نتانیاهو در آمریکا به دنبال چیست؟ / احتمال خوش رقصی نخست وزیر اسرائیل برای ترامپ

گروهی از ناظران بین المللی انتظار دارند که سفر نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس را هموار کند اما منتقدان نتانیاهو بیم دارند که او از این فرصت برای نزدیکی به ترامپ و تلاش برای جستجوی حمایت با هدف ادامه دادن جنگ و احتمالا گسترش آن استفاده کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، قرار بود بنیامین نتانیاهو -نخست وزیر رژیم صهیونیستی- با هدف ملاقات با مقامات آمریکایی و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه سفری را به واشنگتن داشته باشد که پس از حمله پهپادی انصارالله به قلب تل‌آویو به تعویق افتاد و در نهایت این سفر روز گذشته انجام شد. سفر نتانیاهو به واشنگتن در حالی انجام می‌شود که نگرانی‌ها از گسترش جنگ در خاورمیانه افزایش یافته و همزمان حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل اعلام شده است.

بر اساس حکم دادگاه بین المللی دادگستری، اسرائیل باید به صورت فوری ساخت و ساز شهرک‌سازی را متوقف کند. شایان ذکر است که دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی، در ماه می خواستار صدور حکم بازداشت نتانیاهو -نخست وزیر- و یوآو گالانت -وزیر دفاع اسرائیل- را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه شد. همه این رویدادها در حالی رخ می‌دهد که صحنه سیاسی آمریکا شامل تحولات عظیم از جمله ترور نافرجام ترامپ و کناره گیری بایدن از انتخابات است.

بیشتر بخوانید:

ترس و وحشت شدید در اسرائیل از بیم پاسخ ارتش ملی یمن / حمله انصارالله به قلب تل‌آویو هشداری جدی به آمریکا بود

انتظار می‌رود که در سفر نتانیاهو به واشنگتن، دیدارهایی با بایدن، هریس و همچنین ترامپ دیدار انجام شود. علاوه بر این، نتانیاهو بر اساس دعوت مایک جانسون- رئیس مجلس نمایندگان- در کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد. به نظر می‌رسد با توجه به فشارهای شدید از طرف فرماندهان رده بالای ارتش اسرائیل به نتانیاهو برای موافقت با آتش‌بس در غزه، وی قصد دارد در سفر خود به واشنگتن در مورد مسائل غزه و همینطور کمک‌های تسلیحاتی مذاکراتی با مقامات آمریکایی داشته باشد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از عزیمت به آمریکا به خبرنگاران گفت: من به دوستانم در هر دو حزب در کنگره خواهم گفت اسرائیل متحد ضروری و قوی آمریکا در خاورمیانه باقی می‌ماند. او همچنین گفت در مورد موضوعاتی مانند آزادی گروگان‌های اسرائیلی، نبرد با گروه حماس و مقابله با جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی صحبت خواهد کرد. بر اساس گزارش گاردین، انتظار می‌رود برخی از گروگان‌های اسرائیلی که در مبادله قبلی آزاد شدند همراه با نتانیاهو به واشنگتن سفر کنند.

نتانیاهو همچنین در فرودگاه بن گوریون به خبرنگاران گفته بود: «اسرائیل در هفت جبهه می‌جنگد و زمانی که عدم اطمینان سیاسی در واشنگتن وجود داشته باشد، من به دنبال حمایت دو حزبی هستم که برای اسرائیل بسیار مهم است». گرشون باسکین -مذاکره‌کننده سابق اسرائیلی- در خصوص سفر نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: هدف نتانیاهو از این سفر فراتر از ملاقات با اعضای کنگره است و به نظر می‌رسد تلاش او نزدیکی بیشتر به ترامپ است.

باسکین می‌افزاید: نتانیاهو بر اساس این پیش‌بینی که احتمالا ترامپ به کاخ سفید بازخواهد گشت، حامل پیام حمایت از اوست و در ازای آن به دنبال راه‌هایی برای حفظ اقدام نظامی اسرائیل در غزه خواهد بود. پولیتیکو نیز در همین راستا می‌نویسد: تیم‌های نتانیاهو و ترامپ در روزهای اخیر در مورد امکان دیدار مستقیم رهبران دو کشور در فلوریدا گفتگو کرده‌اند اما این دیدار هنوز قطعی نیست و به توافق نرسیده‌اند.

اگرچه ترامپ در سال‌های حضور خود در کاخ سفید از حامیان سرسخت دولت اسرائیل بود و در سال 2017 بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و همچنین تلاش‌های زیادی برای عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه تحت عنوان «پیمان ابراهیم» انجام داد، اما در سال‌های اخیر اختلافاتی بین ترامپ و نتانیاهو ایجاد شد. ترامپ از اظهارات تبریک نتانیاهو پس از پیروزی بایدن در سال 2020 خشمگین شد و علاوه بر این، پس از عملیات طوفان الاقصی نتانیاهو را به دلیل شکست اطلاعاتی کشور در 7 اکتبر محکوم کرد.

در حالی که ورود نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن می‌تواند مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس را هموار کند اما منتقدان نتانیاهو بیم دارند که او از این دیدار برای جستجوی حمایت برای ادامه و احتمالا گسترش جنگی که طولانی‌ترین جنگ اسرائیل شده، استفاده کند. با توجه به اختلافات اخیر آمریکا و اسرائیل در خصوص مذاکرات آتش‌بس، این مسئله دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. زونزسین تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران در این خصوص می‌گوید: دعوت از نتانیاهو علیرغم اعتراضات مردمی نشان می‌دهد که شکاف‌ها و تناقضات زیادی در موضع گیری آمریکا در مورد جنگ در غزه در حال حاضر وجود دارد.

هر چند که به اعتقاد این تحلیلگر غربی، با تمام این اختلافات نمی‌توان گفت که در روابط آمریکا و اسرائیل بحرانی وجود دارد؛ زیرا این چیزی است که در سیاست آمریکا و اسرائیل ریشه دوانده است. وی می‌افزاید: با توجه به کناره‌گیری بایدن انگیزه نتانیاهو برای دیدار با دونالد ترامپ بیش از پیش افزایش یافته است. زیرا کاملا هریس هنوز در حال تشکیل تیم خود و بررسی مواضع سیاست خارجی خود از جمله در مورد جنگ غزه است.

بنابراین به نظر می‌رسد نتانیاهو کار دشواری در سفر اخیر خود به آمریکا در پیش دارد. به خصوص که روابط بین او با بایدن نیز در نتیجه اختلاف نظرها بر سر کارزار اسرائیل علیه حماس و عمدتا تداوم مشکلات در دریافت کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان و فقدان برنامه اسرائیل برای نوار غزه به شدت تیره شده است. اگر آمریکایی‌ها رئیس‌جمهور دموکرات جدیدی را انتخاب کنند، نگرانی‌های مشابهی وجود خواهد داشت. بر همین اساس، نتانیاهو باید سعی کند هم نظر دموکرات‌هایی را جلب کند که روی کار هستند و تا زمان برکناری نیاز به حمایت آنها دارد و هم نظر ترامپ را به سوی خود بکشاند.

زیرا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درآینده نزدیک احتمال پیروزی او و جناح جمهوری‌خوان بیشتر از دموکرات‌ها است. او تلاش خواهد کرد تا با پیوند منافع مشترک و یادآوری گذشته همکاری‌های بین اسرائیل و آمریکا، چهره بهتر و قوی‌تری از خود نشان دهد تا هم از کمک‌های تسلیحاتی آمریکا استفاده کند و هم با توجه به محکومیت اسرائیل در مجامع بین‌المللی، سعی دارد حمایت آمریکا را در این مجامع داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =