همسویی دستگاه‌های اجرایی قزوین برای جوانی جمعیت الزامی است

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین در خصوص مشکلات قرارگاه جوانی جمعیت استان گفت: یکی از مشکلات عدم ابلاغ اعتبار در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از سوی ستاد ملی جمعیت در سال ۱۴۰۳ است که در حال پیگیری آن هستیم، لازم است بین دستگاه‌های مختلف اجرایی همسویی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین، ناهید یزدی در خصوص فعالیت قرارگاه جوانی جمعیت قزوین اظهار کرد: قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، پس از ابلاغ از سوی وزارتخانه و پس از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دستگاه‌های اجرایی در قالب ۹ کمیته بهداشت، درمان، حقوقی، رسانه، علمی، رصد و پایش، فرهنگی دانشجویی، بیمه و پشتیبانی با تواتر منظم تاکنون تشکیل شده است و مفاد قانون که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به وزارت بهداشت در استان قزوین مرتبط می‌شود را جهت اجرا پیگیری می‌کند.

وی در خصوص مشکلات این قرارگاه گفت: یکی از مشکلات عدم ابلاغ اعتبار در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از سوی ستاد ملی جمعیت در سال ۱۴۰۳ است که در حال پیگیری آن هستیم، همچنین از دیگر مشکلات عدم همسویی دستگاه‌های مختلف اجرایی در اجرای مفاد مشترک قانون از جمله موضوع فرهنگ‌سازی و تبیین بحران کاهش جمعیت و تبیین قبح سقط غیرقانونی جنین است.

یزدی در خصوص اینکه چه ارگانی‌هایی با این قرارگاه همکاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: نماینده جبهه فرهنگی به‌طور فعال با این قرارگاه همکاری دارد و در این راستا مرکز مردمی نفس راه‌اندازی شده است، سایر حوزه‌ها مثل صداوسیما، بسیج جامعه پزشکی نیز به میزان کمتر با این قرارگاه مشارکت فعال داشته‌اند.

وی بیان کرد: رشد جمعیت از سال ۱۳۹۸ کمتر از یک شده است (میزان ۰.۸۱) و روند نزولی همچنان ادامه دارد، میزان رشد جمعیت نیز در سال ۱۴۰۲ به میزان ۰.۵۵ رسیده است. نرخ باروری کلی روند نزولی دارد به‌طوری‌که از ۱.۵۸ در سال ۱۳۹۸ به ۱.۳۶ در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین تصریح کرد: گروه سنی جوانان (۲۹-۱۵ سال) از سال ۹۸ (۲۱.۷۶%) تا ۱۴۰۳ (۱۹.۶۱%) روند کاهشی داشته است، گروه سنی میان‌سالان (۶۴-۳۰ سال) از سال ۹۸ (۴۹.۰۸%) تا ۱۴۰۳ (۵۲.۲۳%) روند افزایشی داشته است. در استان قزوین گروه سنی سالمندان (۶۵ سال به بالا) از سال ۹۸(۶.۳%) تا سال ۱۴۰۳ (۷.۲۱%) روند افزایشی داشته است.

یزدی در پایان تصریح کرد: میزان موالید استان قزوین در گروه‌های سنی ۱۹ تا ۳۹ سال روند کاهشی داشته است ولی روند کاهش نسبت به سال ۱۴۰۰ شیب کندی دارد و از سن ۴۰ سال به بالا میزان موالید با روند افزایشی همراه بوده است.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1233781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =