رقابت جدید سازندگان تلفن همراه؛ ادغام محصولات‌ با هوش مصنوعی

شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند در سرتاسر جهان در تکاپوی این هستند که فناوری‌های هوش مصنوعی را با دستگاه‌های خود ادغام کنند تا از این طریق هم تجربه کاربران را بهبود بخشند و هم از میدان رقابت شدید این صنعت جان سالم به در ببرند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ ادغام هوش مصنوعی در تلفن‌های هوشمند نشان دهنده یک تغییر الگو در نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌های خود است. شرکت‌های تلفن همراه به طور قابل توجهی در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ویژگی‌های نوآورانه، عملکرد بهبود یافته و تجربیات شخصی را ارائه دهند. همانطور که رقابت هوش مصنوعی تداوم پیدا می‌کند، کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که گوشی‌های هوشمند حتی هوشمندتر، سازگارتر و قادر به درک و پاسخگویی به اولویت‌های فردی شوند. همکاری هوش مصنوعی و فناوری تلفن همراه قرار است آینده ارتباطات و عملکرد دستگاه را دوباره تعریف کند.

در ادامه فهرستی از شرکت‌های سازنده موبایل را بررسی می‌کنیم که فعالانه در این رقابت شرکت می‌کنند و از برنامه‌های هوش مصنوعی خلاقانه برای تعریف مجدد آینده گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند:

اپل

اپل از طریق ابتکارات مختلف، از جمله سیری، دستیار مجازی مجهز به هوش مصنوعی، هوش مصنوعی را پذیرفته است. معرفی Neural Engine، سخت‌افزار اختصاصی برای وظایف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، و Core ML، چارچوب یادگیری ماشینی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، تعهدش را در گنجاندن هوش مصنوعی در اکوسیستم خود نشان می‌دهد. این ادغام منجر به تجارب شخصی‌سازی شده کاربر، بهبود قابلیت‌های ویرایش عکس و ویدئو و بهبود عملکرد دستگاه از طریق بهینه‌سازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌شود.

سامسونگ

سامسونگ با دستیار مجازی خود «بیکسبی» و ادغام پردازنده‌های هوش مصنوعی «اکسینوس» که برای حجم کاری هوش مصنوعی طراحی شده اند، فعالانه در رقابت هوش مصنوعی شرکت دارد. این شرکت همچنین «سامسونگ ریسرچ»، شبکه‌ای از مراکز تحقیقاتی جهانی هوش مصنوعی را تأسیس کرده است. ابتکارات هوش مصنوعی سامسونگ به تعاملات مبتنی بر صدا، تصویر و متن با دستگاه‌ها، بهبود دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی و پیشرفت در پردازش زبان طبیعی کمک می‌کند.

هواوی

هوآوی با تراشه‌های Kirin که واحدهای پردازش عصبی (NPU) و HiAI، پلتفرم توسعه هوش مصنوعی را دارند، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه هوش مصنوعی داشته است. این شرکت از هوش مصنوعی برای افزایش قابلیت‌های عکاسی، بهینه‌سازی کارایی باتری از طریق مدیریت انرژی مبتنی بر هوش مصنوعی و ارائه بهینه‌سازی عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

گوگل

تلفن‌های پیکسل گوگل تعهد این شرکت به هوش مصنوعی را با ابتکاراتی مانند «گوگل اسیستنت»، «تنسورفلو لایت»، برای یادگیری ماشین روی دستگاه و «گوگل داپلکس» برای مکالمات به زبان طبیعی نشان می‌دهند. این تلاش‌ها منجر به ادغام بی‌وقفه هوش مصنوعی در کارهای روزانه، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر از طریق یادگیری ماشینی روی دستگاه و تعاملات بصری‌تر با درک زبان طبیعی می‌شود.

وان‌پلاس

وان‌پلاس، شرکت چینی سازنده گوشی و لوازم الکترونیک، از طریق ویژگی‌های دوربین تقویت‌شده با هوش مصنوعی، بهینه‌سازی OxygenOS با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و بهبود عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی، هوش مصنوعی را در دستگاه‌های خود گنجانده است. این فناوری موجب تشخیص صحنه دوربین هوشمند، عملکرد سیستم تطبیقی بر اساس رفتار کاربر و ویژگی‌هایی شده است که به رابط کاربری بصری‌تر کمک می‌کند.

شیائومی

ابتکارات هوش مصنوعی شیائومی شامل دستیار مجازی Xiao AI با کنترل صوتی، ویژگی‌های دوربین هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند و بهینه‌سازی نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است. این تلاش‌ها منجر به تعاملات صوتی با دستگاه‌ها، پیشرفت‌های عکاسی مبتنی بر هوش مصنوعی و بهبود عملکرد سیستم از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌شود.

سونی

سونی بر فناوری‌های دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی تمرکز کرده است و Xperia AI، پلتفرم هوش مصنوعی خود را برای گوشی‌های هوشمند «اکسپریا» معرفی می‌کند. این پیشرفت‌ها منجر به ویژگی‌های دوربین پیشرفته مانند تشخیص اشیاء و پردازش تصویر و ویدئو به کمک هوش مصنوعی می‌شود.

ال‌جی

ال‌جی هوش مصنوعی را از طریق ThinQ AI، یک پلتفرم هوش مصنوعی برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها، و ویژگی‌های دوربین هوش مصنوعی برای تشخیص تصویر و صحنه، در گوشی‌های هوشمند خود ادغام می‌کند. این ادغام منجر به بهینه‌سازی دوربین هوشمند بر اساس تجزیه و تحلیل صحنه و پیشرفت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در عملکرد دستگاه می‌شود.

موتورولا

موتورولا هوش مصنوعی را از طریق «موتو اکسپرینسز» ترکیب می‌کند، ویژگی‌های نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی و بهبودهای دوربین هوش مصنوعی را در تلفن‌های هوشمند «موتو» ارائه می‌کند. این منجر به ویژگی‌های هوش مصنوعی مبتنی بر ژست برای تعاملات کاربر و بهینه‌سازی دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت عکس می‌شود.

نوکیا

نوکیا از هوش مصنوعی با ویژگی‌های دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند خود و ادغام الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای بهبود نرم‌افزار استقبال می‌کند. این ابتکارات منجر به افزایش قابلیت‌های دوربین از طریق تشخیص صحنه هوش مصنوعی و بهینه‌سازی سیستم به کمک هوش مصنوعی می‌شود.

برنامه‌های سامسونگ

سامسونگ در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ در رویدادای در سن‌خوزه کالیفرنیا اعلام کرد که امیدوار است از جدیدترین نوآوری‌های گلکسی پریمیوم، که شامل ارائه یک تجربه موبایلی کاملاً جدید مجهز به هوش مصنوعی است، رونمایی کند.

در راستای رویداد اعلام شده، انتظار می‌رود که سامسونگ از جدیدترین سری گوشی‌های موبایل گلکسی خود با عملکردهای هوش مصنوعی رونمایی کند. این شرکت اعلام کرده است که این گوشی‌ها یک تجربه موبایلی کاملاً جدید ارائه می‌کنند که توسط هوش مصنوعی تقویت می‌شود، با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که تنها روی یک دستگاه اجرا می‌شوند یا در کنار سرویس‌های ابری کار می‌کنند.

انتظار می‌رود که سری گوشی‌های هوشمندS24 ، علاوه بر سایر ارتقاهای معمول، دارای ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی قدرتمند نیز باشند. دستگاه‌های جدید سامسونگ احتمالاً اولین گوشی‌های جدیدی هستند که دارای هوش مصنوعی گلکسی هستند.

در تحقیقات سامسونگ، هدف ما توسعه هوش مصنوعی جدید است که تجربه مشتری را برای میلیاردها کاربر و دستگاه تحت برند سامسونگ غنی کند. این مستلزم ایجاد هوش مصنوعی است که نه تنها از نحوه استفاده از دستگاه‌های ما آگاه است، بلکه می‌تواند نیازهای کاربر را پیش‌بینی کرده و به طور فعال برآورده کند.

در وب‌سایت رسمی شرکت سامسونگ آمده است: برای رسیدن به هدف ادغام گوشی‌ها با هوش مصنوعی، در حال توسعه یک مدل هوش مصنوعی مولد به نام «سامسونگ گاوس» (Samsung Gauss) هستیم. سامسونگ گاوس با الهام از «کارل فردریش گاوس»، ریاضیدان افسانه‌ای که به دلیل ایجاد نظریه توزیع نرمال برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی شناخته شده است، نماد چشم‌انداز ما برای استفاده از پدیده‌ها و دانش جهانی است. هدف این رویکرد مهار قدرت هوش مصنوعی برای بهبود چشمگیر زندگی مصرف‌کنندگان در سراسر جهان است.

گاوس برای متعادل کردن اندازه مدل بهینه با بهترین عملکرد برای موارد استفاده خاص از محصولات و خدمات سامسونگ طراحی شده است و کارایی را بر معیارهای عملکرد محض ترجیح می‌دهد.

در این وب‌سایت همچنین آمده است: ما روی توسعه روش‌های اصلی هوش مصنوعی و ترکیب طیف وسیعی از تکنیک‌های هوش مصنوعی کاربردی تمرکز می‌کنیم. تلاش‌های ما عبارتند از:

- پیشگامی در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی با مقابله با چالش‌های اساسی مانند ادغام یادگیری و ادراک با دانش سطح بالا. هدف این رویکرد یادگیری موثرتر با داده‌های کمتر و افزایش قابلیت‌های استدلال، با در نظر گرفتن زمینه و دانش دامنه کاربر است.

- ایجاد راه‌حل‌های هوش مصنوعی که تعامل بصری بین کاربران و دستگاه‌های سامسونگ را امکان‌پذیر می‌کند و تجربه یکپارچه را در میان پیچیدگی فناوری مدرن تسهیل می‌کند. کار ما به ایجاد انسان‌های دیجیتال از طریق ادغام فناوری‌های تشخیص گفتار، درک زبان و درک محیطی گسترش می‌یابد.

- پیشرفت فناوری‌های شبیه‌سازی برای هوش مصنوعی و روباتیک، امکان آزمایش سریع فناوری‌های جدید در محیط‌های واقعی.

زبان هوش مصنوعی

سامسونگ قصد دارد که از طریق تحقیقات گسترده در مدل‌های زبانی بزرگ و همچنین مدل‌های چندوجهی، هوش مدل‌های مولد خود را تقویت کند. با این تحقیقات نه تنها رقابت محصولش را افزایش می‌دهد، بلکه بهره‌وری داخلی را نیز بهبود می‌بخشد. این شرکت همچنین روی ساخت مدل‌ها و خدمات قابل اعتماد از طریق استفاده از فناوری‌هایی مانند یادگیری تقویتی، نسل بازیابی- افزوده (RAG)، مهندسی سریع و ارائه مدل کارآمد گسترش می‌یابد.

هوش مصنوعی صوتی

سامسونگ با توسعه فناوری صوتی قصد دارد به درک انسان‌گونه گفتار و صداها، تسهیل مکالمات و عبارات طبیعی دست یابد. با این کار قصد دارد تجربه گوش دادن را از طریق تجزیه و تحلیل و درک پیشرفته افزایش دهد. فناوری‌های اصلی این شرکت شامل تشخیص گفتار، پردازش، تشخیص صدا، جداسازی منبع، بهبود کیفیت و جست‌وجوی صوتی است. این فناوری‌ها به دستگاه‌های سامسونگ مانند تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌ها، یخچال‌ها، ماشین‌های لباسشویی و تهویه‌ مطبوع امکان می‌دهند خدمات هوشمندانه‌ای را در تنظیمات مختلف ارائه دهند.

ویژن ای‌آی

از آنجایی که تعداد بیشتری از دستگاه‌های سامسونگ، از جمله گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و حتی اجاق‌ها مجهز به دوربین هستند، فرصت قابل توجهی برای انتقال این دستگاه‌ها از هوشمند به دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با پشتیبانی از هوش مصنوعی وجود دارد. هدف سامسونگ ارائه مسیر جدیدی است که خدمات هوش مصنوعی را برای دستگاه‌های سامسونگ ارائه می‌دهد، از پردازش حسگر دوربین سطح پایین تا تشخیص بصری سطح بالا و استدلال بصری. تمرکز این شرکت شامل پردازش عصبی برای افزایش کیفیت بصری و درک زمینه‌های بصری مختلف، مانند وضعیت جسم و فعالیت‌های افراد و حیوانات خانگی، به ویژه در محیط‌های خانگی است. علاوه بر این، سامسونگ در حال توسعه خدمات هوش مصنوعی‌ای است که عملکردهای مشترک را در بین چندین دستگاه فعال می‌کند.

برنامه‌های گوگل

در کنار اعلامیه‌های آتی سامسونگ، گوگل نیز پیشنهاد بزرگی برای توسعه دستگاه‌های هوشمند هوش مصنوعی ارائه کرده است. عرضه پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو که به عنوان اولین گوشی هوشمند با هوش مصنوعی داخلی به شدت مورد تحسین قرار گرفته‌اند، اکنون «جمینی نانو» را اجرا می‌کند و انتظار می‌رود به‌روز رسانی‌های بیشتری ارائه شود.

عرضه جمینی ای‌آی توسط این غول فناوری در پایان سال ۲۰۲۳ نیز به عنوان بزرگ‌ترین و تواناترین مدل هوش مصنوعی آن تاکنون مورد تجلیل قرار گرفته است. به گفته گوگل، جمینی دارای قابلیت‌های چند وجهی پیچیده است و می‌تواند به مکالمات، زبان و محتوا به سبک انسانی تسلط داشته باشد. همچنین تصاویر، کد، داده‌های درایو و تجزیه و تحلیل را درک و تفسیر می‌کند. علاوه بر اینکه توسعه‌دهندگان از آن برای ایجاد موارد جدید اپلیکیشن‌ها و رابط‌های کاربری مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

گوگل می‌گوید که جمینی نانو که روی پیکسل ۸ پرو اجرا می‌شود، چندین مزیت دارد؛ از جمله کمک به جلوگیری از خروج داده‌های حساس از تلفن و ارائه قابلیت استفاده از ویژگی‌ها بدون اتصال به شبکه.

این شرکت می‌گوید: علاوه بر جمینی نانو که اکنون روی دستگاه اجرا می‌شود، خانواده گسترده‌تر مدل‌های جمینی قابلیت‌های جدیدی را برای دستیار با تجربه بارد (مدل زبان بزرگ شرکت گوگل که همانند چت‌جی‌پی‌تی است) در اوائل سال ۲۰۲۴ باز می‌کنند. در کنار مدل‌های هوش مصنوعی مولد، دستگاه‌های پیکسل از سایر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به شما برای انجام کارهای بیشتر استفاده می‌کنند.

در واقع، پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی مولد و معرفی این دستگاه‌های جدید انقلابی در صنعت گوشی‌های هوشمند و بخش وسیع‌تر موبایل در سال ۲۰۲۴ ایجاد کند. تحقیقات انجام‌ شده در دسامبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد گوشی هوشمند با هوش مصنوعی نسل جدید در طول ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ تولید خواهد شد.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که سهم گوشی‌های هوشمند Gen AI 4 درصد از بازار در سال ۲۰۲۳ بود که انتظار می‌رود این میزان تنها در پایان سال امسال میلادی ۲ برابر شود. تا سال ۲۰۲۷، این سازمان پیش‌بینی می‌کند که سهام گوشی‌های هوشمند ژنرال هوش مصنوعی به ۴۰ درصد برسد و سامسونگ و کوالکام را به‌عنوان «رهبران فوری» محصولات فعلی معرفی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =