رشد ۸۴ درصدی تولید گندم در خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود که در استان، در این فصل برداشت جاری از گندم زارهای استان ۲۴۰ هزار تن گندم برداشت شود که در مقایسه با فصل برداشت سال گذشته ۸۴ درصد افزایش رشد تولید گندم خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حمید نامور در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: در استان، در فصل زراعی جاری (پاییز ۱۴۰۲- بهار ۱۴۰۳ ) ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان تحت کشت گندم آبی و ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع استان نیز تحت کشت گندم دیم قرار گرفتند.

وی گفت: در این فصل زراعی متاثر از اتفاق سیلاب، طوفان و تگرگ همچنین بروز بیماری زنگ زرد بیش از ۲۲ هزار هکتار از سطوح گندم زارهای آبی استان همچنین در حدود ۱۲ هزار هکتار از سطوح گندم زارهای دیم استان متحمل خسارت شدند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشترین خسارت وارده به گندم زارها در شهرستان های بام و صفی آباد و اسفراین اتفاق افتاد.

با این وجود، وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در فصل زراعی سال گذشته (پاییز ۱۴۰۱ – بهار ۱۴۰۲ ) متاثر از شدت خشکسالی ۶۰ درصد از گندم زارهای دیم استان از بین رفتند، در سال زراعی جاری متاثر از بلایای طبیعی و بیماری زنگ زرد اشاره شده، به کمتر از ۱۰ درصد از گندم زارهای دیم استان خسارت وارد شد.

نامور همچنین بیان کرد: در این فصل زراعی متاثر از بروز بیماری زنگ زرد حدود ۲۰ هزار هکتار از گندم زارهای دیم استان در شرف ابتلا به این بیماری شدند که با اجرای به موقع مبارزه علیه این بیماری، این سطح از گندم زارهای استان حفظ شدند و در حال حاضر آماده برداشت محصول شده‌اند.

وی در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه در استان، اخیرا برداشت محصول گندم در مناطق گرمسیر استان شروع شده است، پیش بینی می‌شود که در این فصل برداشت، بیش از ۲۴۰ هزار تن گندم از گندم زارهای استان برداشت انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین گفت: پیش بینی می‌شود که کشاورزان استان ۱۳۰ هزار تن از گندم مازاد بر نیاز خود را به مراکز خرید گندم در استان تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این فصل برداشت ۲۶ مرکز در استان خرید گندم از کشاورزان را انجام می‌دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در این فصل برداشت هر کیلوگندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: در فصل برداشت سال گذشته در استان ۱۳۰ هزار تن گندم تولید شد که ۱۰۰ هزار تن آن به مراکز خرید تحویل شد.

جای خالی بذور اصلاح شده در مفاد کشاورزی قراردادی

نامور در بخش دیگری از سخن خود در پاسخ به این سوال که در استان مقاومت بذور گندم کشت شده در مقابل بیماری زنگ زرد چگونه بوده است، اظهار کرد: هیچ رقم بذری (حتی بذور اصلاح شده) که مقاوم به بیماری زنگ زرد باشند، نداریم.

در عین حال، وی تصریح کرد: البته ارقام بذری اصلاح شده گندم، درجات مختلفی از تحمل در مقابل بیماری زنگ زرد را دارا هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: بر اساس قانون نیز تکلیف شده است که در هر فصل زراعی ۴۰ درصد از گندم زارهای آبی و ۲۵ تا ۲۸ درصد از گندم زارهای دیم در هر استان با استفاده از ارقام بذری اصلاح شده، کشت شوند که در مقابل بیماری ها و آفات متحمل تر هستند.

وی افزود: هر ساله نیز به کشاورزان توصیه می شود که از ارقام بذری اصلاح شده برای کشت استفاده کنند.

نامور در ادامه با اشاره به اینکه از سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به استان‌ها ابلاغ شده است، بیان کرد: مهمترین رویکرد در اجرای این طرح نیز استفاده از ارقام بذری اصلاح شده در کشت بوده است.

با این وجود، وی یادآور شد: با توجه به اینکه قیمت بذور اصلاح شده، بالا است، بخشی از کشاورزان ترجیح می دهند که از بذور خود مصرفی استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: در این فصل زراعی جاری (پاییز ۱۴۰۲ – بهار ۱۴۰۳ ) هفت هزار و ۸۰۰ تن انواع بذور اصلاح شده گندم میان کشاورزان استان توزیع و عرضه شد.

وی اعلام کرد: این سازمان درصدد است که در فصل زراعی پیش رو سطوح بیشتری از گندم زارهای استان با استفاده از بذور اصلاح شده تحت کشت قرار گیرند.

نامور افزود: برنامه ریزی شده است که ۴۰ درصد از سطح تحت کشت دیمزارهای استان با اسفاده از بذور اصلاح شده، کشت شوند.

در عین حال، وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که پایه و اساس تولید، استفاده از بذور مناسب است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشاورزی قراردادی، استفاده از بذور اصلاح شده مد نظر قرار نگرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: درحالی‌که اگر مورد حمایت قرار می‌گرفت گندمکاران قطعا در استفاده از بذور اصلاح شده استقبال می‌کردند.

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر که اجرای کشاورزی قراردادی به صورت ملی در دستور کار قرار گرفته است فقط دو محور شامل تامین و عرضه کود شیمیایی اوره با نرخ دولتی و انجام بیمه محصولات کشاورزی مورد پشتیبانی و اجرا قرار گرفته‌اند.

نامور گفت: در استان، در این فصل زراعی جاری محصولات گندم‌های آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزا، کاملینا، دانه های روغنی و حبوبات تحت کشت قراردادی کشاورزی مبتنی بر دو محور یاد شده، قرار گرفتند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در استان برداشت محصولات گندم، جو، کاملینا، کلزا و گلرنگ شروع شده است.

کشت برنج در خراسان شمالی مشروط شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه درباره کشت بهاره برنج در استان نیز اظهار کرد: تا قبل از اینکه الگوی کشت محصولات به استان‌ها ابلاغ شود، درباره سطح زیر کشت برنج که محصولی پر آب طلب است، در کارگروه سازگاری با کم آبی استان تصمیم گیری صورت می‌گرفت.

وی گفت: در این راستا، در استان از سوی این کارگروه اجازه کشت بیش از ۴۰۰ هکتار برنج داده صادر نمی‌شد.

نامور بیان کرد: با این وجود، در دولت سیزدهم، در هیات وزیران و مجلس مصوب شد که به استان ها الگوی کشت ارائه شود که در این راستا، استان خراسان شمالی از فهرست کشت برنج حذف شد.

با این وجود، وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سطوحی از مزارع استان با وضعیت بالا بودن سطح بالای آب های زیرزمینی مواجه است و در این مزارع فقط برنج به عمل می آید و نمی‌توان محصول دیگری کاشت، بنابراین سازمان جهاد کشاورزی استان طی نامه نگاری با وزارت جهاد کشاورزی توانست اجازه کشت برنج تا سطح ۷۰۰ هکتار در استان را بگیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: البته این اجازه کشت به وجود و امکان تامین آب مورد نیاز برای این مزارع منوط شد.

وی اعلام کرد: این سازمان، برای فصل کشت بهاره جاری برای محصول برنج بررسی های لازم را انجام داد و در این راستا، مقرر شد که در این فصل کشت بهاره جاری تا ۴۰۰ هکتار از شالیزارهای استان که امکان تامین آب را دارند، تحت کشت قرار گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: این سطوح در پایین دست سد شیرین دره همچنین در روستای باباامان بجنورد قرار دارند که با تامین حق آبه از سد شیرین دره و رودخانه اترک امکان کشت را دارا شدند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1233413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =