دولت آتی فرانسه یک دولت ائتلافی خواهد بود / اشتباه محاسباتی مکرون و کاهش قدرتش در پارلمان

ابوالقاسم دلفی با اشاره به پیش‌بینی‌ها در خصوص انتخابات پارلمانی تصریح کرد: هیچ یک از احزاب فرانسه در مجلس آتی اکثریت مطلق را نخواهند داشت و بنابراین دولت آتی فرانسه یک دولت ائتلافی خواهد بود و همچنین حزب آقای مکرون با داشتن بین 60 تا 90 کرسی نمی‌تواند مدعی کرسی نخست وزیری باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، انتخابات پارلمانی فرانسه روز یک‌شنبه این هفته برگزار شد و حزب امانوئل مکرون -رئیس جمهور فرانسه- شکست خورد. بر اساس نتایج اولیه دور اول انتخابات، حزب خانم مارین لوپن موسوم به «حزب اجتماع ملی» با کسب ۳۴.۲ درصد از آراء اکثریت نسبی را به دست آورد. لازم به ذکر است، اوایل ماه گذشته میلادی امانوئل ماکرون -رئیس‌جمهور فرانسه- پس از پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمان اروپا، مجلس این کشور را منحل و اعلام انتخابات زودهنگام کرد. ابوالقاسم دلفی -سفیر پیشین ایران در فرانسه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در مورد نتایج انتخابات فرانسه و تبعات آن پرداخت.

بیشتر بخوانید:

چند گام مانده تا بازگشت ترامپ به کاخ سفید / تاثیر آرای مستقل بر پیروز انتخابات 2024 آمریکا

به گفته وی، بر اساس نتایج به دست آمده دور اول انتخابات پارلمانی از 557 کرسی فعلا 76 نفر مستقیما به مجلس راه یافتند و تکیف 501 نفر بعدی یک‌شنبه هفته آینده مشخص خواهد شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری خانم مارین لوپن اکثریت نسبی را کسب خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه حزب خانم لوپن به اکثریت مطلق یعنی 51 درصد نخواهد رسید، اظهار کرد: به این ترتیب حزب اجتماع ملی نمی‌تواند به تنهایی نخست وزیر را انتخاب کند و احتمالا این حزب بین 240 تا 270 کرسی را کسب خواهد کرد.

دلفی در خصوص سایر احزب گفت: گروه دوم ائتلاف چپ‌ها از جمله سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و سبزهای فرانسه هستند که تحت عنوان «جبهه مردمی جدید» وارد عرصه انتخابات شدند و توانستند حدود 28 درصد آراء را کسب کنند و احتمالا پس از دور دوم بین 180 تا 200 کرسی را کسب خواهند کرد. وی افزود: گروه سوم حزب آقای مکرون بود که 21 درصد از آراء را کسب کرد و تبدیل آن به عدد برای کسب کرسی در مجلس بین 60 تا 90 خواهد شد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه با اشاره به پیش‌بینی‌ها در خصوص انتخابات پارلمانی تصریح کرد: هیچ یک از احزاب فرانسه در مجلس آتی اکثریت مطلق را نخواهند داشت و تبعا نمی‌توانند به تنهایی دولت تشکیل دهند و بنابراین دولت آتی فرانسه یک دولت ائتلافی خواهد بود. وی افزود: با توجه به شرایط به دست آمده، قطعا نخست وزیر از حزب آقای مکرون نخواهد بود و این حزب با داشتن بین 60 تا 90 کرسی نمی‌تواند مدعی کرسی نخست وزیری باشد. به اعتقاد این دیپلمات پیشین، در آینده شاهد وضعیت جدیدی در فرانسه خواهیم بود که در جمهوری پنجم فرانسه هم سابقه داشته است و بر این اساس دولت فرانسه مجبور به همزیستی با رئیس جمهوری می‌شود که دارای گرایش‌ها و احزاب سیاسی متفاوتی هستند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق در دوران آقای فرانسوا میتران نیز رخ داد، اظهار کرد: پس از اینکه رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه اکثریت را در مجلس از دست داد و حزب گلیست‌ها آقای ژاک شیراک را به عنوان نخست وزیر انتخاب کردند و یک بار دیگر هم این اتفاق در دورات ریاست جمهوری خود آقای شیراک رخ داد. سفیر پیشین ایران در فرانسه در خصوص دلایل انحلال مجلس توسط مکرون گفت: پس از اینکه رئیس جمهور فعلی فرانسه نتایج انتخابات پارلمان اروپا را مشاهده کرد و دچار اشتباه محاسباتی شد و تصور می‌کرد مخالفان راست افراطی در فرانسه پای صندوق خواهند آمد و قدرت بیشتری کسب خواهد کرد.

به گفته ابوالقاسم دلفی، راست افراطی فرانسه توانست با بسیج طرفداران خود آراء قابل توجهی کسب کند. وی افزود: علاوه بر تحلیل داخلی انتخابات فرانسه، عواملی همچون تحولات اروپا و نقش آقای پوتین بر انتخابات فرانسه موثر بوده است؛ زیرا خانم لوپن، رئیس جمهور مجارستان و دیگر راست‌های افراطی اروپا ارتباطاتی با پوتین و سایر منابع روس پیدا کردند و آقای پویتین پس از پیروزی راست‌ها در پارلمان اروپا تحلیل کرد که نزدیکی اروپا با آمریکا و تحت تاثیر قرار گرفتن تحولات اوکراین را از عوامل به قدرت رسیدن راست افراطی در اروپا بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =