تغییر با انتخاب رئیس‌جمهور 

کشور طی سالیان گذشته تلاطم‌های زیادی داشته و دچار مشکلات زیادی شده است و البته وضعیت کلی بحرانی نیست؛ بسیاری از کارهای ساده اداری تبدیل به معضلات برای مردم شده، ملت را خسته نموده و بعضاً آن‌ها را رها نموده‌اند.

*عزیز راددرویش

برای به ثبات رسیدن کشور نیاز به تغییر جدی و عمیق روش‌ها و شیوه‌های حکمرانی داریم. معادلات پیچیده جهانی و برخی دشمنی‌ها، ساختار صلب اداری، عدم تربیت مدیران کارآمد، مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی و ... کار ریاست‌جمهوری را بسیار سخت نموده است. راه نجات کشور از مشکلات و برخی بحران‌های کنونی تابعیت از علم، قانون و شایسته‌سالاری است. رییس‌جمهور بیش از اجرا بایستی سیاست‌گذار درستی مخصوصاً در حوزه اقتصاد به عنوان اولویت اصلی کشور باشد. لذا رییس دولت حداقل ۸۰% وقت خود را بایستی در اتاق‌های فکر و تصمیم‌گیری صرف نماید.

در این جهت شخص دوم مملکت بایستی با استفاده از الگوهای مدیریت اجرایی امیرکبیر و شهید عبدالله والی، برنامه راهبردی کمی، مسنجم، دقیق، موجز و حداکثر در چند صحفه داشته باشد. از جانب دیگر کاندیداها که چندین سال مسئولیت داشته و دارند، کارهای زیادی می توانستند و می توانند انجام دهند.

صحبت‌های برخی کاندیداها با واقعیت جامعه فاصله زیادی دارد که من آن را رفتار مجازی می‌نامم. مردم تحت تأثیر حرف‌های تکراری مانند این‌که برجام خوب است یا بد است قرار نمی‌گیرند بلکه عمل می‌خواهند و بس. حرف‌های کلی مانند مبارزه با فساد، خدمت به مردم و ... و ارائه گزارش‌های برتر از کارهای گذشته خود ملت را خسته کرده است.

به فرموده استاد بزرگ مرحوم آقامجتبی تهرانی کدام آدم عاقل برای نوکری مردم خود را به زحمت می‌اندازد. در این امتداد به حرمت مجاهدت بزرگان مبارزان تاریخ، دانشمندان و علمایی همچون امام خمینی (ره)، امیرکبیر، ابن‌سینا، عطار، بی بی مریم، شهدا و مردم بزرگ ایران کاندیداها مکلف هستند در مناظره‌ها شکوه ایران و انقلاب اسلامی را نشان دهند.

نکند کسی با تام و جری بازی بر روی اعصاب مردم سوهان بزند. نامزدهای محترم ریاست جمهوری به مشکلات مردم درحوزه زندگی بپردازید و قلب مردم را پاس بدارید و طرح‌های عملی ارائه دهید. برای ترسیم نقشه راه آینده ایران عزیزمان، برنامه پیشرفته دولت که با مشورت نخبگان و بر مبنای معیارهای علمی طراحی شده در سه بخش زیر ارائه می شوند.

به ملت سترگ ایران پیشنهاد می نمایم رییس جمهور را بر اساس توانمندی اجرای برنامه نوین ذیل انتخاب نمایند. البته بسیار با اهمیت این که ارزیابی کاندیداها وابسته به عملکرد گذشته آن‌ها می‌باشد.

الف) مبانی فکری

۱. عقل و علم؛ برای انجام تحولات عمیق رییس‌جمهور بایستی بر مبنای تفکر علمی و راهبردی و مشورت با بهترین نخبگان علمی و مؤکداً با تجربه در زمینه‌های سیاسی، ، فرهنگی و به ویژه اقتصادی و تشکیل اتاق‌های فکر برای بسط مردم‌سالاری تصمیم‌گیری نماید نه این‌که با دورهمی مدیران و جلسات در اتاق‌های دربسته تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شود. همانطور که سردار شهید سلیمانی برای تعامل با دنیا به دانشگاه مراجعه می‌نمود و در خصوص روابط بین‌الملل با اساتید علوم سیاسی دانشگاه مشورت می گرفت. همچنین نظم و دقت در امور بسیار با اهمیت می‌باشد و حتماً رییس‌جمهور برای اتخاذ تصمیمات ملی آراستگی به این صفات را نیاز دارد.

۲. قانون‌مداری؛ رییس‌جمهور بایستی به طور کامل تابع قوانین و مقررات از جمله سیاست‌های کلی نظام بوده و اجرای آن‌ها را از تمامی دستگاه‌ها پیگیری نموده و تغییرات آن‌ها را با ثبات نماید. ضمناً امکان ارتباط قوی در چارچوب قانون اساسی با سایر ارکان نظام از همه مهم‌تر مقام رهبری نیز بسیار حائز اهمیت است.

۳. زندگی و شادی؛ رییس جمهور موظف است زمینه‌ها و زیرساخت‌های زندگی با آرامش و همراه شادی مردم را فراهم نماید و حیات بدون استرس ایرانیان عزیز هدف وی باشد، نه این‌که انتظار داشته باشد اکثر مردم مشکلات را تحمل نمایند تا به اجر برسند.

۴. ادب و کاریزما؛ رییس‌جمهور بایستی بزرگ‌منش بوده، دارای اخلاق اداری منعطف، با محبت، محبوب، البته با اقتدار بوده و کاریزماتیک باشد. همچنین گفتمان وی مماس و نزدیک با مشکلات مردم بوده و قدرت سخنوری جذابی داشته باشد.

۵. تعهد به مردم و ایران؛ رییس دولت بایستی ایران دوست و در عمل متعهد به خدمت به مردم عزیز کشورمان بوده باشد و هدف وی برای اجرای حکمرانی عادلانه رضایت مخلوق به عنوان ولی‌نعمت باشد. در این راستا ضرورت دارد در جهت اعتلای ایران گام‌های بلندی برداشته باشد.

ایران ای خرّم بهشت من روشن از تو سرنوشت من

ب) سیاست‌گذاری

۶. ارتباطات با دنیا؛ با ارتباط با جهان علم، اقتصاد، صنعت، اخلاق و ... توسعه می‌یابد و راست‌گویی روان می‌شود. یک بعد حل مشکل اقتصاد تعامل با عزت و مصلحت با کشورهای هر سه قاره است. بر این منوال رییس‌جمهور بایستی مسلط به اصول مذاکرات با خارجی باشد.

۷. آزادی رسانه‌ها؛ در دولت چهاردهم حتماً بایستی رسانه‌ها در اعلام نظرات و بیان انتقادات از دولت‌مردان و ارائه پیشنهاد به آن‌ها کاملا آزاد باشند.

۸. فضای مجازی؛ رییس‌جمهور بایستی اعلام نماید فیلترینگ (به جز موارد خلاف عفت عمومی و جرم) را کلاً قطع خواهد نمود. کلیه اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی را با رعایت قوانین در اختیار عموم مردم قرار داده نه اینکه اگر درخواستی بود آن‌ها را منتشر نمایند.

۹. اقتصاد و معیشت؛ جنبه دوم بهبود اقتصاد اصلاح نظام بودجه‌ریزی عملیاتی کشور بر مبنای فرمایش رهبری می‌باشد. قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هر زمان درآمدهای نفتی هنگفت شد دولت‌ها به درستی پاسخگوی ملت نبودند و اقتصاد هم دچار بیماری هلندی شد؛ لذا کل درآمد نفت بایستی طی ۴ سال به حساب صندوق توسعه ملی و صندوق پیشرفت و عدالت کشور واریز شود. همین‌طور مالیات را بر مبنای مجموع درآمد اخذ نموده و مالیات حقوق و دستمزد تا سطح حداقل معیشت معاف شود. ضمناً از هر صنفی که مالیات نمی‌دهد حتماً از سال جاری مالیات اخذ شود. همچنین بسترسازی و ساختار فروش دیجیتال به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که سهم فروش آن‌ها هر سال دو برابر شود. در زمینه سیاست‌های پولی کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی غیرتخصصی در یکدیگر ادغام شوند. وام‌های کلان و ارزهای تخصیصی فقط با امضای رییس کل بانک مرکزی مجاز شده و تسهیلات به بخش‌های کاربر و صنایع کوچک اعطا شود نه صنایع سرمایه‌بر. ضمناً با حمایت کامل از واحدهای تولیدی بهره‌ور، کلیه معوقات بانکی بخش‌های خصوصی و غیردولتی طی یک سال و دولتی طی ۴ سال تسویه شوند.

۱۰. بورس و تولید و اشتغال؛ اولویت وام و تخصیص ارز به شرکت‌های بورسی اعطا شود. ضمناً برای حمایت بیشتر ازشرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری در وزارت صمت و علوم ادغام گردیده و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با سازمان فن‌آوری های پیشرفته با تأکید بر نانوتکنولوژی جایگزین شود. بر این مدار برای مدیریت راهبردی بهتر بخش تجارت، وزارت بازرگانی از صمت تفکیک شده و در جهت تقویت بخش تولید کلیه شرکت‌ها خصوصی برای ورود به بورس تشویق شده به گونه‌ای که پس از ۴ سال ۵۰% آنها در بورس و فرابورس عرضه شوند.

۱۱. عدالت اجتماعی و یارانه‌ها؛ تمامی هزینه‌های حداقل معیشت مردم را با هدفمند نمودن یارانه های گوناگون و مخصوصاً انرژی تضمین شود.

۱۲. خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی؛ تمامی بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، عمومی، غیردولتی و عمومی غیردولتی را با اصلاح وضعیت عملکردی حداکثر طی ۴ سال در بورس و فرابورس عرضه شوند.

۱۳. فساد؛ بودجه‌های مسئولیت اجتماعی منشأ لابی و فساد شده اند لذا جهت ساماندهی آن‌ها، قانون و مقررات لازم برای تمامی بانک‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، عمومی، غیردولتی و عمومی غیردولتی تهیه شود. همچنین با توجه به این‌که مدیران عامل سازمان‌ها بایستی تابع مقامات مافوق باشند لذا تمامی هیأت مدیره‌های سازمان‌های دولتی، عمومی، غیردولتی و عمومی غیردولتی حذف شوند. بر این منوال وام‌های کلان و ارزها را قبل از تخصیص به اطلاع عموم برساند. ضمناً ضروری است کاندیداها تأمین کنندگان مالی تبلیغات انتخابات و پرداخت های انجام شده را اعلام نماید.

۱۴. صندوق‌های بازنشستگی؛ ضروری است رگلاتور صندوق‌ها ( سازمان تنظیم‌گر) را در سال اول تشکیل داده و نظام چند لایه رفاهی را طی ۴ سال اجرا نماید. همچنین کلیه مطالبات صندوق‌ها از دولت طی ۴ سال تسویه شوند.

ج) اجرایی

۱۵. تیم مدیریتی و مشورتی قوی؛ مهم‌تر از برنامه داشتن افراد شایسته و نخبه اجرایی برای مدیریت وزارتخانه ها و سازمان‌های دولتی می‌باشد. مقامات زبده حتماً مدیران را بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب خواهند نمود. رییس‌جمهور تیم مشاوران معرفی شده به شورای نگهبان و معاون اول خود را بایستی قبل از انتخاب به مردم معرفی نماید.

۱۶. نظام قضایی؛ ساختار و سامانه‌های قضایی به گونه‌ای بازطراحی شوند که رسیدگی به پرونده‌های قضایی و بازرسی با دسته بندی‌های گوناگون حداکثر طی سه ماه و به صورت کاملاً الکترونیکی انجام شوند.

۱۷. آموزش و پرورش و آموزش عالی؛ مدارس و دانشگاهها از دولتی به مردمی و دارای استقلال تغییر ساختار داده شوند به گونه‌ای که بخش خصوصی تقاضاهای خود برای آموزش، پژوهش و فن‌آوری را روانه دانشگاه نماید. اردوهای فرهنگی و ورزشی هر سال دو برابر شوند. روش تدریس در دانشگاه‌ها طی ۴ سال از آموزش محور به کاربردی و پژوهش محوری تغییر داده شود. همچنین ضمن آموزش روش زندگی، مهارت آموزی به طور کامل طی ۱۲ سال توسط دانش‌آموزان تمرین شود.

۱۸. هنرهای هفتگانه؛ با حمایت کامل و صریح از برنامه های متنوع هنری ضمن زمینه‌سازی برای پیشرفت کشور، شادی و نشاط در جامعه بسط داده شود.

۱۹. محیط زیست؛ علی‌رغم پیشرفت بشر و تمدن‌سازی، متأسفانه محیط زیست رو به نابودی است. لذا حفظ آب، خاک و هوای کشور و سالم سازی آن‌ها را بر اجرای طرح‌های عمرانی و تولیدی مقدم داشته شود.

۲۰. آب؛ مهم‌ترین مشکل کشور تأمین آب است. زمینه تامین آب شرب سالم، آب کشاورزی و آب صنعت با تشکیل وزارت آب فراهم می شود.

۲۱. انرژی؛ تشکیل وزارت انرژی با ادغام وزارت نفت با بخش برق وزارت نیرو بستر تامین انرژی اقتصادی برای کشور می‌باشد. ضمناً تولید برق از انرژی خورشیدی بایستی هر ساله دو برابر شود. با اصلاح قیمت‌های انرژی و واگذاری سهم انرژی به افراد به جای خودرو و ترجیح روشهای غیرقیمتی بهینه‌سازی مصرف سوخت وانرژی طی ۴ سال انجام شود.

۲۲. کشاورزی؛ ۹۰% نیازهای غذایی کشورطی ۴ سال از داخل کشور تأمین شوند .

۲۳. مسکن؛ هر ایرانی فاقد مسکن حداکثر طی ۴ سال صاحب مسکن شود. همچنین ۵۰% بافت‌های ناکارآمد طی ۴ سال احیاء ، بهسازی و نوسازی شوند.

۲۴. روستا؛ راه نجات حاشیه‌نشینی توسعه روستاهاست. لذا بودجه عمرانی ناچیز روستاهای کشور هر ساله ده برابر شود.

۲۵. شهرسازی؛ طی ۴ سال مدیریت واحد شهری برقرار شود.

۲۶. گردشگری؛ گردشگری داخلی و خارجی طی هر سال ۵۰% افزایش یابد.

۲۷. هوش مصنوعی؛ وزارت مخابرات تبدیل به وزارت فن‌آوری اطلاعات و هوش مصنوعی شود. هوش مصنوعی و زیست فن‌آوری مهم‌ترین علوم روز دنیا می‌باشند که ضرورت دارد رییس‌جمهور نماینده ویژه‌ای را در این حوزه ها منصوب نموده و ماهیانه در این خصوص با دست اندرکاران این دو حوزه جلسه تشکیل داده و مدیریت کلان کار را پی‌گیری نماید.

۲۸. سلامت؛ با اصلاح ساختار وزارت بهداشت، معاونت اقتصاد سلامت با اولویت ایجاد ساز وکار پیشگیری از بیماری‌ها تشکیل شود.

۲۹. ورزش؛ امکانات ورزشی بایستی به گونه‌ای توسعه یافته و فرهنگ‌سازی شود که پس از ۴ سال کلیه ایرانیان به طور متوسط روزانه حداقل یک ساعت ورزش کنند.

۳۰. حمل و نقل؛ وزارت شهرسازی از وزارت حمل و نقل از جدا شده و سازمان شهرداری ها و دهیاریها زیر مجموعه آن قرار گیرد.

۳۱. خودرو؛ سازمانها و شرکتهای دولتی و غیردولتی بایستی کلیه سهام خود را در شرکتهای خودروسازی در بورس عرضه نمایند تا عزل و نصب مدیران آنها از دولت منفک شود. ضمناً واردت خودرو با نصف تعرفه کنونی از سال آینده آزاد شود.

۳۲. بدهی‌های دولت؛ طی یک سال کلیه بدهی های دولت به اشخاص حقیقی و طی ۴ سال به اشخاص حقوقی را پرداخت نماید.

با شهادت پنج نفر از افراد شریف و نخبه که هیچ گونه شائبه‌ای در مورد آن‌ها برای کسب مقام و ثروت نیست کاندیدا متعهد شود به اصول فوق پاینبند است و بعد از انتخاب به جای سخنرانی‌های متعدد و بی فایده گزارش عملکرد آن‌ها را برای ارزیابی به صورت آنلاین به ملت بزرگ ایران تقدیم نماید. نخبگان فوق‌الذکر موظف هستند هیچ‌گونه مسئولیتی در دولت نپذیرفته و اعتبارسنجی گزارش فوق را به صورت فصلی در اختیار مردم عزیز قرار دهند.

هم وطنان عزیزتر از جانم، چالش‌ها و مشکلات زیاد است و انتقادات به حکمرانی هم فراوان. اما قهر راه حل نیست. انتخاب بهینه وضعیت را بهتر می کند. اکنون ایران به یاری گرم شما نیاز دارد. ز هر بد تویی پیش ایران سپر همیشه چو سیمرغ گسترده پر

یا علی

در انتها اعلام می‌نمایم با مشورت نخبگان کاندیداها با معیارها و روش‌های علمی ارزیابی شده و برای انتخاب اصلح به استحضار ملت بزرگوار ایران رسانده خواهد شد.

*مشاور اقتصادی و راهبردی

کد خبر: 1234896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =