استرس، یک پدیده روانی شایع، با تاثیر بر عملکرد تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان

مشاور تحصیلی تربیتی: اضطراب بیش از حد دانشجویان در ایام امتحانات باعث مشکلات فیزیکی، شناختی، جسمانی، رفتاری، احساسی و درنهایت کاهش عملکرد تحصیلی آنها می‌شود.

فاطمه همتی ازندریانی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان با اشاره به اینکه ممکن است برخی دانشجویان در ایام امتحانات دچار استرس و اضطراب شوند، بیان کرد:

در ایام امتحانات طبیعی است که دانشجویان دچار استرس و اضطراب شوند و استرس و اضطرابِ کم و کنترل شده آسیب زا نیست. اما اگر استرس و اضطراب بیش از اندازه باشد، می تواند تاثیرات منفی داشته باشد.

همتی افزود: استرس به عنوان واکنش طبیعی در فشار ناشی از ارزیابی‌های تحصیلی و اهمیت نتایج آن‌ها در دانشجویان به وجود می‌آید و یک پدیده روانی شایع در بین آن‌هاست که می تواند بر عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تأثیر بگذارد و باعث کاهش عملکرد و تمرکز و در نهایت نتایج نامطلوب باشد.

کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در رابطه با علائم اضطراب تشریح کرد: علائم اضطراب می‌تواند فیزیکی، شناختی، جسمانی، رفتاری و احساسی باشد.

که علائم فیزیکی شامل تعریق، لرزش، تکرر ادرار، ضربان قلبِ سریع، خشکی دهان، غش و حالت تهوع است.

وی در ادامه توضیح داد: البته علائمی مانند دلشوره و احساس ناراحتی در معده و مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز و تلقینات مغز از دیگر علائم شناختی هستند.

وی معتقد است که برخی از دانشجویان به دلیل اینکه راه‌های مناسب کاهش استرس‌های روزانه را نیاموخته‌اند برای مدیریت استرس به سیگار کشیدن، الکل، انکار کردن، حذف درس، اجتناب از درس خواندن،چک کردن موبایل به صورت مکرر، روی می‌آورند.

این روانشناس در رابطه با علائم عاطفی اضطراب بیان کرد: علائم عاطفی می‌تواند شامل افسردگی، عزت نفس پایین ، عصبانیت و احساس ناامیدی باشد، خوشبختانه اقدامات مفیدی وجود دارد که دانشجویان می توانند برای کنترل این علائم ناخوشایند انجام دهند.

همتی در رابطه با روش مطالعه امتحان بیان کرد: در بسیاری از دانشجویان علت‌هایی مانند روش مطالعه نادرست یا مطالعه ناکافی و همچنین، عملکرد ضعیف در طول ترم می‌توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب شوند.

همتی در رابطه با جلوگیری از استرس و اضطراب در زمان امتحانات به دانشجویان توصیه کرد: با مطالعه منظم و مرور مستمر مواد درسی در طول ترم و یک برنامه‌ریزی دقیق برای مطالعه و مرور درس‌ها با اختصاص زمان کافی به هر بخش در زمان امتحانات، می‌توان از استرس و اضطراب ناشی از احساس کمبود وقت در زمان امتحان، جلوگیری کرد.

وی در ادامه به چند راهکار برای کاهش استرس دانشجویان در این ایام اشاره کرد و گفت: داشتن خواب کافی و با کیفیت برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز، انجام تمرینات آرام سازی، ساخت تنفس عمیق، مدیتیشن برای کاهش نقض‌های عضلانی و آرامش ذهن، مصرف غذاهای سالم و مقوی برای تأمین انرژی مورد نیاز مغز و بدن، پرهیز از مصرف غذاهای چرب، شیرین و کافئین دار، از عوامل کاهش استرس و اضطراب هستند.

همتی تاکید کرد: تجسم سازی موفقیت در امتحان و کسب نتایج مطلوب برای افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطرابِ یادگیری و تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس مانند توقف فکر و تکنیک‌های ریلکسیشن برای کنترل و کاهش علائم فیزیکیِ اضطراب، صحبت با دوستان، خانواده یا مشاور در مورد نگرانی‌ها و درخواست حمایت عاطفی، از راهکار های کاهش احساس تنهایی و افزایش انگیزه است.

وی در پایان اشاره کرد: رسیدنِ به موقع به جلسه امتحان برای جلوگیری از استرس ناشی از دیر رسیدن و داشتن زمان کافی برای پاسخ دادن به سوالات، مهم ترین موضوع است.

خبرنگار: فاطمه امینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1234718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =