باید و نبایدهای رئیس‌جمهور نهم

فاطمه نورنژاد*

گروه سیاسی ایسکانیوز؛ آخرین نظرسنجی‌های مراکز افکارسنجی حاکی از رقابت تنگاتنگ سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای رسیدن به پاستور هستند. همچنین این نظرسنجی‌ها میزان مشارکت انتخابات ۱۵ تیر را بیشتر از میزان مشارکت ۸ تیر برآورد کرده‌اند. سرانجام در این ماراتن نفسگیر هر کدام از دو رقیب بتواند از دیگری پیشی بگیرد باید به سه مولفه در دولت آینده اهتمام داشته باشد:

۱) ضرورت نگاه معطوف به آینده وعدم تکرار دولت‌های گذشته

در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دولت احتمالی برخی کاندیدا، دولت سوم فلان رئیس‌جمهور خوانده می‌شد و یا برخی دیگر تلاش می‌کردند صرفا خود را ادامه دهنده یک دولت که مقبولیتش بیشتر ناشی از ویژگی‌های خاص رئیس آن دولت بود معرفی کنند.

حضور افرادی از دولت فعلی و دولت‌های ادوار گذشته در ستاد دو کاندیدای ریاست جمهوری نیز این شائبه را تقویت می‌کند که احتمالا کاندیدایی که بیشتر در مظان چنین اتهامی قرار دارد فاقد برنامه است و صرفا قصد دارد آن‌چه در گذشته آزموده شده را دوباره بیازماید یا این که همان روند را ادامه دهد.

چنین رویه‌ای علاوه بر این که به حکم عقل نادرست می‌رسد، هدر دادن منابع انسانی و نعمات خدادی کشور است و بهتر است در صورتی که گمانه‌زنی درباره بی‌برنامگی مقرون به صحت است، کاندیدای پیروز پس از اعلام نتایج انتخابات، کارشناسان و مدیران توانمند اجرایی را فراخواند و یک کابینه فراجناحی با حضور متخصصان تشکیل دهد تا دوباره شاهد برخی مشکلات که مثال ملموس آن وقایع ناشی از گرانی بنزین در آبان ۹۸ است، نباشیم.

۲) میزان مقبولیت مردمی دولت متکی بر میزان مشارکت است

در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تنها قریب به ۴۰ درصد واجدان شرایط رای به پای صندوق‌های رای آمدند و ۶۰ درصد نیز به دلایل متعدد از جمله مسائل معیشتی، تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه، افراطی‌گری از سوی ستادهای کاندیداهای انتخاباتی، تصمیمات نادرست مسئولان در سال‌های گذشته و ... از حق تعیین سرنوشت خود حداقل برای یک دوره چهارساله صرفنظر کردند. اما رئیس‌جمهور منتخب نمی‌تواند آرای این غائبان را نیز به نفع خود مصادره کند و چنین وانمود کند که در صورتی که در یک شرایط ائده‌آل این دسته حاضر بودند از حق انتخاب خود استفاده کنند به وی رای می‌دانند یا این که کسانی که رای نداده‌اند به جریان فکری وی نزدیک هستند.

رئیس‌جمهور آتی برای همراهی این قشر از جامعه با خود صرفا می‌تواند موانع داخلی عدم مشارکت آن‌ها در حد بضاعت و فرصت چهارساله برطرف کند تا در انتخابات دوره پازدهم ریاست‌جمهوری تعداد بیشتری از واجدان شرایط رای از این موهبت قانون اساسی استفاده کنند.

۳) ضریب دادن به سلایق تمام طیف های جامعه در تصمیمات کلان

رئیس‌جمهور منتخب از هر جناحی و طیفی پس از پیروزی، رئیس‌جمهور تمام سلایق و آحاد جامعه است و برای این که بتواند تصمیمات کلان داخلی و خارجی را پشتوانه قدرت مردمی اتخاذ کند باید در تصمیم سازی‌هایش به تمام دیدگاه‌های جریان ساز در کشور اعم از جناح رقیب و کسانی که در انتخابات مشارکت نداشته‌اند ضریب کافی دهد.

در غیر این صورت با توجه به این که میزان رای هر دو رقیب تقریبا نزدیک به یکدیگر است و از سوی دیگر خیل قابل ملاحظه‌ای نیز از مشارکت سربازده‌اند، تصمیمات جناحی و حزبی چیزی جز اعتراض و نارضایتی در سطح داخلی و پایین آمدن قدرت چانه زنی در سطح بین‌المللی را نخواهد داشت.

دبیر سرویس سیاسی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)

کد خبر: 1235824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =