحت باشیم. چرا که جزیره‌ای کار کردن، پذیرش‌های متعدد و تکثر ساختمان‌های دانشگاهی کمکی به کشور نمی‌کنند. با این حال اگر ادغام با عجله انجام شود، احتمال این که سومحاسبه اتفاق بیفتد بسیار زیاد است. در نتیجه ممکن است کارمندان یا استادان دچار آسیب شوند. هرچه آموزش عالی پراکنده و متنوع باشد، باعث سردرگمی خانواده‌ها و مدارس می‌شود.

آدمی درباره تعدد دانشگاه‌ها با ماموریت یکسان در تهران تصریح کرد: دانشگاه‌های بزرگ در سال‌های اخیر به سمت تحصیلات تکمیلی رفته‌اند. چرا که دانشگاه‌های شهرستان‌ها بهتر می‌توانند دوره کارشناسی را برگزار کنند. به نظر من، باید در دوره تحصیلات تکمیلی رقابت به رسمیت شناخته شود. اگر دانشگاه‌ها ماموریتگرا شوند، مثلا رشته‌های علوم انسانی به دانشگاه علامه واگذار شود، سردرگمی از بین می‌رود و هدف محقق می‌شود. ماموریتگرا شدن به اولویت‌دهی درست دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =