ریزش مجدد دلار در بازار آزاد

معامله گران بازار ارز در روز گذشته شاهد عقبگرد نرخ دلار به کانال ۵۷ هزار تومانی بودند. قیمت ارز مذکور از روزهای میانی دهه نخست خرداد ماه تاکنون در این بازه معامله نشده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، معامله‌گران بازار ارز در روز گذشته شاهد عقبگرد نرخ دلار به کانال ۵۷هزار تومانی بودند. قیمت ارز مذکور از روزهای میانی دهه نخست خرداد ماه تاکنون در این بازه معامله نشده بود. تحرکات پیشین دلار در کانال قیمتی ذکر شده عمدتا با واکنش حمایتی فعالان بازار همراه می‌شد. به‌طوری که در مجموع در سال جاری قیمت دلار کمتر از ۱۰ روز در بازه قیمتی ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان حضور داشته است. به همین دلیل برخی از تحلیلگران و فعالان ارزی از این بازه تحت عنوان هسته سخت نرخ دلار در سال جاری یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

قیمت دلار به کانال ۵۷ هزار تومان برگشت

بررسی فضای سیاسی اقتصادی بازار گویای آن است که نیروهای کاهشی از نیروهای افزایشی بیشترند. یکی از نیروهای کاهشی بازار را می‌توان اخبار مثبت در رابطه با میزان فروش نفت کشور عنوان کرد. اوپک در آخرین گزارش خود میزان فروش نفت ایران در ماه گذشته را افزایشی اعلام کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «تولید نفت ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۴ با ۱۳ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه در روز رسیده است.» در بخش دیگر این گزارش در رابطه با قیمت نفت ایران نیز این‌گونه بیان شده: «قیمت هر بشکه نفت‌خام سنگین ایران در ماه ژوئن با ۴۸ سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۸۳ دلار و ۶۵ سنت رسیده است.

قیمت متوسط سبد نفتی اوپک در این ماه ۸۳ دلار و ۲۲ سنت بوده است.» در مجموع می‌توان گفت با وجود کاهش نسبی نرخ نفت سنگین ایران، افزایش میزان فروش می‌تواند خبر مثبتی برای ذخایر ارزی کشور باشد. از سوی دیگر درصورت جدی‌تر شدن احتمال آتش‌بس در نوار غزه می‌توان این مساله را به عنوان سیگنال سیاسی مثبت بازار قلمداد کرد. اما در سوی دیگر تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و لبنان سیگنال منفی روزهای اخیر بازار است.

اخبار منتشر شده از آن منطقه حاکی از آن است که تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان افزایش یافته است. پیش‌تر مقامات رسمی کشور حمایت رسمی خود از لبنان درصورت وقوع حمله از جانب اسرائیل را اعلام کرده بودند. در نتیجه به عقیده فعالان ارزی درصورت شکل‌گیری این حمله احتمال ایجاد یک روند افزایشی در بازار وجود دارد.

خبرنگار؛ ناصر فلاحی

کد خبر: 1236780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =