نارضایتی‌ها از تاثیر قطعی معدل در کنکور

برگزاری امتحانات نهایی با تنش‌هایی همراه بود تا جایی که دانش‌آموزان خواستار لغو تاثیر معدل در کنکور شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف شکستن شاخ غول کنکور مصوبه‌ای ارائه داد که براساس آن بخشی از قبولی در کنکور وابسته به سوابق تحصیلی فرد باشد. اگرچه روی کاغذ این مصوبه خوب است اما تنش‌های متعددی در برگزاری امتحانات نهایی به وجود آمده و نتیجه آن شکل‌گیری موجی از اعتراضات نسبت به این مصوبه بود.

دانش‌آموزان بسیاری در پیام‌های متعدد به ایسکانیوز به نحوه برگزاری آزمون‌های نهایی در مدارس اعتراض کردند. یکی از مخاطبان نوشته که تأثیر قطعی معدل در نتایج کنکور سراسری موجب بروز نگرانی‌ها و مشکلات فراوانی برای دانش‌آموزان شده است. این نگرانی به‌ ویژه برای دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف نمی‌توانند در دوران دبیرستان بهترین عملکرد را داشته باشند، تاثیر بسیار بیشتری است. از آن جایی که کنکور به‌عنوان یکی از مهمترین آزمون‌های سرنوشت‌ساز کشور شناخته می‌شود و هرگونه تغییر در آن ممکن است تأثیرات عمیقی بر زندگی و آینده تحصیلی و شغلی جوانان داشته باشد، از شما تقاضا دارم ضمن بررسی دقیق و کارشناسانه، نسبت به حذف تأثیر قطعی معدل در کنکور اقدام فرمایید. این تصمیم می‌تواند ضمن ایجاد عدالت آموزشی، زمینه رقابت سالم‌تر و عادلانه‌تری را برای تمامی داوطلبان فراهم سازد.

در پیام دیگری هم آمده: امتحانات نهایی «سال دوازدهم_یازدهم_دهم» قدرت تفکیک داوطلبان را ندارد. سوابق تحصیلی پایایی ندارند و در نظر گرفتن تأثیر «مستقیم» به هر اندازه برای این سوابق، ایرادات آماری و ریاضی لاینحل دارد. این مصوبه، عطف به ماسبق شده‌ است. در سال ۱۴۰۲ بخشی از داوطلبان سابقه تحصیلی ندارند و سابقه تحصیلی داوطلبان تغییررشته‌ای ناقص است.

فشار مالی هم یکی از موضوعاتی است که در پیام‌های متعدد مطرح شده است. یکی از مخاطبان در این باره نوشته: تهیه سوابق تحصیلی جدید یا تکمیل و یا ترمیم آن، فشار مالی سنگینی برای طبقه مستضعف کشور وارد می‌کند. این مصوبه مایه تشدید فشار مالی بر خانواده‌هاست و افزایش گردش مالی سودجویان حوزه آموزش را تضمین می‌کند. این مصوبه موجب تشدید رقابت و اضطراب دوچندان در سال های پایانی و افزایش شهریه مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی خواهد شد.

کاربر دیگری هم با بیان اینکه این مصوبه واپسگرایانه است و باعث بی‌توجهی دانش‌آموزان به دروس فرهنگ‌محور و نظری خواهد شد، نوشت: بی‌اخلاقی و تقلّب برای داوطلبان ورود به رشته‌های پررقابت دانشگاهی امری ناگزیر خواهد شد. این مصوبه احساس شکاف طبقاتی را در نگاه مردم افزایش خواهد داد. بروز مشکلات قومی از عوارض این مصوبه خواهد بود. حذف تدریجی داوطلبان مناطق محروم هم در دانشگاه‌های دولتی از پیامدهای این مصوبه است.

محمد رسول شیخی‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از کسانی است که نسبت به نحوه اجرای مصوبه انتقاداتی را مطرح کرده است. وی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: تا زمانی که زمینه برگزاری آزمون استاندارد و عادلانه در همه مدارس کشور فراهم نشده، تاثیر معدل در قبولی، ظلم به دانش‌آموزان زرنگ و باهوش است. من شکایت‌های بسیاری از دانش‌آموزان دریافت کردم که می‌گفتند نه مراقب امنیت را به درستی برقرار می‌کرد و نه کارت ورود به جلسه و شماره چک می‌شد.

وی افزود: آزمون‌ها به همین روال بدون هیچ استانداردی برگزار می‌شوند و به همین دلیل برخی به راحتی نمره بالاتری می‌گیرند و کسانی که سواد علمی بالاتری دارند، عقب می‌مانند. همین موضوع باعث می‌شود تا دانش‌آموزان با استعداد در فضای ناعادلانه با افت معدل مواجه شوند. بلاخره شیطنت‌ها و تقلب‌هایی وجود دارد و باید همه ما این را قبول کنیم.

شیخی‌زاده عنوان کرد: ابتدا باید بستر برای برگزاری آزمون عادلانه فراهم باشد. از طرفی وقتی حق مراقبت خوبی به معلم نمی‌دهیم، تمایلی ندارد که وقت بگذارد و مراقبت کاملی داشته باشد.

وی افزود: وقتی آزمون عادلانه‌ای برگزار شود، هر کسی براساس توان خود نمره کسب می‌کند. از جهتی سوالات بای استاندارد باشند، نمی‌توان آزمونی با سوالات غیراستاندارد برگزار کرد و این آزمون را ملاک قبولی و تعیین سرنوشت و آینده یک دانش‌آموز قرار دهیم.

نماینده مجلس بیان کرد: من موافق بازگرداندن غول کنکور نیستم. کنکور دغدغه‌ها و مشکلات خاص خود را دارد اما می‌توان زمینه برگزاری آزمونی عادلانه را فراهم کرد بعد معدل را در قبولی تاثیر داد.
وی افزود: ظرفیت مدارس ما یکسان نیست. مدارس رنگارنگ متعددی در آموزش و پرورش داریم که همین باعث می‌شود که مناطق محروم و کم برخوردار بسیار ضرر کنند. یکسان دیدن همه مدارس آسیب‌زننده است.

ما نظرات خود را می‌گوییم و پیگیری می‌کنیم اما نظر نهایی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. می‌توان جلساتی برگزار کرده و مصوبه را اصلاح کرد.

خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در پاسخ به انتقادها از تاثیر قطعی معدل گفت: «اگر عزیزان پیشنهادهایی دارند یا نواقصی بر این مصوبه در نظر دارند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی با روی باز می‌پذیرد، گوش می‌دهد و ما آمادگی تکمیل مصوبه را داریم اما اینکه دخالت معدل نمرات لغو شود؛ این حتما اتفاق نمی‌افتد و اصل مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد.»

به گزارش ایسکانیوز، باید دید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقادات مطرح شده را می‌بیند و برای اصلاح آن تلاش می‌کند یا هر سال شاهد موجی از اعتراض‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1236160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =