پشه آئدس به آذربایجان‌شرقی رسید

عامل بیماری تب دنگی در آذربایجان شرقی روئیت شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریزگفت: پشه آئدس به‌عنوان ناقل بیماری تب دنگی در استان رویت شده اما هنوز گزارشی از ابتلای شهروندان به این بیماری در آذربایجان‌شرقی نداشتیم.

وی رعایت بهداشت را بهترین روش جلوگیری از گسترش این بیماری عنوان کرد و افزود: محل زیست و تجمع پشه آئدس در مکان‌های مرطوب و آب‌های راکد مانند زیر گلدان‌ها یا مخازن نگهداری آب، سینی‌های زیر کولر است. رعایت این موارد به‌خصوص بهداشت محیط و کاهش مراکز زباله و به‌ خصوص جوی‌ها و... می‌تواند تأثیر گذراترین اقداماتی ‌باشد که از گسترش این نوع پشه و در نتیجه انتقال بیماری جلوگیری کند.

تقی‌پور با تأکید بر اینکه نحوه انتقال این بیماری صرفاً خود پشه آئدس است، اضافه کرد: این بیماری به‌هیچ‌عنوان از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود و فقط با گزش توسط عامل اصلی بیماری یعنی این حشره، این بیماری انتقال می‌یابد.

وی اذعان داشت: این پشه در مدت‌ زمان طلوع و غروب آفتاب می‌تواند انسان را مورد گزش قرار دهد و پیشگیری بهترین درمان برای این معضل است و با استفاده از لباس‌های مناسب که کل بدن را پوشش دهد می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

این مقام مسئول گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان با علائم خفیف و سردرد و تب مواجه هستند و زمان گزش توسط پشه تا رویت علائم بیماری نیز ۴ تا ۱۰ روز زمان میبرد و ۵ روز نیز زمان بهبود به طول می‌انجامد که در موارد نادر، درد شدید در مفاصل و استخوان‌ها و خونریزی مخاطی را به دنبال دارد.

وی در پایان یادآور شد: فوت ناشی از ابتلا به این بیماری بسیار کم است و تاکنون ۱۵۲ مورد ابتلا در کشور گزارش شده که تنها ۱۲ نفر از این افراد در داخل کشور مبتلا شده‌اند و بقیه موارد شامل شهروندانی است که در خارج از کشور به این بیماری دچار شده و به کشور آمده‌اند و اکثر مسافران نیز از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستند.

خبرنگار:محمد لطفی

انتهای پیام/

کد خبر: 1237354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =