ارائه ۱۷۰ زمینه پژوهشی برنامه علمی زن و خانواده در پژوهشیار/ چالش «بحران هویت زنان» تدوین می‌شود

مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بارگذاری برنامه علمی زن و خانواده در سامانه پژوهشیار گفت: برنامه علمی زن و خانواده با توجه به چهار چالش حوزه زنان و خانواده تدوین شده که در چالش اول تا سوم به ترتیب ۶۱، ۵۴ و ۵۲ زمینه پژوهشی ارئه کرده‌ایم و چالش چهارم نیز با عنوان بحران هویت زنان در حال تدوین است.

عاصمه قاسمی؛ مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به بارگذاری برنامه علمی زن و خانواده در سامانه پژوهشیار اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد حل مساله و مبتنی‌ بر سند تحول و تعالی دانشگاه پیش می‌رود. قرار است دانشگاه بتواند مسائل جامعه را پاسخ داده و حل کند. قوه عاقله‌ دانشگاه باید بتواند جامعه را در مسیر درست به حرکت در بیاورد. دانشگاه آزاد به همین دلیل برنامه‌های علمی متعددی را در سامانه پژوهشی خود ارائه داده است تا دانشجویان مساله‌محور پیش بروند. اما جای برنامه علمی زنان و خانواده در این سامانه خالی بود به این معنا که بتوانیم در یک دامنه وسیعی تمام مسائل، موضوعات و چالش‌هایی که به زنان و خانواده مرتبط می‌شود را در این برنامه بگنجانیم و از علوم مختلف بررسی و تحقیق شود.

بیشتر بخوانید:

شبکه‌های دانشجویی دختران در دانشگاه آزاد تشکیل شد

وی با تأکید بر اینکه حوزه زنان و خانواده نمی‌تواند فقط از منظر مطالعات زنان یا علومی مثل جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار گیرد و باید علوم مختلف در این حیطه وارد شوند، افزود: برنامه علمی در چهار چالش اصلی نهایی شده و هم‌اکنون سه چالش در سامانه «پژوهشیار» دانشگاه آزاد اسلامی بارگذاری شده و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را از این برنامه علمی اخذ کنند.

قاسمی تصریح کرد: باید دانشگاه بر جامعه اثرگذار باشد، پس باید برنامه‌های دانشگاه مساله‌مند کردن و به‌نوعی کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پژوهشی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری را در نظر بگیرد. از این جهت در برنامه علمی زنان و خانواده این هدف را پیگیری کرده‌ایم تا بتوانیم با نگاه حل مساله به مسائل حوزه زنان و خانواده بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون با چالش‌های مختلفی در حوزه زنان و خانواده مواجه هستیم، ادامه داد: از این جهت در برنامه علمی که پیشنهاد داده‌ایم، سعی کرده‌ایم این چالش‌ها را مورد توجه قرار دهیم که چالش اول ما بحث «موانع و محدودیت‌های تشکیل خانواده و ازدواج»، چالش دوم «موانع و محدودیت‌های تحکیم و اعتلای خانواده» و چالش سوم «کاهش جمعیت» است. ما با این سه چالش شروع کردیم و فعلا در سامانه پژوهشی وارد شده و قابل‌دسترس است. چالش چهارم را هم «بحران هویت زنان» درنظر گرفته‌ایم که در حال تدوین است.

قاسمی خاطرنشان کرد: برای چالش اول در بحث ازدواج، هم آسیب‌شناسی تشکیل خانواده و ازدواج و هم بسترسازی و تسهیل ازدواج در جامعه را مورد توجه قرار داده‌ایم. این مسائل متعلق به تک‌رشته‌ نیست و به‌عنوان مثال فقط به حوزه مطالعات زنان یا جامعه‌شناسی برنمی‌گردد، باید از منظر روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق، مشاوره، علوم اقتصادی، علوم سیاسی، هنر، رسانه، ادبیات، ارتباطات و حتی شهرسازی و معماری به این چالش نگاه و به آنها پرداخته شود. از این رو پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی در این موضوع می‌توانند وارد شوند که در همه این حوزه‌های دانشی و تخصصی باشند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در خصوص چالش دوم «موانع و محدودیت‌های تحکیم و اعتلای خانواده» هم گفت: هدف‌مان در طرح چالش مذکور، این بود که بتوانیم به هدف غایی یعنی «خانواده مستحکم و متعالی» برسیم. برای پرداختن به این چالش، آسیب‌شناسی تحکیم و اعتلای خانواده را در آن قرار دادیم تا بتوانیم عوامل مختلف تزلزل خانواده را از منظرهای مختلف بررسی کنیم و دانشجویان در رشته‌های جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد، ریاضی، ارتباطات، هنر، مهندسی، معماری، جغرافیا، ادبیات و رشته‌های دیگر بتوانند به این موضوع بپردازند و وضعیت فعلی خانواده را آسیب‌شناسی کنند.

وی اضافه کرد: چالش سوم برنامه علمی زنان و خانواده هم یکی از مسائلی بوده که امروزه در جامعه با عنوان «کاهش جمعیت» مطرح است. با هدف غایی «افزایش خانواده» این مساله برای پژوهش و تحقیق در ابعاد مختلف ارائه شده است. به همین دلیل در چالش سوم یکی از زمینه‌های پژوهشی بحث الگویابی علل کاهش جمعیت و دیگری گسترش برنامه‌های افزایش جمعیت است. باز هم برای این اهداف عینی چه علل کاهش جمعیت و چه گسترش برنامه‌های افزایش جمعیت زمینه‌های پژوهشی بسیاری از منظرهای مختلف و در رشته‌های گوناگون تعریف شده تا دانشجوها بتوانند به پژوهش در این زمینه بپردازند.

قاسمی با اشاره به زمینه های پژوهشی ارائه شده در هر چالش نیز بیان کرد: در چالش اول که بحث ازدواج است دو هدف عینی، سه راهبرد و ۶۱ زمینه پژوهشی داریم. در چالش دوم نیز دو هدف عینی و سه راهبرد و ۵۴ زمینه پژوهشی وجود دارد و در نهایت در چالش سوم هم که بحث «کاهش جمعیت» مطرح است؛ دو هدف عینی و چهار راهبرد و ۵۲ زمینه پژوهشی استخراج شده است بنابراین در مجموع حدود ۱۷۰ زمینه پژوهشی در سامانه آموزشیار ارائه شده است.

وی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: چالش چهارم فعلا در سامانه «پژوهشیار» قرار نگرفته، ولی در حال تکمیل است که این چالش را «بحران هویت زنان» نامگذاری کردیم چرا که امروزه یکی از مسائل مهم سردرگمی و آشفتگی در موضوع هویتی است که درخصوص بانوان با توجه به نقش مهم آنها در جامعه و خانواده باید مورد توجه قرار گیرد. ما نیاز به بازیابی و بازاندیشی هویت زنان در چهارچوب فرهنگ ایرانی-اسلامی داریم به همین دلیل در این برنامه با تبیین عواملی که هویت زنان را تهدید می‌کنند و همچنین با الگویابی هویت زنان در چهارچوب فرهنگ ایرانی-اسلامی، زمینه‌های مختلف پژوهشی را تعریف خواهیم کرد که دانشجوی ما بتواند مبتنی‌بر این زمینه‌های پژوهشی در این مساله مهم ورود علمی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =