انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

۵۷ درصد کسانی که تصمیم گرفته‌اند به جلیلی رای دهند در صورت انصراف وی به قالیباف رای می‌دهند و فقط شش درصد از آرای جلیلی به سبد پزشکیان می‌رود اما اگر قالیباف انصراف دهد فقط ۳۷ درصد از سبد رای وی نصیب جلیلی می‌شود و ۲۸ درصد به پزشکیان رای می‌دهند به عبارت دیگر آرای او بین پزشکیان و جلیلی تقسیم می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اجماع بین کاندیداهای جبهه انقلاب هنوز در صدر مسائل چالش برانگیز در این دوره از انتخابات است. در روزهای گذشته بسیاری از بزرگان جریان اصول‌گرایی و فعالان کمیته‌های اجماع با تاکید بر ضرورت رسیدن به گزینه واحد، انتخاباب گزینه نهایی را مشروط به نظرسنجی‌های مراکز معتبرافکارسنجی در روزهای منتهی به انتخابات کردند. شرطی که بسیاری از کاندیداهای جبهه انقلاب نیز آن را تلویحا پذیرفته‌اند.

بیشتر بخوانید؛

قالیباف یا جلیلی، کدام یک انصراف می‌دهند؟/ رقابت درون گفتمانی اصول‌گرایان اشتباه محاسباتی است

در این راستا سه مولفه کلیدی در نظرسنجی‌های معتبرمی‌تواند کاندیدای نهایی اصول‌گرایان را برای رقابت با کاندیدای اصلاح‌طلب مشخص کند.

عامل اول: کدام کاندیدای اصول‌گرا بیشترین رای را دارد؟

عامل دوم: اگر دو کاندیدای اصول‌گرا که بیشترین رای را دارند انصراف دهند چند درصد از آرای آن ها به سبد دیگری خواهد ریخت؟

عامل سوم: در صورت انصراف هر یک از دو کاندیدای اصول‌گرا که بیشترین رای را دارند، چند درصد از آرای آن‌ها به سبد رقیب اصلاح‌طلب (پزشکیان) می‌رود؟

بر اساس یافته های مرکز افکارسنجی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)؛ در نظرسنجی این مرکز ۲۶ درصد از کسانی که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شرکت کنند، تصمیم گرفته‌اند به سعید جلیلی رای دهند. انتخاب ۲۳ درصد شرکت کنندگان مسعود پزشکیان است و ۲۰ درصد هم گفته هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای دهند. انتخاب ۱۴ درصد محمدباقر قالیباف است. علیرضا زاکانی و سید حسین قاضی‌زاده هم یکسان است و ۵ درصد از رای افراد را در برمی‌گیرد. در رتبه آخر مصطفی پورمحمدی با ۴ درصد قرار دارد و سرانجام ۳ درصد هم گفته‌اند رای نمی‌دهند.

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

همانطور که از قبل پیش بینی می‌شد جلیلی و قالیباف بیشترین رای را در میان کاندیداهای اصول‌گرا دارند و بنایراین اجماع باید بین دو صورت گیرد و زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی باید به نفع کسی که بین دو کاندیدا انتخاب می‌شود، انصراف دهند.

حال باید دید اگر سعید جلیلی انصراف دهد چند درصد از آرای او به سبد رای قالیباف می‌ریزد و اگر قالیباف انصراف دهد چند درصد از کسانی که تصمیم گرفته‌اند به او رای دهند به سمت جلیلی خواهند رفت؟ وعلاوه بر این در صورت انصراف هر یک از دو کاندیدا چند درصد از آرای آن‌ها به سمت پزشکیان می‌رود؟

بر اساس یافته های مرکز افکارسنجی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران؛ ۵۷ درصد کسانی که تصمیم گرفته‌اند به جلیلی رای دهند، گفته‌اند در صورتی که وی انصراف دهد به قالیباف رای می‌دهند و تنها رای ۶ درصد از این افراد به سبد رای رقیب جناح مقابل (پزشکیان) می‌رود اما در صورت کناره‌گیری قالیباف فقط ۳۷ درصد از سبد رای او به سمت جلیلی می‌رود و ۲۸ درصد نیز به پزشکیان رای خواهند داد.

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

همچنین دراین نظرسنجی، ۳۱ درصد از تهرانی ها گفته‌اند هنوز تصمیمی نگرفته‌اند و رای ۲۸ درصد به مسعود پزشکیان تعلق دارد. ۱۳ درصد گفته اند به جلیلی رای می دهند و انتخاب ۱۲ درصد نیز محمد باقر قالیباف است. ۹ درصد رای سفید می دهند و ۳ درصد از سبد رای تهرانی ها به علیرضا زاکانی تعلق دارد و ۲ درصد نیز اعلام کرده‌اند به سید حسین قاضی زاده هاشمی و مصطفی پورمحمدی رای می‌دهند.

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

در این نظرسنجی شرکت کنندگان شهری و روستایی از هم تفکیک شده‌اند و به ترتیب سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، انتخاب اول و دوم هر دو دسته هستند. رای جلیلی در بین روستاییان ۲۸ درصد و در بین شرکت کنندگان شهری ۲۵ درصد است اما شرکت کنندگان شهری اقبال بیشتری به پزشکیان دارند و ۲۴ درصد گفته اند که به وی رای می دهند درحالی که این رقم در میان روستایان ۲۲ درصد است.

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟



اگر قالیباف انصراف دهد آرای وی بین پزشکیان و جلیلی تقسیم می‌شود در صورتی اما جلیلی اگر جلیلی انصراف دهد اکثریت قریب به اتفاق کسانی که به او رای می‌دهند به سمت قالیباف خواهند رفت و به عبارت دیگر اکثر بدنه جبهه انقلاب به قالیباف رای خواهند داد.

اگر قالیباف رقیب پزشکیان باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

در نظرسنجی ایسکانیوز، ۵۰ درصد گفته اند که قالیباف رای می دهد و سهم پزشکیان تنها نیمی از این آراء است.

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

شایان ذکر است در نظرسنجی فوق، جنسیت ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان مرد و ۴۹ درصد زن است و تحصیلات بیش از ۳۰ درصد افراد نیز کارشناسی است.

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

انصراف جلیلی یا قالیباف، کدام یک به سود پزشکیان است؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1235102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =