فرمانی که از دست پزشکیان خارج می‌شود/ وعده رفع تحریم‌ شوآف است

کنعانی مقدم گفت: افرادی در پشت صحنه از حضور پزشکیان در انتخابات سوءاستفاده می‌کنند و ممکن است فرمان را از دست وی خارج کنند و کشتی را به مسیر دیگری ببرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، ایجاد دوقطبی در سیاست خارجی، فروکاستن مسائل متعدد دستگاه دیپلماسی کشور به برجام و FATF، وعده‌های فراقانونی اقتصادی و فرهنگی، حلقه واسطه پنج مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ بود که البته در برخی موارد مانند سیاست خارجی منجر به جبهه‌بندی ستادهای برخی کاندیداها و حتی مسئولین پیشین کشور در برابر هم شد.

بیشتر بخوانید؛

برخی کاندیداها حتی ماهیت FATF را نمی‌دانند / برجام مسیر تسلیم‌سازی ایران بود

در مجموع کاندیداها در این مناظرات نتوانستند از وعده، شعار و ایجاد دوقطبی تحریم- مذاکره فراتر بروند و چشم اندازی از دولت چهاردهم را پیش روی مخاطبان ترسیم کنند.

در یک طرف دوقطبی که از مناظره اول با شیب ملایمی آغاز و در مناظره چهارم اوج گرفت و سرانجام در مناظره پنجم اندکی از شیب آن کاسته شد، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی قرار داشتند که با پیوند زدن تمام مشکلات اقتصادی کشور به مساله دیپلماسی، تلویحا از سیاست های دولت روحانی در این زمینه حمایت کردند. در طرف دیگر، محمدباقرقالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و سید حسین قاضی زاده هاشمی قرار داشتند که ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت روحانی بر ادامه راه دولت سیزدهم تاکید می‌کردند.

در ادامه گفتگو با حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران و فعال سیاسی اصول‌گرا را در زمینه مناظرات انتخابات ریاست جمهوری می‌خوانید:

کنعانی‌مقدم به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: مناظره پنجم آرامش قبل از طوفان بود و به نظر می‌رسید کاندیداها سعی کردند فضای مناظره را کمی آرام کنند و از هیاهو و خودزنی خودداری کنند و به تبیین برنامه‌های خود بپردازند چون این آخرین فرصت بود. البته برنامه‌هایی که اعلام می کردند بیشتر جنبه شعاری داشت و خیلی از وعده‌هایی که می‌دادند هم در اختیار رئیس‌جمهور نبود مخصوصا چوب حراجی که به بیت‌المال زده بودند و جنبه پول‌پاشی داشت.

وعده‌های نشدنی کاندیداها رئیس‌جمهور چهاردهم را با مشکل مواجه می‌کند

وی افزود: خود این کاندیداها می‌دانند وعده‌هایی که بارمالی داشته باشد یا پشتوانه‌ای در برنامه هفتم نداشته باشند، قابل اجرا نیستند. چنین وعده‌هایی فقط مطالبات کاذب مردم را بالا می‌برند و باعث می‌شود توقع از رئیس‌جمهور بعدی بالا برود و دولت چهاردهم را با مشکل مواجه می‌کند. رهبر انقلاب هم تذکر داده بودند کاندیداها وعده نشدنی ندهند.

کنعانی‌مقدم در انتقاد به وعده‌های غیرقابل تحقق برخی کاندیداها گفت: وقتی فردی می‌گوید می‌خواهم اینترنت را آزاد کنم، این مساله به مصوبه و قوانین مجلس نیاز دارد. در زمینه طرح صیانت از فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی باید تصمیم‌گیری کند. در زمینه مساله حجاب رئیس‌جمهور چه اختیاری دارد که بخواهد در قانون عفاف و حجاب تغییر ایجاد کند؟ برجام هم جزو سیاست‌های کلان نظام است و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه باید سیاست‌های تعیین شده را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: پول‌پاشی هایی که در زمینه یارانه و بنزین مطرح کرده بودند هم متناسب با توان ملی و بودجه کشور متناسب نبود و رئیس‌جمهور در این موارد نمی‌تواند یک طرفه تصمیم بگیرد و باید هماهنگ با سه قوه باشد.

این فعال سیاسی اصول‌گرا در ادامه گفت: در این مناظرات آقای پزشکیان سعی زیادی کرد که نوک حمله بازی کند اما توپ‌هایی که شوت می کرد عمدتا خارج از چارچوب دروازه بود. آقای زاکانی تلاش می‌کرد دیگران روی وی خطا کنند و پنالتی بزند و چند باری هم پنالتی نصیبش شد اما نتوانست گل کند و باعث ناراحتی تماشاگران شد که زیرا فرصت گل زدن را از دست داد.

وی افزود: آقای قالیباف بیشتر در وسط زمین بازی می‌کرد و تلاش می‌کرد حفظ توپ کند و گاهی اوقات هم به بعضی از نامزدهایی که همراه با وی بودند پاس می‌داد. آقای جلیلی خیلی تلاش می‌کرد دفاعی بازی کند و آسیب کمتر ببیند ولی نتوانست یک بازی خوب و حرفه‌ای را به تماشاچیان ارائه بدهد که باعث تشویق شود. قاضی‌زاده هاشمی برای خودش و برای تیم نتوانست یک امتیاز قابل قبولی کسب کند و تلاش می‌کرد در کناره زمین بازی کند. پورمحمدی هم خیلی تلاش کرد که فرار رو به جلو کند در حال که خودش را مسلط به بازی نشان می‌داد اما نتوانست امتیازی به عنوان گل به دست آورد و توپ‌هایی که نصیبش می‌شد به اوت می‌رفت.

برخی افراد فعال در ستاد کاندیداها افراد مساله‌دار هستند

این فعال سیاسی در ادامه گفت: هر کدام از کاندیداها به جای این وعده‌های فراقانونی بهتر بود چند وزیر خود را معرفی می‌کردند و به مردم می‌گفتند اگر اداره قوه مقننه را به عهده بگیرند این افراد روی کار می‌آیند. برخی افرادی که در ستاد کاندیداها فعال هستند افراد مساله‌داری هستند و اگر قرار باشد این افراد سرکار بیایند دوباره همان آش و همان کاسه است.
وی تصریح کرد: افرادی که پیش از این در کابینه آقای روحانی بودند حالا در ستاد آقای پزشکیان هستند و علاوه بر این برنامه‌هایی هم که پزشکیان ارائه داد موجب می‌شود وی را کابینه سوم روحانی بدانیم. خود ایشان هم رابطه خوبی با آقای خاتمی و روحانی دارد. وقتی آقای ظریف و آذری جهرمی به جای ایشان در میتینگ‌های مختلف حرف می‌زنند، نشان می‌دهد که همان دولت آقای روحانی با یک ورژن جدید می‌خواهد وارد سیاست شود.

برخی افراد ممکن است فرمان را از دست پزشکیان خارج کنند

وی تصریح کرد: آقای پزشکیان را خوب می‌شناسم و سال‌ها با هم در مناظرات صدا و سیما حضور داشتیم و روابط خوبی با هم داریم و ایشان شخص بسیار موجهی است اما افرادی در پشت صحنه از حضور ایشان در انتخابات سوءاستفاده می‌کنند و ممکن است فرمان را از دست وی خارج کنند و کشتی را به مسیر دیگری ببرند و این نگران کننده است.

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: روز گذشته رهبر انقلاب کدهایی را درباره کاندیدهای انتخاباتی دادند و متذکر شدند که کسانی که در تیم کاندیداها هستند اگر انحرافی از خط انقلاب داشته باشند و یا شیفته غرب باشند و راه‌حل مشکلات را در گرایش به غرب بدانند، افرادی نیستند که به درد آن‌ها بخورند. و به نظر می‌آید کد از این واضح تر به کاندیداها اعم از آقای پزشکیان و دیگران داده نشد که مراقب باشند از چنین افرادی چه در ستادها و چه در کابینه آینده استفاده نکنند.

گره زدن سیاست خارجی به برجام اشتباه دوره روحانی است/ وعده رفع تحریم‌ها شوآف است

وی افزود: دکترین هسته‌ای ایران کاملا مشخص و ابلاغ شده است و محدوده آن نیز تعیین شده است مثلا معلوم است غنی‌سازی تا چند درصد باید انجام شود؟ در چه زمینه‌ای باید مذاکره انجام دهیم؟ در شورای حکام چه کنیم؟ رئیس‌جمهور نمی‌تواند در این زمینه مداخله‌ای انجام دهد و صرفا اختیار تغییر تاکتیک را دارد اما گره زدن سیاست خارجی به برجام همان اشتباه دوره روحانی است. در حال حاضر ایران در برجام دست بالا را دارد. این که کاندیداها بیایند ابهام مطرح کنند و بگویند مساله برجام را حل می‌کنیم و تحریم‌ها را برمی‌داریم، بیشتر جنبه شوآف داشت.

علت عدم اجرای برخی بندهای FATF، تداخل با امنیت ملی است

کنعانی مقدم تصریح کرد: به عنوان کسی که در کمیسیون اقتصاد مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم، می‌گویم روی مساله FATF سال‌ها بحث شده است. قوانین FATF در بعد داخلی مصوب شده و اجرا می‌شود. FATF یک اجبار قانونی بین‌المللی نیست بلکه یک معاهده بین بانک‌های جهانی است که هر کسی می خواهد در شبکه بانک‌های جهانی کار کند باید این قوانین را رعایت کند و ایران هم این ضوابط را به جز سه، چهار بند آن اجرا می‌کند. علت عدم اجرای آن بندها، تداخل با امنیت ملی است زیرا در این بندها آمده است نماینده FATF باید در سیستم بانکی ایران حضور داشته باشد و هر زمانی که خواست از سیستم بانکی ما گزارش تهیه کند.

وی افزود: استفاده از منافع حضور در FATF باید مدیریت شود یا اگر با بحرانی در این زمینه مواجه شدیم باید آن را مدیریت کنیم نه این که از بحران فرار کنیم و آن را انکار کنیم. در این جنگ اقتصادی برخی کشورهای خارجی مانند چین و روسیه نیز از تحریم‌های ایران سوءاستفاده می‌کنند و به بهانه‌های مختلف پول‌های ایران را بلوکه می‌کنند. هر زمان هم که دارایی‌های ما آزادسازی می‌شود مجبورمان می‌کنند که کالا بخریم.

کنعانی مقدم تصریح کرد: رهبر انقلاب اخلاق مداری را به عنوان یکی از ارکان انتخابات مطرح کرده بودند، اما کاندیداها برخی اوقات، مناظرات را تبدیل به منازعه کردند و به هم اتهاماتی زدند که فقط قوه قضاییه می‌تواند در این زمینه حکم صاد کند. استفاده کاندیداها از عناوین مجرمانه در این مناظرات نیز تاسف‌بار بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =