اساتید برای افزایش مشارکت دانشجوها پژوهش‌های مبتنی بر سرفصل‌ تعریف کنند

استاد دانشگاه گفت: یکی از راهکارهایی که دانشجوها در کلاس درس بیشتر فعلیت کنند این است که اساتید پروژه‌هایی از دانشجویان بخواهند تا آن‌ها بتوانند به تحقیق و مطالعه بپردازند.

شاهین سلطان‌پور استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تغییر شیوه‌های آموزش در دانشگاه‌ها اظهار کرد: تغییر نحوه تدریس در دانشگاه‌ها از گذشته تا به امروز، نشان‌دهنده تکامل مستمر در فرآیند آموزش عالی است. در سال‌های گذشته، تدریس عمدتاً به صورت سخنرانی‌های یک‌طرفه و انتقال اطلاعات از استاد به دانشجو انجام می‌شد. این شیوه، بیشتر بر پایه حفظ اطلاعات و یادگیری سطحی بود و دانشجویان نقش فعالی در فرآیند یادگیری نداشتند.

وی افزود: با پیشرفت فناوری و تغییرات فرهنگی و اجتماعی، رویکردهای آموزشی دستخوش تحولات عمده‌ای شده‌اند. امروز، با استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت، پلتفرم‌های آموزشی آنلاین و ابزارهای تعاملی، یادگیری به یک فرآیند دوطرفه و مشارکتی تبدیل شده است.

سلطان پور بیان کرد: دانشجویان اکنون می‌توانند با استفاده از منابع متنوع، به صورت مستقل و در زمان‌های مناسب خود یاد بگیرند و همچنین در کلاس‌های درس، با مشارکت فعال در بحث‌ها و پروژه‌ها، تجربه‌های عملی و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند.

استاد دانشگاه گفت: در گذشته، زمانی که خود ما دانشجو بودیم، آموزش عمدتاً از طریق گچ و تخته انجام می‌شد. با گذشت زمان، وایت‌برد جایگزین آن شد و سپس نرم‌افزارهایی مانند پاورپوینت به دنیای آموزش وارد شدند و شیوه‌های تدریس را متحول کردند. امروزه، با پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان، دانشگاه‌ها باید به فناوری‌های روز دست یابند و در استفاده از آن‌ها تسلط پیدا کنند. زیرا دانش و یادگیری، تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع در دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نیازمند این است که به‌تدریج تجهیزات و زیرساخت‌های آموزشی به‌روز شوند.

سلطان‌پور عنوان کرد: به کارگیری فناوری‌های نوین نه تنها کیفیت آموزش را افزایش می‌دهد، بلکه دانشجویان را برای ورود به دنیای حرفه‌ای و چالش‌های آن آماده‌تر می‌سازد. بنابراین، ضروری است که دانشگاه‌ها به‌طور مستمر در راستای به‌روزرسانی و تجهیز خود به فناوری‌های جدید گام بردارند تا بتوانند به نیازهای متغیر جامعه و بازار کار پاسخ دهند.

وی ادامه داد: در خصوص فراهم بودن بسترهای لازم در دانشگاه‌ها، باید گفت که زیرساخت‌هایی ضروری است که دانشگاه‌ها باید آن را فراهم کنند. در برخی از دانشگاه‌ها، این اقدامات انجام شده و در حال توسعه است که به تکمیل پروژه‌های آموزشی و پژوهشی کمک می‌کند. همچنین، اساتید در دوره‌های آموزشی خود به موضوعاتی چون واحدهای پژوهش، سمینارها و همایش‌های ملی و بین‌المللی می‌پردازند و در این فضاها، فناوری‌های نوین مطرح می‌شود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و برگزاری دوره‌های آموزشی منظم، نقش مهمی در ارتقاء سطح دانش و توانمندی‌های اساتید و دانشجویان دارد و می‌تواند به پیشرفت دانشگاه‌ها در زمینه‌های علمی و پژوهشی کمک کند.

وی با تأکید بر این نکته که بار تمامی جلسات نباید به عهده استاد باشد، گفت: من همیشه در کلاس‌های خود این موضوع را مطرح می‌کنم که دانشجو با دانش‌آموز متفاوت است. دانشجو شخصی است که جویای دانش است. تمامی جلسات موجود در یک ترم نمی‌تواند تمامی اطلاعات لازم یک واحد درسی را در اختیار دانشجو قرار دهد. به‌عنوان مثال، در حوزه ورزش، ما به اصول و مبانی تربیت بدنی اشاره می‌کنیم، اما واضح است که در این تعداد جلسات محدود، نمی‌توان تمام مطالب را به طور کامل پوشش داد. بنابراین، دانشجو باید خود به دنبال تحقیق و بررسی دانش باشد.

به گفته سلطانی، این رویکرد نه تنها به ارتقاء سطح یادگیری کمک می‌کند، بلکه دانشجویان را به سمت یادگیری فعال و مستقل سوق می‌دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به راهکارهایی برای دخیل کردن دانشجوها در تدریس تاکید کرد: یکی از راهکارها این است که اساتید پروژه‌هایی از دانشجویان بخواهند تا آن‌ها بتوانند به تحقیق و مطالعه بپردازند. با توجه به دسترسی به اطلاعات زیاد از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، دانشجویان می‌توانند منابع متنوعی را بررسی کنند. تقویت ارتباط بین دانشجو و استاد نیز بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: در تحصیلات تکمیلی و برخی دانشگاه‌ها، دوره‌های پژوهش‌محور وجود دارد که در آن‌ها دانشجویان ملزم به انجام تحقیقات هستند. اما در دوره‌هایی که پژوهش‌محور نیستند، به‌ویژه در دوره کارشناسی که اهمیت ویژه‌ای دارد، یکی از راهکارهای اصلی این است که اساتید از دانشجویان بخواهند درباره موضوعات درسی تحقیق کنند. به‌عنوان مثال، زمانی که سرفصلی مشخص می‌شود، استاد می‌تواند از دانشجویان بخواهد که مطالعه قبلی انجام دهند و با ذهنیتی بازتر در کلاس حاضر شوند.

سلطانی اظهار کرد: علاوه بر این، برگزاری نشست‌های بین اساتید و دانشجویان می‌تواند به مشارکت بیشتر دانشجویان کمک کند. همچنین، برگزاری کنفرانس‌های عملیاتی و پژوهش‌هایی که در این کنفرانس‌ها مطرح می‌شود نیز می‌تواند به ترغیب دانشجویان برای یادگیری و تحقیق بیشتر منجر شود. این اقدامات به ارتقاء سطح یادگیری و توانمندی‌های دانشجویان کمک خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در همایش‌های ورزشی، اغلب دانشجویان ارشد و دکتری حضور دارند، اما من به‌طور ویژه دانشجویان کارشناسی را تشویق می‌کنم و شرایط حضور آن‌ها را فراهم می‌کنم. هدف من این است که با مشارکت در این همایش‌ها، نگرش آن‌ها به درس تغییر کند و بتوانند خروجی‌های بهتری کسب کنند. این تجربه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا با مباحث علمی و عملی آشنا شوند و دیدگاه‌های جدیدی را در زمینه تحصیلات خود پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1261283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =