ریشه‌کن کردن معضل اعتیاد نیازمند یک عزم جمعی است

محمد ترحمی عزم جمعی و تلاش همگان را لازمه ریشه‌کن کردن اعتیاد عنوان کرد و افزود: در موضوع کنترل معضل اعتیاد علاوه بر ستاد مبارزه با مواد مخدر، همگان بایستی خود را در این قضیه مسئول بدانند تا با همیاری یکدیگر این معضل اجتماعی را ریشه‌کن کنیم.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، محمد ترحمی مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با ایسکانیوز در خصوص اقدامات این ستاد در راستای کاهش اعتیاد، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته فعالیت‌های خوبی به‌منظور ظرفیت‌سازی در زمینه مقابله با معتادین متجاهر و آماده‌سازی کمپ‌ها و مراکز ماده ۱۶ در سطح کشور و استان صورت گرفته و ساماندهی این افراد در راستای اجتماعی شدن امر اعتیاد با بهره‌گیری از مشارکت خیرین انجام شده است.

محمد ترحمی با بیان اینکه استان کرمانشاه یکی از استان‌های با تمرکز جمعیتی بالا است، گفت: متأسفانه آسیب اجتماعی اعتیاد در این استان علی‌رغم همه اقدامات خوب صورت گرفته همچنان در شان مردم استان کرمانشاه نیست و بایستی تلاش‌ها در این زمینه با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی قوم کرد را قومی باغیرت قلمداد کرد و افزود: این مردم سر افکندگی را نمی‌پذیرند، لذا وجود معتاد متجاهر که قسمتی از زندگی آن با ذلت عجین شده در شأن نیست و تمام تلاش خود را باید با همکاری مردم به منظور رسیدن به اهدافمان در درمان معتادین متجاهر، کاهش بازار تقاضا و ضربه زدن به بازار عرضه انجام دهیم.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر جزء سیاست های کلی نظام و در اولویت‌های ماموریتی همه دستگاه‌های مرتبط است، تصریح کرد: اما در بحث پیشگیری و درمان معتادان و صیانت اجتماعی، چشم امید به همگان است تا به کمک هم این مبارزه شکل و رنگ مردمی بگیرد و استمرار داشته باشد.

ترحمی اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر را یکی از اعتقادات ستاد به عنوان بخش حاکمیتی مبارزه با مواد مخدر دانست و اضافه کرد: این نگاه با این هدف ایجاد شده که همه افراد و نهادها خود را در این قضیه مسئول بدانند تا با همیاری یکدیگر این معضل اجتماعی را ریشه‌کن کنیم.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در راستای اجرای سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر از ارزیابی مطلوبی برخوردار است، افزود: حل قطعی معضل اعتیاد جز با همکاری و پرهیز از فعالیت‌های جزیره‌ای و تک بُعدی میسر نمی‌شود.

مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از ابزارهای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف را رسانه‌ها و مردم بیان کرد و افزود: کاربست دانشگاه بایستی تبدیل به مرحله اجرا شود لذا از همه جامعه علمی و دانشگاهی دعوت می‌کنیم که با پایش و ارائه راهکارهای نوآورانه به مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر، علاوه بر بحث نظارت بر عملکرد که طبق قانون از حقوق شهروندان است؛ در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک‌رسان این ستاد نیز باشند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اشاره‌ای نیز به برخی اقدامات پیشگیرانه این ستاد در بین نوجوانان و جوانان کرد و افزود: از پنج سال گذشته با انجام مطالعات عمیق علمی، طرح "یارگیران زندگی" را در مدارس و دانشگاه‌ها آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در این طرح با اتصال سه ضلع دانش‌آموز، مربی و اولیا؛ گفتمانی برای پیشگیری از اعتیاد اجرا شد و امروز در موضوع آسیب‌های اجتماعی کمتر دانش‌آموزی را می‌بینیم که مهارت‌های زندگی، حل مسئله و "نه" گفتن را نداشته باشد.

مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: امروزه با این اقدامات شاهد هستیم آهنگ رشد شیوع و بروز اعتیاد در آموزش و پرورش قطع شده و این به معنای مهار یک پدیده منفی اجتماعی است که این اقدام مهم در آخرین شورای اجتماعی کشور مورد تقدیر رئیس جمهور شهید قرار گرفت.

ترحمی با بیان اینکه در دولت سیزدهم با پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی اقدامات اصلاحی خوبی در قانون مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت، ادامه داد: سیاست‌های ستاد ادامه پیدا خواهد کرد و گام‌های موثری که در زمینه پیشگیری و مقابله برداشته شده است در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد یافت و به عقب باز نخواهیم گشت.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: استمرار اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در چندسال اخیر نتایج مثبتی را در پی داشت به گونه‌ای که اعتیاد را که در اواخر دهه ۹۰ جزء معضلات اول و صدرنشین اجتماعی کشور محسوب می‌شد اکنون آن شکل سابق را ندارد و این نشانه‌ای از بهبود وضعیت است و امیدواریم با ادامه دادن این مسیر بتوانیم بر یک موضوع پیچیده و بین رشته‌ای مانند اعتیاد و جرایم مواد مخدر فارغ بیاییم.

وی در خصوص وضعیت مبارزه با مواد مخدر در ایران نسبت به سایر کشورها نیز گفت: ما در امر مبارزه با مواد مخدر پرچمدار و صدرنشین سایر کشورها هستیم به‌طوری که طبق آمار سالیانه بیش از هزار تُن از انواع مواد مخدر کشفیات داشته‌ایم و این در حالی است که در اروپا، کشورهایی را شاهد هستیم که با وجود داشتن دغدغه در این زمینه طی یکسال، یازده کیلو کشفیات داشته است.

ترحمی ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر در کشور ما یک مبارزه جدی و بدون اغماض است و در این راه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۳هزار و ۸۷۰ شهید و ۱۲هزار و پانصد جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کشور کرده‌ایم.

بنابر گفته مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ما در موضوع پیشگیری و درمان نیز جز کشورهای صدرنشین هستیم و وضعیت کشور ایران در این حوزه نیز به‌گونه‌ای است که بسیاری از کشورها از الگوها، شیوه‌ها و تولیدات درمانی ما استفاده می‌کنند.

وی در پایان ابراز امیدورای کرد با همکاری همه دستگاه‌های متولی و انجام اقدامات لازم از نظر پیشگری و مبارزه، با ارائه گام‌های نوآورانه شاهد به حداقل رسیدن معضل اعتیاد و مواد مخدر در سطح کشور باشیم‌.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1236304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =