برگزاری رینوتکس ۲۰۲۴ در هاله‌ای از ابهام

مدیرعامل سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی گفت: عدم برگزاری دوازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری رینوتکس، فرصت سوزی بزرگ برای تبریز است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از آذربایجان شرقی، رضا کریملو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، با اشاره به دستاوردهای این رویداد علمی در ۱۱ دوره گذشته، اظهار کرد: این رویداد فناورانه که از صفر مطلق شروع شده سرمایه‌ی اجتماعی استان است و نباید اجازه دهیم فرصتی که برای استان در سایه راه اندازی نمایشگاه رینوتکس ایجاد شده از بین برود.

وی ادامه داد: شهرداری، اتاق بازرگانی و همه صاحبان صنایع که توانایی حمایت از برگزاری این رویداد را دارند باید پای کار بیایند و از این فرصت سوزی بزرگ جلوگیری کنند زیرا اگر این رویداد برگزار نشود در تاریخ ثبت خواهد شد.

کریملو با بیان اینکه متاسفانه در استان نگاه‌ها به رویداد و نمایشگاه رینوتکس که به نوعی سرمایه اجتماعی تبریز و استان به شمار می رود، کوته بینانه است، گفت: باید نگاه‌ها را عوض و نقشه راهی برای برگزاری مستمر این رویداد و به ثمر نشستن زحمات کشیده شده ترسیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته ایران موسوم به “های تک” در سال ۱۳۸۴ در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد، افزود: تمامی استانداران، نگاهی توسعه‌ای به این رویداد و سازمان ربع رشیدی به عنوان متولی برگزاری آن داشتند و این سازمان با هدف، هم افزایی بین دستگاهی برای برگزاری بهتر این رویداد وارد عمل شد.

کریملو با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری در آذربایجان شرقی در زمینه فناوری و نوآوری وجود دارد، گفت: باید این ظرفیت‌ها را به واسطه کارهای نرم افزاری و مغزافزاری به طور کامل به کار بگیریم و مانع هدر رفت این ظرفیت‌ها شویم.

وی به برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه رینوتکس در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سنگ اندازی‌های بسیاری شد و می‌شود تا این نمایشگاه برگزار نشود، غافل از اینکه این نمایشگاه فرصتی برای ایده پردازی و تولیدات فناورانه و تبدیل ایده به ثروت شده است.

کریملو بیان کرد: جمع شدن ۱۲ هزار نفر ایده پرداز زیر یک سقف در ادوار گذشته، همفکری و همکاری دانشگاه‌ها و بازدید ۵۰۰ هزار نفری افراد عادی و متخصص از نمایشگاه از جمله دستاوردهای مهم سازمان ربع رشیدی و نمایشگاه رینوتکس، بدون دریافت ریالی از دولت بود.

وی ادامه داد: سازمان ربع رشیدی سرمایه‌ای اجتماعی است که فعالیتش موجب ترقی استان در عرصه فناوری می‌شود از این رو باید فعال باشد تا زیرساخت‌های ضعیف تبریز در این عرصه را با برگزاری نمایشگاه‌ها و کشاندن سرمایه گذاران به این شهر تقویت کند.

مدیرعامل سازمان ربع رشیدی به موضوع کارخانه نوآوری در تبریز اشاره کرد و گفت: راه اندازی این کارخانه از اول در مسیر درست قرار نگرفت، زیرساخت‌های نوآوری در تبریز ضعیف است و به هیچ عنوان قابل مقایسه با شهرهای همتراز نیست و باید بسترهای نرم افزاری و فیزیکی را فراهم کنیم.

کریملو ادامه داد: کارخانه نوآوری ابتدا قرار بود در محل برق لامع ایجاد شود سپس دانشسرا و سوله‌های ارتش مطرح شد که بالاخره در سال ۱۴۰۱، قرارداد تحویل سوله ارتش برای راه اندازی کارخانه نوآوری امضا شد که واگذاری آن یکسال به طول کشید و در حال حاضر این سوله به پارک علم و فناوری تحویل شده و طبق قولی که این پارک داده، قرار است اواخر مرداد تحویل سازمان ربع رشیدی شود.

خبرنگار:محمدلطفی

انتهای پیام/

کد خبر: 1237678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =