قطع ارتباط انجمن‌های علمی ایرانی با فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: قطع ارتباط انجمن‌های علمی ایرانی با فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی یکی از مشکلات آموزش عالی است که به دلیل عدم پرداخت حق اشتراک اتفاق افتاده و از مزایای بسیار زیاد آن بی‌بهره مانده‌ایم.

علی‌اکبر صبوری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور منتخب اظهار کرد: اتصال مجدد پایگاه‌های اطلاعات علمی و ناشران بنام جهان به کتابخانه‌های دانشگاهی یکی از مهم‌ترین مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور منتخب است. هم‌اکنون بیش از ۱۰ سال است که ارتباط دانشگاه‌های ایران با این پایگاه‌ها قطع شده و محققان ایرانی از اطلاعات و نشریات علمی دنیا بی‌بهره هستند. باید برای اتصال مجدد اقدامی شود.

وی افزود: حداقل دو درصد تولید ناخالص ملی به تحقیقات دانشگاهی اختصاص داده شود. تاکنون بودجه تحقیقاتی کشور بر اساس برنامه‌های مصوب تحقق نیافته است. درخواست دیگر این است که سقف حقوقی استادان دانشگاه به منظور تداوم انگیزه برای فعالیت علمی، حذف شود. در حال حاضر، استادان پیشکسوت افزایش حقوق مناسبی ندارند و در مناسبت‌های مختلف از آن‌ها تقدیر نمی‌شود. دانشمندان جوان هم که آینده خود را در چهره پیشکسوتان علمی می‌بینند با وجود تلاش‌های بسیار، انگیزه ای برای فعالیت خود ندارند. افزایش رتبه و کسب پایه تشویقی، تاثیری در حقوق و درآمد استادان ندارد.

صبوری تصریح کرد: استفاده از آیین‌نامه‌های تشویقی برای دانشمندان جوان بسیار زمان‌بر است. به همین دلیل، تصویب آیین‌نامه‌های بسیار خوب برای پایه‌های تشویقی، انگیزه و فعالیت اساتید را بیشتر نمی‌کند. شرایط تعلق گرفتن پایه‌های تشویقی نه برای دانشمندان جوانان و نه برای پیشکسوتان قابل استفاده نیست. چرا که جوانان کمتر شرایط کسب این پایه‌ها را دارند و پیشکسوتان هم در گرفتن این پایه‌ها به دلیل سقف معین بی‌بهره می‌مانند. علاوه بر این، دریافتی یک پیشکسوت عضو هیئت علمی با بیش از چهل سال سابقه کاری و کسب استاد ممتازی دانشگاه با بالاترین پایه ترفیع کمتر از هزار و پانصد دلار است که نسبت به کشورهای همسایه مانند هند و پاکستان بسیار پایین است.

حقوق استادان بازنشسته ایرانی کمتر از حقوق استادان هند و پاکستان

استاد ممتاز دانشگاه تهران افزود: افزایش اختیارات هیئت امنای دانشگاه‌های برتر و سطح یک در جذب اعضای هیئت علمی و دانشجویان و همینطور در مقررات مالی یکی دیگر از مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور منتخب است. لازم است که نیروهای علمی و خلاق دارای وجهه ملی و بین‌المللی به عنوان هیئت امنای دانشگاه‌ها انتخاب شوند. فضای حاکم بر هیئت امنای دانشگاه‌ها باید کاملا علمی و به دور از حاشیه‌های سیاسی و جناحی باشد. استفاده از پتانسیل علمی دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور، اختصاص ماموریت‌های ویژه به دانشگاه‌ها برای پیشرفت‌های علمی و مشاوره گرفتن دولت‌مردان از اساتید دانشگاه‌ها از دیگر مطالبات آموزش عالی است.

افزایش اختیارات هیئت امنای دانشگاه‌های برتر و سطح یک در جذب اعضای هیئت علمی و دانشجویان و همینطور در مقررات مالی یکی دیگر از مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور منتخب است.

وی تسهیل رفت و آمد دانشگاهیان به داخل و خارج از کشور برای تبادلات علمی بین‌المللی را از دیگر مطالبات آموزش عالی از رئیس جمهور منتخب دانست و تاکید کرد: فرصت‌های مطالعاتی و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر در کشور بسیار کم‌رنگ شده است. نه تنها استادان نمی‌توانند به سفرهای علمی بروند، بلکه امکان دعوت از استادان برجسته جهان به داخل کشور هم وجود ندارد. قطع ارتباط انجمن‌های علمی ایرانی با فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی یکی از مشکلات آموزش عالی است که به دلیل عدم پرداخت حق اشتراک اتفاق افتاده و از مزایای بسیار زیاد آن بی‌بهره مانده‌ایم.

صبوری یادآور شد: دانشگاهیان خواستار آزادسازی فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها هستند. البته باید فضای حاکم بر دانشگاه‌ها، یک فضای علمی باشد و نه یک فضای صرفا سیاسی. اقدام موثر دیگری که رئیس جمهور منتخب می‌تواند انجام دهد، ایجاد جذابیت‌های علمی بر مبنای تولیدات علمی و دانش بومی است. تسهیل رفت و آمدهای درون دانشگاه درست مثل رفت و آمد مردم به درون پارک‌ها و بوستان‌ها به منظور بالابردن مقام و منزلت دانشگاه‌ها و بخصوص دانشمندان کشور نوعی ارزشگذاری برای علم و ترویج علم در جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه درباره ویژگی‌های وزیر علوم خاطر نشان کرد: وزیر علوم باید یک عالِم شناخته شده در سطح جهان بوده و دارای انتشارات علمی تأثیرگذار در علم تخصصی خود باشد. آشنایی با حوزه سیاستگذاری در علم و علم‌سنجی، انتخاب مدیران بر اساس شایسته سالاری علمی و برخوردار از سابقه خوب مدیریتی از جمله ویژگی‌های ضروری برای وزیر علوم آینده است. همچنین جامعه دانشگاهی باید وزیر علوم را به عنوان یک دانشمند برجسته و اثرگذار اجتماعی بشناسد. سیاست‌باز نبوده و از جناح‌بندی‌های سیاسی به دور باشد و دلسوز نظام و کشور باشد. فکر محدود و بسته، نمی‌تواند در دانشگاه و اداره آن کاری از پیش ببرد. باشد که روزی تاریخ شاهد رشد و شکوفایی سرزمین اصلی اسلام در این کره خاکی باشد.

خبرنگار: سیما بابایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1236348

برچسب‌ها