مردم از اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی عبور کرده‌اند/ ثبت‌نام ۸۰ نفر در انتخابات نشانگر آزادی و نبود تحزب

واعظ آشتیانی گفت: ثبت‌نام ۸۰ نفر برای کاندیداتوری ریاست جمهوری یک جنبه مثبت دارد و آن وجود آزادی در کشور ما است و یک جنبه منفی دارد و آن نبودن احزاب کارآمد است تا کاندیدای خود را برای انتخابات معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ در پایان فرصت ۵ روزه ثبت‌نام کاندیدهای ریاست‌جمهوری، احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور از نام‌نویسی ۸۰ نفر خبر داد. آماری که شگفتی حاضران در آن جلسه و بسییاری از تحلیل‌گران سیاسی را برانگیخت.

بیشتر بخوانید؛

متن و حاشیه آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری

از اعضای کابینه دولت سیزدهم گرفته تا کابینه دولت حسن روحانی و سید محمد خاتمی و از نمایندگان مجلس دوازدهم گرفته تا نمایندگان ادوار پیشین مجلس و حتی عضو پیشین دفتر رهبری، دراین فهرست طولانی ۸۰ نفری حضور دارند. اما این افراد با چه انگیزه ثبت‌نام کرده‌اند؟

با نظر به این موضوع که انتخابات ریاست‌جمهوری یک سال زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود، بسیاری از این افراد در زمان کوتاهی که از شهادت رئیس‌جمهور گذشته آیا اساسا حضور این تعداد افراد دارای جنبه مثبتی است؟ از سوی دیگر کاندیداهای نام آشنایی با گرایش اصلاح‌طلبی نیز در میان ثبت‌نام کنندگان حضور دارند، آیا این امر دال بر عقب‌نشینی جبهه اصلاحات از موضع‌اش در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی است؟

بسیاری از صاحبنظران براین باور هستند که بخش زیادی از این ۸۰ نفر به علت عدم احراز شروط لازم رد صلاحیت خواهند شد اما از عصر روز گذشته تا کنون در فضای مجازی و در میان تحلیل‌گران بحثی مبنی بر نقاط مثبت و منفی تعداد پرشمار ثبت‌نام کنندگان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شکل‌گرفته است.

پرسش‌ها و ابهامات فوق زمینه گفتگو با امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی شد. در ادامه این گفتگو را می‌خوانید:

واعظ آشتیانی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: ثبت‌نام این ۸۰ نفر نشان داد در ایران آزادی برای حضور در انتخابات مختلف وجود دارد زیرا کسانی که مدعی بودند انتخابات مهندسی شده و سعی می کردند فضای سیاسی کشور را مسموم کنند هم در این انتخابات شرکت کرند. پس این نکته مثبت قضیه است ضمن این که یکی از شاخصه‌هایی که باید هر کاندیدی باید برای انتخابات داشته باشد این است که معتقد به ولایت فقیه و ارزش‌های نظام باشد در صورتی که کسانی را دیدیم ثبت‌نام کردند همواره نظام را زیر سوال می‌برند اما یک جنبه منفی هم دارد و آن نبود احزاب کارآمد است.

وی در پاسخ به علت کاندیداتوری چهره‌هایی مانند «وحید حقانیان» در انتخابات این دوره گفت: به هر جهت فضا برای انتخابات باز است و مهم این است که شورای نگهبان تشخیص بدهد این افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند جزو رجل سیاسی و مذهبی باشند یا خیر؟ تشخیص این امر با شورای نگهبان است.

کاندیداها در مناظرات به جای بگو مگو از برنامه‌های خود بگویند

واعظ آشتیانی درباره چگونگی مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ گفت: معتقدم کسانی که به فینال انتخابات می‌رسند از برنامه‌های خود و آینده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بگویند و سعی کنند از بگو و مگوهای بی‌حاصل دوری کنند. این که مردم را به این سمت ببریم که چه کسی پیروز می‌شود و چه کسی پیروز نمی‌شود، سودی ندارد.

وی افزود: سود در این است که کاندیداها برنامه داشته باشند و وظیفه مجلس هم این است که روی برنامه‌های کاندیدایی که در نهایت رئیس‌جمهور می‌شود نظارت عالیه داشته باشد و ببیند برنامه‌ای را که وی قول داده و قطعا باید بر مبنای برنامه پنج سال و چشم انداز بیست ساله باشد در حال انجام است یا از خط ریل برنامه پنج سال و توسعه بیست ساله انحراف دارد. اینجاست که مجلس باید بدون ملاحظه و در جهت مطالبه‌گری ورود کند. پس بهتر است برای یک بار هم که شده کاندیداها در دوران گفتگوهای تلویزیونی به گونه‌ای برخورد کنند که هم رعایت ادب و اخلاق سیاسی شود و در عین حال به جای تخریب یکدیگر فرهنگ یک گفتگوی منطقی را به نمایش بگذارند.

برخی در گذشته پست‌هایی را فقط برای رزومه‌سازی اشغال کردند

این فعال سیاسی درباره شانس اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات گفت: مهم این است که مردم عملکرد آن‌ها را در گذشته دیده‌اند، آیا تلاش آن‌ها در جهت بهبود موقعیت مردم بوده یا خیر؟ برخی افراد در گذشته پست‌هایی را اشغال کرده بودند اما اثرگذاری نداشتند، به تعبیری برای خودشان رزومه‌سازی کردند. پست و مقام را به عناوین مختلف کسب کردند ولی متاسفانه عملکرد مثبتی ارائه ندادند. افرادی در گذشته وجود داشتند که سعی کردند با اجرای خرده فرمایش‌های پدرخوانده‌هایی در حوزه های مختلف، ماندگاری خود را در مسئولیت های مختلف حفظ کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان چراغ سبز دریافت کرده‌اند که با چهره‌های متعددی نظیر جهانگیری، کواکبیان، پزشکیان، صوفی و ... وارد انتخابات شده‌اند؟ گفت: خیر، همان‌طور که گفتم فضای کشور فضایی است که افرادی که خود را شایسته حضور در انتخابات ببینند ثبت‌نام می‌کنند. شورای نگهبان اصلا با کسی تعارف ندارد و پیشاپیش فضا را برای یک عده فراهم نمی‌کند بلکه می‌گوید هر کسی که تصور می‌کند شرایط را دارد، ثبت‌نام کند. لذا به صحنه آمدن طیف اصلاح‌طلب به این معنا است که آن‌ها نیز بر این باور هستند که در انتخابات حضور پیدا کنند و می‌دانند که رای مردم ملاک است و این مردم هستند که تشخیص می‌دهند به چه کسی رای بدهند.

مردم از جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب عبور کرده‌اند

واعظ آشتیانی تاکید کرد: رای مردم به هر جریان و گروهی قابل احترام است. ما در دهه‌های گذشته جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب داشتیم، آمدند و امتحان خود را هم پس دادند، هر چند که مردم از این دو جریان عبور کردند و نمونه این عبور همین انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بود که آحاد جامعه به لیست رای ندادند بلکه به کسی که تشخیص دادند اصلح است رای دادند، مردم متنوع رای دادند و این نشانه رشد سیاسی آن‌ها است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ما از «عدم تحزب» در کشوررنج می‌بریم و احزاب کارآمد نداریم اگر احزابمان کارآمد بودند مثل کشورهای دیگر «دولت در سایه» بودند. در سایر کشورها وقتی حزبی پیروز انتخابات می‌شود دیگر دنبال وزیر اجاره‌ای، توصیه‌ای و سفارشی نیست زیرا آن حزب به اندازه کافی نیرو در حوزه‌های مختلف دارد و از سوی دیگز در برابر مردم هم باید پاسخ‌گو باشد. لذا برنامه‌محوری و تحزب یکی از موضوعات مهم است و متاسفانه در این زمینه با مشکل مواجهیم.

وی درباره «مشارکت مشروط» بیانیه جبهه اصلاحات گفت: آن‌ها همواره در هر انتخاباتی یک بیانیه مشروط می‌دهند اما جالب است عواملشان در انتخابات ثبت‌نام می کنند و متاسفانه نوعی تناقض در گفتار و عملکردشان دارند و این نشان دهنده یک بهم ریختگی فکری در جریان اصلاح‌طلبی است. اگر بنا بود بیانیه‌ای صادر می‌کردند، باید قبل از انتخابات صادر می‌شد نه حال که نیروهایشان ثبت‌نام کرده‌اند. بیانیه صادر می‌کنند و می‌گویند اگر این‌طور شود آن خواهد شد! لذا این طیف می‌خواهد روش چانه‌زنی از بالا به پایین را داشته باشد.

اصلاح‌طلبان دنبال عقب‌نشینی آرام هستند

آشتیانی موضع جدید اصلاح‌طلبان را نوعی عقب‌نشینی نست به موضع آن‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم دانست و گفت: اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که یک عقب‌نشینی آرام داشته باشند بدون این که برایشان ایجاد مشکل کند ولی مردم هوشمند هستند و فضای سیاسی کشور کشور را خوب رصد می‌کنند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا همه کاندیدایی که ثبت‌نام کرده‌اند با توجه به برگزاری زودهنگام انتخابات برنامه دارند یا خیر، گفت: اطمینان دارم درصد قابل توجهی از این افراد آمده‌اند صرفا ثبت‌نام کنند. در هیچ کشوری نمی‌بینید که ۸۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند و این مساله نشان می‌دهد که تحزب در کشور ما مشکل دارد. باعث تعجب و تاسف است که هشتاد نفر ثبت نام کنند تا یک نفر رئیس‌جمهور شود! درصد قابل توجهی از افرادی که ثبت‌نام کردند فقط آمدند که یک لحظه در رسانه‌ها باشند و خودشان هم می‌دانند دارای شرایط لازم برای این کار نیستند.

اگر احزاب ما گارآمد بودند یک رقابت کارشناسی شکل می‌گرفت

واعظ آشتیانی تصریح کرد: تحزب باعث شود احزاب کاندیدهای خودشان را معرفی کنند. اگر احزاب ما کارآمد بودند کاندیدای خودشان را معرفی می‌کردند و یک رقابت کارشناسی و منطقی شکل می‌گرفت اما متاسفانه شاهدیم که این‌طور نیست و افرادی برای ثبت‌نام آمدند که حتی حوزه مسئولیتی رئیس‌جمهور را هم مطالعه نکردند.

وی درباره شاخصه‌های تراز رئیس‌جمهور شهید تصریح کرد: انتخابات در این دوره از حساسیت زیادی برخوردار است و امیدواریم فردی انتخاب شوند که دارای شاخصه های شهید رئیسی باشد. وی شجاع بود و وقتش برای مردم بود و در عین حال برای ارزش‌های نظام ارزش قائل بود و نکته مهم‌تر درباره او این مساله بود که باور به خدمتگزاری در وجودش بود به تعبیری می توان گفت: «ایشان به خستگی یک نه بزرگ گفته بود». لذا اگر کسی خودش را در شاخصه‌های شهید رئیسی در حوزه خدمت به مردم می‌بیند و صبوری، متانت و آرامش در خدمت را دارد طبیعی است که از فیلتر شورای نگهبان هم عبور می‌کند و به انتخابات وارد می‌شود.

این فعال سیاسی در پایان گفت: شورای نگهبان هر کسی را که واجد شرایط ببیند، تایید صلاحیت می‌کند و کسی که به لحاظ قوانین، شرایط لازم را نداشته باشد تایید نمی‌کند. بنابراین هجمه عده‌ای به شورای نگهبان برای گرفتن تایید صلاحیت بی‌فایده است و بهتر است به رفتارهایشان مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =