راهکار برای دور زدن مشاوره‌های اجباری طلاق زیاد است

وکیل پایه یک دادگستری مشاوره‌های اجباری قبل از طلاق را کم اثر دانست و گفت: راهکارهایی برای دور زدن مشاوره‌ها وجود دارد.

مریم لامعی وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با تاکید بر کم اثر بودن مشاوره‌های اجباری قبل از طلاق گفت: این مشاوره‌ها زمانی تجویز می‌شوند که زوجین تصمیم خود مبنی بر جدایی را قطعی کرده‌اند و در نقطه‌ای از زندگی قرار دارند که مشاوره‌های اجباری نمی‌تواند برای آن‌ها مفید و موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید

مشاوره‌های اجباری؛ کاهش طلاق یا منبع درآمد متخصص‌نماها؟

وی افزود: راهکارهایی برای دور زدن مشاوره‌ها وجود دارد و اگر زوجین تمایلی به صرف هزینه نداشته باشند یا نخواهند یکدیگر را حتی در فضای مشاوره ببینند، می‌توانند از این راهکارها استفاده کنند.

لامعی گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که خود مشاور هم می‌داند که این مشاوره‌ها موثر واقع نخواهد شد و اعتقاد و امیدی نسبت به اینکه در انتهای مشاوره اوضاع زندگی مراجعان بهتر شود، ندارد.

وکیل دادگستری در ادامه گفت: شاید علت ناامیدی مشاور نسبت به نتیجه روند مشاوره، تعداد انبوه گواهی‌هایی است که توسط او داده می‌شود تا زوجین با استفاده از آن برای ثبت طلاق اقدام کنند. تعداد گواهی‌ها بسیار زیاد است و خود مشاور هم از اثرگذاری ناامید شده است.

وی در انتها با بیان عوامل موثر بر افزایش طلاق افزود: با توجه به گرانی‌ها و تنگناهای اقتصادی، شوهر نمیتواند همه مسائل اقتصادی را حل کند و همین معضل موجب اختلاف می‌شود. فشاری که به جهت اقتصادی بر زندگی زوجین وجود دارد بر سایر ابعاد زندگی هم اثر گذاشته و در برخی موارد مجبور به جدایی می‌شوند. برای مثال خانم و آقا امکان اجاره خانه در شهر تهران را ندارند و مجبور به سکونت در اطراف تهران می‌شوند و بعد از مدتی خانم دچار چالش دوری از خانواده یا دوری از محل کار می‌شود.

لامعی در ادامه گفت: اگرچه عمده دلایلی که ما در مراجعین میبینیم مسائل اقتصادی هستند اما نمی‌توان از اختلافات فرهنگی و عقیدتی چشم‌پوشی کرد. مثلا در ازدواج خانم مذهبی و آقایی که هیچ اعتقادی ندارد، شاید این زوج بتوانند مدتی شرایط را تحمل کنند ولی به نقطه‌ای خواهند رسید که ادامه دادن ممکن نیست و در جایی که چنین تفاوت فاحشی وجود دارد اصرار بر ازدواج بی معناست.

کارآموز خبرنگاری: الهه مزید

انتهای پیام/

کد خبر: 1233790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =