دست رئیس جمهور برای اثرگذاری باز است/ انتقاد به حیطه اختیارات رئیس‌جمهور موضع کلی جریان اصلاح‌طلبی نیست

جوادی حصار گفت: هر کسی باید نسبت به مسئولیت خودش به مردم پاسخگو باشد در غیر این صورت قانون اساسی را هم تغییر بدهیم اتفاقی نمی‌افتد. همین الان هم دست رئیس‌جمهور به لحاظ قانونی بسته نیست و با همین قانون فعلی هم، کار همه راه می‌افتد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ حضور جریان اصلاح‌طلبی با چهره‌های شاخصی نظیر اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، علی صوفی و ... در انتخابات ریاست جمهوری با فاصله کوتاهی از حضور کم‌رنگ این طیف در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی یکی از نکات قابل تامل از کنش جریان اصلاح‌طلبی در مواجهه با انتخابات گوناگون است.

بیشتر بخوانید؛

انشقاق در اصلاح‌طلبان و ترس از شکست، پشت پرده بیانیه مشارکت مشروط

اما نکته قابل تامل دیگر، انتقادات بنیادین برخی از چهره‌های این طیف از حیطه اختیارات ریاست‌جمهوری و از سوی دیگر مشارکت پررنگ در عرصه رقابت‌ ریاست‌جمهوری است. چنانچه رئیس‌جمهور از خود اختیاری ندارد و یا نهادهای غیرپاسخگو در حیطه اختیاراتش دخالت می‌کنند، چرا به تن کردن قبای ریاست‌جمهوری حتی از سوی مسئولان دولت‌های اصلاحات و اعتدال و سران احزاب اصلاح‌طلب خواهان دارد؟ آیا جریان اصلاحات به حوزه اختیارات رئیس دستگاه اجرایی برای اداره امور کشور راضی است و این انتقادات گاه و بیگاه صرفا مصرف رسانه‌ای دارد؟

در این راستا با محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و سعید نورمحمدی، سخنگوی جبهه اصلاحات گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

جوادی حصار درباره چگونگی انتخاب کاندیدای اختصاصی جبهه اصلاحات به خبرنگارسیاسی ایسکانیوز گفت: ابتدا باید ببینیم جبهه اصلاحات از میان کسانی مانند آقای پزشکیان، جهانگیری و ... از کدام یک حمایت می‌کنند و آیا اصلا به جمع بندی می‌رسند تا حمایت کنند یا خیر. اگر به جمع‌بندی برسند قطعا تا پایان مرحله اعلام نتایج، کاندیدای خود را معرفی می‌کنند در غیر این صورت مثل ادوار گذشته می‌گویند کاندیدایی نداریم و از کسی حمایت نمی‌کنیم.

پزشکیان کاندیدای جبهه اصلاحات نیست و وضعیت جهانگیری هم معلوم نیست

وی درباره زمان اعلام کاندیدا از سوی جبهه اصلاحات نیز گفت: اعلام کاندیدای جبهه اصلاحات دو مرحله‌ای شد. در مرحله اول گفتند باید کاندیدای اختصاصی داشته باشیم و از شواهد و قراین برمی‌آید که کاندیدای اختصاصی مد نظر جبهه آقای صدر بود و قول دیگر این بود که شش نفر از افرادی که از جبهه اصلاح‌طلبی ثبت نام کرده‌اند را بررسی می‌کنند و به دو سه نفر می‌رسند و از میان دو سه نفر به یک نفر می‌رسند. ولی هنوزهیچ‌کدام از این اتفاقات رقم نخورده است زیرا آقای پزشکیان گفته من مستقل آمده‌ام و با طیف اصلاح‌طلبی مشورت نکرده‌ام و آقای جهانگیری هم گفت من اصلاح‌طلبم اما جبهه اصلاحات هنوز درباره ایشان موضعی نگرفته است.

اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند نظام برای افزایش مشارکت از گزینه‌های متعدد استفاده می‌کند

این عضو شورای مرکزی حزب احتماد ملی درباره تفاوت انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه و انتخابات پیش‌رو گفت: تفاوت این دو انتخابات برای اصلاح‌طلبان در نوع رویکردی است که بوجود آمده است زیرا جریان‌های منتقد اصول‌گرایان مترصد این مساله هستند که هر زمانی که بشود تاثیری روی حوزه انتخابات ریاست جمهوری بگذارند و اگر بتوانند نیروی شایسته این کرسی را مورد حمایت قرار دهند. اصلاح‌طلبان شرایط موجود را فرصتی برای خدمت دانسته‌اند زیرا تصور می‌کنند نظام برای افزایش مشارکت از گزینه‌های متعددی استفاده می‌کنند.

وی افزود: این که در این رقابت‌ها اصلاح‌طلبان برنده می‌شوند یا بازنده باید به رای مردم بستگی دارد. اگر مشارکت افزایش پیدا کند امید هست چهره‌های اصلاح‌طلب موثر باشند و حتی اگر به دور دوم کشیده شود ممکن است یکی از افراد که به دور دوم می رود اصلاح‌طلب باشد اما اگر مشارکت پایین باشد نباید چنین توقعی داشته باشیم.

دست رئیس‌جمهور به لحاظ قانونی بسته نیست

جوادی حصار درباره حیطه اختیارات ریاست‌جمهوری در ایران گفت: بحث تغییر در قانون اساسی یک بحث کلانی است که نیاز به رفراندوم و شورای بازنگری قانون اساسی دارد و زمان‌بر است. اما با توجه به شرایط کنونی رئیس‌جمهورهم می‌تواند بسیار موثر باشد و هم موثر نباشد. رئیس‌جمهور زمانی می‌تواند موثر باشد که همه به قانون تن بدهند زیرا حوزه اختیارات رئیس‌جمهور حوزه کمی نیست. اگر قرار باشد به قانون توجه نشود هر اختیاراتی را هم به رئیس‌جمهور بدهیم افرادی که بخواهند قانون را زیر پا بگذارند باز هم می‌توانند این کار را بکنند.

قانون دست رئیس‌جمهور را نبسته است/ انتقاد به حیطه اختیارات رئیس‌جمهور موضع کلی جریان اصلاح‌طلبی نیست

محمدصادق جوادی حصار؛ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

این فعال سیاسی در ادامه گفت: مساله اول ما شفافیت‌های قانونی و تمکین همه قوا به قانون است. اگر قانون به درستی اجرا شود و اصل تفکیک قوا رعایت شود، بخش زیادی از مباحث مطروحه فعلی از بین خواهد رفت و فکر می‌کنم در مرحله اول باید تلاش کنیم حوزه اختیارات هر فرد را به طور شفاف برای مردم توضیح دهیم. هر کسی باید نسبت به مسئولیت خودش به مردم پاسخگو باشد در غیر این صورت قانون اساسی را هم تغییر بدهیم اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین همین الان هم دست رئیس‌جمهور به لحاظ قانونی بسته نیست و با همین قانون فعلی هم، کار همه راه می‌افتد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتقاد چهره‌های شاخص طیف اصلاح‌طلبی از حیطه اختیارات ریاست‌جمهوری با ثبت‌نام کاندیدهای متعدد این جریان در تناقض نیست؟ گفت: در حوزه سیاسی اصلا صفر و صد نداریم به این شکل نیست که بگوییم رئیس‌جمهور باید به شکل مطلق اختیار داشته باشد. مشکل ما این است که هر کسی در هر حوزه‌ای است آن حوزه را مرکز فرماندهی کل کشور تصور می‌کند و این مساله باعث تزاحم در حوزه های دیگر می‌شود. این که اصلاح‌طلبان یک بار بگویند رای می‌دهیم و بار دیگر بگویند رای نمی‌دهیم تعارضی ندارد. وقتی در انتخابات مجلس تمام کاندیدهای شاخص اصلاح‌طلب رد صلاحیت می‌شوند اصلاح‌طلبان به چه کسی باید رای دهند و یا اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری همه گزینه‌ها رد صلاحیت شوند آیا این طیف باید به مثلا سعید جلیلی رای دهد؟

وی در واکنش به این گمانه‌زنی که ممکن است برخی از کاندیداهای جریان اصلاح‌طلبی تایید صلاحیت شوند گفت: امیدوارم این گونه باشد.

انتقاد به حیطه اختیارات رئیس‌جمهور موضع کلی جریان اصلاح‌طلبی نیست

قانون دست رئیس‌جمهور را نبسته است/ انتقاد به حیطه اختیارات رئیس‌جمهور موضع کلی جریان اصلاح‌طلبی نیست

سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان

سعید نورمحمدی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف انتخابات مجلس دوازدهم شرایط برابری با رقیب دارند.

وی درباره تعارض حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاسا جمهوری با انتقاد از حیطه اختیارات رئیس‌جمهور گفت: انتقاد از اختیارات ریاست‌جمهوری در طیف اصلاح‌طلبی به شکل کلان مطرح نشده و موضع کلی نیست. این انتقاد صرفا از طرف برخی افراد و برخی جریان‌ها انتقاداتی صورت گرفته است.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان افزود: تنها دغدغه‌ای که جریان اصلاحات دارد این است که در برخی موارد رئیس‌جمهور با پشتوانه رای مردم قصد دارد تصمیمی را اجرا کند اما برخی نهادهای غیر انتخابی در برابر دولت کارشکنی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =