بومی‌سازی کتب درسی درخواست دانشجویان از رئیس جمهور آینده / صدای تشکل‌های دانشجویی در دولت‌های گذشته شنیده نمی‌شد

دبیر تشکل مشکات دانشگاه آزاد تهران مرکزی اعتقاد دارد که تغییر محتوای کتب درسی، بومی‌سازی و شنیده شدن صدای دانشجویان از جمله مهمترین مطالبات دانشجویان از رئیس جمهور آینده است.

سروش فتحی دبیر تشکلات مشکات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ایسکانیوز درباره شاخص‌های اصلی رئیس جمهور اصلح اظهار کرد: شاخصه‌های اصلی انتخاب رئیس جمهور را شهید رئیسی به ما معرفی کرد که شامل خدمت و فعالیت قوه مجریه و شخص رئیس جمهور برای آحاد مختلف مردم بود. این موضوع مورد تاکید رهبر انقلاب نیز است.

وی ادامه داد: مردم شاهد خدمات بی‍‌نظیر رئیس جمهور شهید بودند. بنابراین نمی‌توانند برخلاف روحیه خدمت‌گذار یا خدماتی کمتر از وی را از رئیس جمهور آینده شاهد باشند.

فتحی با بیان اینکه دولت سیزدهم برای شنیده شدن صدای دانشجو وقت می‌گذاشتند. علی رغم اینکه فرصت تحقق خیلی از مطالبات دانشجویان محقق نشد؛ اما همین شنیده شدن صدای دانشجو بسیار خوشایند بود، گفت: ارزشمند شماردن دانشجویان، موضوعی بود که ما در دولت آقای رئیسی شاهد آن بودیم. به عنوان مثال یک برنامه در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در دانشگاه برگزار شد. در این برنامه‌ رئیس جمهور، معاون اول وقت رئیس جمهور و سایر وزرا در آن حضور داشتند و ساعاتی را به پرسش و پاسخ با دانشجویان پرداختند.

دبیر تشکلات مشکات ادامه داد: شنیده شدن صدای دانشجویان در دولت‌های قبلی از جمله دولت یازدهم و دوازدهم برای مسئولان مهم نبود و این صدا شنیده نمی‌شد؛ چه رسد به اینکه دولت خواهان تغییر رویه باشد یا بخواهد مطالبات دانشجو را در سیاست گذاری‌ها لحاظ کند.

وی با تاکید بر اهمیت اتحایه ها و تشکل‌های دانشجویی بیان کرد: این موضوع باید به صورت ویژه یا پر رنگ‌تر در دولت آینده پرداخته شود. با توجه به اینکه تشکل‌های دانشجویی می‌توانند بسترهای مناسبی برای فعالیت یا اثر گذاری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور باشند، توجه رئیس جمهور آینده نسبت به آنان باید متفاوت باشد. به این معنا که آنان بتوانند در برخی موضوعات مهم کشور و حوزه آموزش عالی مانند موضوع تغییر محتوای کتب اثر گذار باشند. در نتیجه دیده شدن بیشتر تشکل‌های دانشجویی انتظار می‌رود.

دبیر تشکلات مشکات با بیان اینکه نقدهایی به حوزه آموزش عالی مطرح است، گفت: تمام کتب رشته علوم سیاسی که دانشجویان در دانشگاه مطالعه می‌کنند، برگرفته از اندیشه‌های غرب و نظرات کشورهایی است که خودشان در تاریخ استعمارگر بوده اند و ما هیچ گاه نتوانسته ایم این کتب را بومی سازی کنیم.

فتحی با تصریح بر اینکه یکی از مطالبات جدی دانشجویان از دولت آینده موضوع بومی سازی کتب تدریسی در آموزش عالی است، گفت: نه تنها در رشته علوم سیاسی؛ بلکه در رشته ای مانند روانشناسی هم می‌توان با بومی سازی باعث ایرانیزه شدن و اسلامیزه شدن منابع شد. بنابراین در حوزه علوم انسانی باید تحول ایجاد شود. این تحول ایجاد نمی‌شود؛ مگر باشنیدن نقدهای دانشجویان که خاستگاه آن تشکل‌های دانشجویی است.

این فعال دانشجویی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه اینکه چه اقداماتی باعث افزایش مشارت دانشجویان در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، گفت: دانشجو وقتی متوجه شود که می‌تواند موثر، مفید و تصمیم ساز باشد و این با ارزش بودن را درک کند؛ حتما به میدان می‌آید. این موضوع نیز به گرایش سیاسی و اعتقادی و غیره ارتباطی ندارد.

وی با اینکه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون‌های آزاد باعث افزایش مشارکت دانشجویان در انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد، تاکید کرد: دانشجویان در این کرسی‌ها به صورت آزاد به بیان نظرات و انتظارات خود از رئیس جمهور آینده می پردازند. این موضوع بستری را فراهم می‌کند تا دانشجو متوجه شود که برای کشور و آینده کشور مفید، موثر و تصمیم ساز باشد. تریبون‌های آزاد وکرسی‌های آزاد اندیشی موضوع مهمی برای استقبال هر چه بیشتر دانشجویان از انتخابات است.

کارآموز: صفورا قاسم‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1233850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =