عرفه احیای دوباره عهد و پیمان‌ الهی است

صیادیان خواه: روز عرفه، زمانی است که مؤمنان با تضرع و خشوع به خداوند، متوجه می‌شوند که در دستان خداوند قدرت، رحمت و بخشش بی‌ اندازه‌ای وجود دارد. آنها با ارزیابی رفتارها و عملکردهای خود، در آغوش رحمت الهی پناه می‌برند و در دعای عرفه، از خداوند طلب توبه و آمرزش می‌کنند.

روح الله صیادیان خواه مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز کهگیلویه و بویراحمد گفت: عرفه یکی از مهم‌ترین روزهای مذهبی در اسلام است که در روز نهم ماه ذی‌الحجه، در حجت الوداع و در عرفه واقع شده است. در این روز، حجاج از ساعت طلوع آفتاب تا غروب آن در نیایش، دعا و تضرع به خداوند می‌پردازند. این روز در کلیه مکان‌های حج، از جمله عرفه، منا و مزدلفه، به صورت ویژه جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: نامگذاری روز عرفه به دلایل متعددی انجام شده است. این نام براساس رویداد وقوعی که در روز عرفه رخ داده است، انتخاب شده است. این رویداد مربوط به زمانی است که پیامبر اسلام، محمد (ص) در حجت الوداع در عرفه حاضر شده و سخنرانی مهمی را انجام داده است.

در این سخنرانی، پیامبر اسلام (ص) به مسلمانان توصیه‌ها، احکام و عقاید دینی را بیان کرد و مسلمانان را با مسئولیت‌ها و وظایفشان آشنا کرد. این سخنرانی به طور کلی شامل آموزه‌های مهمی بود که در تمامی ابعاد زندگی انسان اثرگذار است. بنابراین، به دلیل محتوای غنی و ارزشمندی که در آن سخنرانی انجام شد، این روز به نام “عرفه” شناخته شد.

صیادیان خاطر نشان کرد: اولین شاخصه مهم روز عرفه که باید بدان اشاره کرد مسئله قرار دادن استجابت دعا برای این روز است. حتماً خداوند متعال در تمام روزها استجابت دعا دارد، اما آنقدر این روز مهم بوده که گفته شده اگر در عرفه انسان به واسطه روزه ضعیف می‌شود و دیگر حوصله دعا ندارد بهتر است روزه نگیرد. یعنی دعا در این روز آنقدر اهمیت دارد که روزه با آن همه توصیه‌اش اگر لطمه به دعا بزند بهتر است در این روز ترک شود. ما در خصوص هیچ روز دیگری این توصیه را نداریم. مسئله دیگر همراهی با امام در روز عرفه است. درست است که یک بار در سال بر انسان‌های مستطیع واجب می‌شود حج بروند و در بستر حج خود در صحرای عرفات وقوف پیدا کنند، اما خدای متعال فرموده که در روز عرفه من ابتدا به زوار امام حسین نگاه می‌کنم و بعد به حاجیان در عرفات. یعنی امام حسین (ع) که اجابت دعا تحت قبه ایشان واجب است سفارش شده که در روز عرفه به زیارت ایشان بروید و دعا کنید، این خود دلیلی بر اهمیت روز عرفه است.

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1234069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =