۳۰۰ محصول گیاهان دارویی خوراسگان به بازارهای ۵ کشور جهان رسید/ درآمدزایی ۱۵ میلیاردی

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) از درآمدزایی ۱۵ میلیارد تومانی این سرا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰ نوع محصول تجاری‌سازی‌شده به ۵ کشور جهان صادر می‌شود.

کامران صفوی، رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاریخچه شکل‌گیری این سرا اظهار کرد: اولین مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی را سال ۸۸ راه اندازی کردیم در ابتدا با هماهنگی وزارت بهداشت اقدام به راه اندازی کردیم و بعد از آن هم رفته رفته این مرکز موفق شد موافقت قطعی وزارت بهداشت را دریافت کند که در نهایت در سال ۹۸ مجوز سرای نوآوری گیاهان دارویی به عنوان یکی از اولین سراهای دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شد.

استقرار ۶۰ شرکت و هسته فناور

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ شرکت و هسته فناور در این سرا مستقر و در بخش های مختلف مشغول به فعالیت هستند که ۸ مورد از این شرکت ها در حوزه صنعتی فعالیت میکنند و در واقع صادرکننده هستند و یا محصولات آنها در سطح کشور به صورت انبوه تولید و توزیع می‌شود اما یک سری از این شرکتها نوپا هستند و یا هسته های فناور هستند که در حال نمونه سازی محصول هستند تا به تجاری سازی برسد و تعدادی دیگر از این شرکتها نیز از مرحله نمونه سازی عبور کرده اند و در مرحله تولید آزمایشگاهی قرار دارند.

تولید و تجاری سازی بیش از ۳۰۰ نوع محصول / ۴۰ محصول جدید امسال وارد بازار می‌شود

صفوی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بسیار خوب انجام شده در این سرا این است که حدود ۳۰۰ محصول ما تجاری سازی شده‌اند و در بازار داخل و خارج از کشور وجود دارند، اضافه کرد: علاوه بر این ۱۰۰ نوع محصول هم در گرید متوسط قرار دارند یعنی فرمولاسیون آنها به اتمام رسیده و نمونه های آنها تولید و تست شده است و پیش بینی میکنیم امسال بالغ بر ۴۰ محصول دیگر را بتوانیم تجاری سازی و وارد بازار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک ذهنیتی در خصوص گیاهان دارویی وجود دارد مبنی بر اینکه این حوزه فقط مربوط به کشت و تولید خام میشود اما، ما این جریان را تغییر دادیم و در حوزه صنایع غذایی و محصولات دام و طیور، دامپزشکی، صابون های گیاهی و... از گیاهان دارویی استفاده میکنیم و این دامنه روز به روز گسترده تر میشود ضمن اینکه دانشجویان رشته های مختلف از جمله شیمی، ژنتیک، کشاورزی و مولوکولی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

صفوی تصریح کرد: اکنون دانشجویان رشته پرستاری، روانشناسی، فیزیولوژی ورزشی و کشاورزی در پایان‌نامه‌های خود از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند. وقتی بررسی می‌کردم برایم خیلی جالب بود. رشته‌های روانشناسی، پرستاری و کشاورزی در سطح بالا به صورت مستقیم با گیاهان دارویی مرتبط هستند. گیاهان دارویی، حالتی بین‌رشته‌ای دارد و خیلی از رشته‌ها را در برمی‌گیرد، به همین دلیل هم بچه‌های پزشکی و هم بچه‌های غیرپزشکی می‌توانند از این محصولات به وفور استفاده کنند و نتیجه بگیرند.

ارتباط پایان‌نامه‌ها با سراهای نوآوری هنوز برقرار نشده است

وی افزود: اکنون بخش قابل توجهی از پایان‌نامه‌ها - حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد - براساس طرح «پایش» و تلاش برای رفع چالش و مشکلی از صنعت یا موضوع مرتبط با رشته انتخاب می‌شوند. متاسفانه ارتباط این پایان‌نامه‌ها با سراهای نوآوری و مراکز رشد دانشگاه آزاد، هنوز برقرار نشده که یکی از مشکلات عمده ماست. اگر این مشکل حل شود، شاخص‌های سراها و مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی در کمترین حالت بیش از ۲۰۰ درصد رشد خواهد داشت. فقط لازم است ارتباط برقرار شود. متاسفانه استادان و دانشجویان، پایان‌نامه می‌گیرند و انجام می‌دهند. خیلی از آنها محصول‌محور است ولی شاید نیازی احساس نمی‌کنند که این حلقه باید به حوزه تجاری‌سازی متصل شود. هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ فقط پایان‌نامه نوشته شده و نتیجه‌اش در همانجا باقی می‌ماند.

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: راه‌اندازی دو باب گلخانه در وسعت حدود ۵۰۰ متر به‌صورت اختصاصی برای سرای نوآوری گیاهان دارویی انجام گرفت ضمن این که بخش «fab lab» (فب‌لب) گیاهان دارویی راه‌اندازی شد. «فب‌لب» در حقیقت آزمایشگاه ساخت نمونه اولیه است. در زبان فارسی نیز از همان اصطلاح خارجی استفاده می‌شود.

حجره تخصصی محصولات تجاری به افتتاح رسید

وی خاطرنشان کرد: سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان سه ساختمان اصلی یا سه بخش مستقل دارد و یکی از بخش های سرا بخش شتاب دهنده است که آزمایشگاه تخصصی مربوط به خود را دارد ضمن اینکه دوره های آموزشی با تمام امکانات را برگزار میکند و یک بخش هم حجره تخصصی محصولات تجاری دارد که ماه گذشته به افتتاح رسید.

صفوی افزود: نام این فروشگاه‌ را «حجره محصولات فناورانه» گذاشتیم و شعاری هم برای آن در نظر گرفتیم. اینجا تمام محصولات خودمان شامل ۳۰۰ قلمی که تجاری‌سازی شده در داخل همین فروشگاه و در درون دانشگاه برای دانشجویان، استادان و اعضای هیات‌علمی عرضه می‌شود. ضمن اینکه خیلی از محصولات نیز همانجا آماده خواهد شد؛ مثل دمنوش‌ها و قهوه‌های تخصصی تجاری که در داخل سراها تهیه شده است. نام این فروشگاه را «حجره سلامت» گذاشته‌ایم که محصولات سلامت حوزه گیاهان دارویی نیز در آنجا عرضه می‌شود. این موارد، جدیدترین اتفاقاتی بوده که افتاده است.

وی در خصوص درآمدهای غیرشهریه‌ای نیز خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما این است که به حوزه اشتغال دانش بنیان کمک کنیم ضمن اینکه از طرف دیگر ادبیات کسب وکار هم باید رعایت شود و طبق آخرین آمار احصا شده بیش از ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ درآمد مجموعه بوده است.

صادرات به ۵ کشور جهان

صفوی تصریح کرد: حوزه صادرات برای ارزآوری بسیار مفید است ضمن اینکه به شناخت محصول در بازارهای جهانی کمک میکند و محصولات ما در حال حاضر به ۵ کشور جهان از جمله عراق، روسیه، آمریکای شمالی صادر میشود. اقدامات خوبی انجام شده اما قطعا کافی نیست و جای کار بسیاری دارد و در این زمینه رایزن های اقتصادی ما نقش بزرگی دارند.

وی گفت:رایزنی‌های جدیدی با چین انجام داده‌ایم تا تعاملاتی با این کشور هم شکل بگیرد. صادرات به کانادا و آمریکای شمالی هم به صورت محدود انجام شد. البته در اندازه دیگر کشورها نبود، ولی به هر حال صادرات داشتیم. جدیدترین برنامه ما برای صادرات، ایتالیا و چین است که روی آنها کار می‌کنیم.

آزمایشگاه تخصصی کشت بافت راه‌اندازی می‌شود

صفوی از انعقاد یک قرارداد حمایتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و بیان کرد: این قرارداد هفته گذشته به امضا رسید و در راستای حمایت از راه اندازی آزمایشگاه تخصصی کشت بافت و کشت سلول سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اصفهان با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =