۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵
وام‌دار مردم

علی‌ طاهری‌زاده*

گروه سیاسی ایسکانیوز- مشارکت نزدیک به 50 درصدی در انتخابات 15 تیر با وجود پای کار آمدن 39 درصد مردم در مرحله اول نشان از تغییر در سبد رای نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دارد. تغییری که پای کار آمدن غائبین مرحله اول تا حدود زیادی چند و چون آن را مشخص کرده است.

مسعود پزشکیان با وجود اجماع همه طیف‌های اصلاح طلب در مرحله اول انتخابات توانست نظر بیش از ۱۰ میلیون و در دور دوم بیش از 16 میلیون ایرانی را به خود جلب کند. سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات نیز در مرحله اول بیش از 9 میلیون و در مرحله دوم نزدیک به 14 میلیون رای به دست آورد.

افزایش 10 درصدی شرکت کنندگان از 24 به بیش از 30 میلیون نفر و توجه به سبد رای قالیباف(با رای بیش از 3 میلیون نفری در دور اول) که طبق نظر سنجی ها با نسبت تقریبی 5 به 3 بین جلیلی و پزشکیان تقسیم می‌شود، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بخش مهمی از آرای شرکت کنندگان با توجه به شعارها اجتماعی و سیاسی نامزدها در ایام انتخابات و نه گفتمان و خواستگاه سیاسی آنان شکل گرفته است.

به عبارتی غائبین مرحله اول انتخابات، در دور دوم از احزاب و گفتمان‌های سیاسی عبور کرده یا حداقل نشانی از آن را در عرصه تبلیغات ندیده و صرفا به کنش سیاسی و اجتماعی نامردها رای داده‌اند.

از طرفی تغییر در سبد غائبین از نظر طبقه اقتصادی و آمار مشارکت استان‌های کمتر برخوردار به نسبت دوره‌های قبل، نشان می‌دهد در دور دورم انتخابات بخش مهمی از آرای غائب که در دور دوم حاضر شدند از طبقات کمتر برخوردار بوده که بین هر دو نامزد و البته با نسبت متفاوت تقسیم شده‌اند.

سلامت اقتصادی، ایستادگی در برابر فقر و تبعیض، مبارزه با تورم، مبارزه با بی عدالتی از جمله شعارهای پزشکیان در برنامه‌های انتخابات بوده که علاوه بر کسب رای در مرحله اول به نظر می‌رسد توانسته نظرات بخشی از غائبین انتخابات را که حالا چینشی متفاوت‌تر از دوره‌های پیشین دارند، به خود جلب کند و حالا تحقق این وعده‌ها را به دور از هر گونه بهانه‌تراشی از آقای پزشکیان در برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی خود انتظار دارند.

*فعال رسانه

کد خبر: 1235982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =