دامی که سر راه پزشکیان است

بزرگترین خطری که دولت مسعود پزشکیان را تهدید می‌کند گرفتار شدن در بازی حامیان و مخالفان افراطی‌اش‌ است. خطری که علاوه بر کاهش مشارکت در ادوار آتی، منجر به عدم شکل‌گیری وفاق ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایسکانیوز، دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاسست‌جمهوری با تمام فراز و فرودهایش و تلاش برای دوقطبی‌سازی فضای رقابتی از سوی برخی جریان‌های سیاسی به پایان رسید و حال زمان وفاق ملی و همدلی برای کاهش مشکلات کشور است.

بیشتر بخوانید؛

وقتی بی‌اخلاقی انتخاباتی، آتش به خرمن مشارکت و سرمایه‌های اجتماعی می‌زند

با تشکیل دولتی که ادعای توانایی عبور از بحران‌ها را دارد، بهتر است در وهله نخست کسانی که در این دولت حضور ندارند حتی الامکان دست یاری به رئیس‌جمهور منتخب بدهند تا وی بتواند به وعده‌هایی که در زمان انتخابات داده، جامعه تحقق ببخشد.

در همین راستا در اولین ساعات پس از اعلام نتایج انتخابات، سعید جلیلی رقیبی که در هر دو دوره انتخابات شانه به شانه پزشکیان پیش رفته بود، به دیدار رئیس‌جمهور رفت و دیدگاه‌های خود را درباره مهم‌ترین مسائل کشور و راهکارهای آن تبیین کرد. پزشکیان نیز در پایان این دیدار برای دریافت نظرات و دیدگاه‌های نفر دوم انتخابات اعلام آمادگی کرد.

محمدباقر قالیباف نیز که در دور اول انتخابات، حائز رتبه سوم شده بود، پس از اعلام نتایج ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد مجلس دوازدهم خود را در کنار دولت چهاردهم می داند و از هر کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نیز در پیامی ضمن تبریک به پزشکیان نوشت: «با پایان انتخابات که دوران شور و هیجان است، رقابت‌ها به رفاقت تبدیل می‌شود و هیجانات و التهابات جای خود را به همدلی و همراهی خواهد داد.»

پرویز فتاح که از وی به عنوان یکی از گزینه های کلیدی دولت احتمالی جلیلی نام برده می‌شد نیز در پیامی با تبریک به پزشکیان نوشت: «امید است در ظل عنایات پروردگار متعال، توجهات حضرت ولیعصر(عج) و حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی، در انجام وظایف و مأموریت‌های محوله، موفق و مؤید باشید.»

سید رضا صالحی امیری، نماینده مسعود پزشکیان هم نتیجه این انتخابات را «وفاق ملی و افزایش قدرت ملی» اعلام کرد.

اما با وجود حمایت سران و چهره‌های سرشناس نظام و همه کاندیداهای انتخاباتی برای تبدیل رقابت‌های انتخاباتی به رفاقت‌های پسا انتخاباتی، بیم آن می‌رود که تندوری نیروهای درجه دوم و سوم دو قطب مقابل هم، شیرینی این وفاق و مشارکت بالا را که مدنظر رهبر انقلاب بود به تلخی بدل کند و در ادامه فرمان دولت نهم بر اساس لج‌بازی‌ها و تندوروی‌ها از ریل سیاست‌گذاری های کلی نظام خارج شود. دولتی که به گفته رئیس‌جمهورش به همه کسانی به او رای نداده‌اند و حتی در انتخابات شرکت نکرده‌اند نیز تعلق دارد.

در ساعات اولیه ماه عسل پساانتخاباتی پزشکیان علی‌رغم چنین پیام‌هایی که بیش از دولت مستقر برای مردمی که با وجود گلایه‌های متعدد، بیشتر از دور اول در انتخابات شرکت کردند دلگرم کننده بود و نوید آینده‌ای را می‌داد که شاید چالش‌های جامعه با تدیبری بیشتر از گذشته برطرف شود، روح‌الله مومن نسب از جمله حامیان طرح صیانت اعلام کرد جلیلی و حامیانش انتخابات را فیلترشکن باختند. وی نوشت: «هر کس فقط نرم افزار خارجی (تله گرام، اینستاگرام و واتس اپ) داشت، به پزشکیان رای داد! هر کس فقط نرم افزار داخلی داشت، به جلیلی...ما کشور را به فیلترشکن باختیم.»

این اظهارات مومن نسب در حالی مطرح می شود که فیلترشدن شبکه‌های مجازی یکی از بزرگ‌ترین گلایه‌های نسل جوان و قشر موسوم به خاکستری بود. قشری که در انتخابات دور و اول ریاست جمهوری تمام کاندیداها با دادن وعده‌های گوناگون وحتی با مسکوت گذاشتن برخی مسائل به طور آشکاری سعی در جلب اعتماد آن‌ها داشتند.

در واکنش به این تحلیل مومن‌نسب درباره عدم پیروز جلیلی، محمود رضوی مشاور قالیباف نوشت: «ادامه راه شهید جمهور را مسدود کردید، با لجاجت کشور را به عقب بازگرداندید، الان اگر سکوت کنید کسی به شما نمی‌گوید لال هستید!»

مهدی جمشیدی یکی دیگر از فعالان شبکه ویراستی نیز در تحلیلی اهانت آمیز درباره هواداران پزشکیان نوشت: «جامعه‌ نابالغ و کودک‌صفت که گرفتار تلاطم‌هاست. این ۱۷ میلیون نفر، هزینه‌ گزاف نادانی سیاسی خویش را بر بخش دیگر جامعه‌ تحمیل کردند. فقط نادان می‌تواند به نادان دیگر، رای بدهد.‌ این نوع مردم‌سالاری، شایسته‌ کودک‌صفتان بی‌بهره از تعقل است.»

اما این بی‌تدبیری‌ها به هواداران افراطی و درجه چندم سعید جلیلی محدود نماند و در طرف مقابل صادق الحسینی، اقتصاددانی که در ایام انتخابات بعد از هرمناظره واکنشی تند نسبت به اظهارات و برنامه‌های اقتصادی جلیلی نشان می‌داد در عبارتی تحقیر آمیز نسبت هواداران جلیلی نوشت: «دل بزرگ شکسته بر مغز کوچک زنگ‌زده پیروز است.»‌

این توهین وی در حالی مطرح می شود که تفاوت نفر اول و دوم انتخابات صرفا نزدیک به سه میلیون است و نشان می‌دهد گفتمان نفر دوم نیز مورد احترام بخش زیادی از کسانی است که در انتخابات شرکت کرده‌اند.

چنانچه در ادامه راه از سوی حامیان رئیس‌جمهور نهم و یا منتقدان وی چنین رویکردی تداوم پیدا کند، ممکن است تجربه مشارکت انتخابات این دوره برای دوره‌های آتی تبدیل به امری بسیار دشوار برای دست‌ یافتن شود و مردم به جای این که بخواهند از طریق صندوق رای پیامشان را به حاکمیت برسانند تصمیم بگیرند با دوری از انتخابات این پیام را منتقل کنند.

تبدیل این انتخابات به یک رفراندوم برای انتخاب گفتمانی که منجر به تشدید دوقطبی در جامعه شود ممکن است در ادامه راه به عنوان یک پروژه از سوی افراطیون هر دو جناح دنبال شود، دامی که علاوه بر کاهش قدرت ملی و وحدت در جامعه، بزرگ‌ترین بازنده آن دولت پزشکیان خواهد بود، دولتی که با شعار وفاق ملی بر سر کار آمده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =