طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل خراسان شمالی همچنان در بن بست

روند ساخت طرح‌های راه‌سازی و ریلی استان متاثر از فقدان اعتبارات کافی و به موقع از سوی پایتخت کُند پیش می‌رود و این وضعیت هزینه‌های تکمیلی این طرح‌ها را چندین برابر کرده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حدود ۲۰ سال قبل که استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تقسیم شد، اهالی و معتمدان خطه شمال خراسان بزرگ این تقسیم استانی را مبارک دانستند تا اسباب و راهگشایی برای رشد شاخص‌های توسعه عمرانی این خطه بشود.

بر کسی پوشیده نیست که وجود راه‌های آسفالته، بزرگ راه و آزاد راه، راه آهن و فرودگاه عامل پیشرفت و توسعه هر منطقه‌ای به‌ویژه در زمینه جذب سرمایه گذاران به آن منطقه هستند، اما زمانی‌که خراسان شمالی از استان خراسان بزرگ مستقل شد، خراسان شمالی در زمینه بهره مندی از این شاخص‌های مهم توسعه‌ای عمرانی در انتهای جدول قرار داشت.

در سال ۸۳، وضعیت راه‌های اصلی استان از جمله محور بجنورد-جنگل گلستان که معروف به جاده آسیایی و حلقه اتصال استان‌های گردشگری مازندران-خراسان رضوی است، دو بانده بودند همچنین تنها منطقه‌ای که در استان از وجود ریل قطار برخوردار بود، شهرستان جاجرم بود و وضعیت فرودگاهی مرکز استان نیز به علت استقرار در موقعیت جغرافیایی نامناسب پرواز موثری نداشت.

حال که از آن زمان مدت ۲۰ سال می‌گذرد و به پشت سر می‌نگریم و البته به حال حاضر نگاه می‌کنیم، هنوز هم در جدول شاخص‌های توسعه عمرانی کشور، پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم!

با وجود گذشت ۲۰ سال، همچنان گلایه و انتقاد از راهسازی ناتمام محور بجنورد-جنگل گلستان، راهسازی ناتمام محور میامی-جاجرم-سنخواست-بجنورد، راهسازی ناتمام بجنورد-اسفراین، عقب ماندگی استان در زمینه بهره مندی از راه‌های روستایی آسفالته، پیشرفت کُند و لاکپشتی ساخت راه آهن جوین-اسفراین و البته نه راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان در صدر اخبار تولیدی دفاتر خبری استان منتشر می‌شود.

این روند بسیار کُند زیرساختی در استان که نتیجه فقدان اعتبارات کافی و به موقع از سوی پایتخت برای استان بوده است هرچند که استانداران استان نیز همواره اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل و بهره برداری از این طرح‌های عمرانی اشاره شده را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کرده‌اند، اما از هزار گفته و قول وعده داده شده از سوی پایتخت هنوز چیزی محقق نشده است.

طی یک دهه اخیر، خراسان شمالی در هر سفر دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم به استان برای تصویب اختصاص اعتبارات برای تکمیل این طرح‌های عمرانی چانه زنی‌های بسیاری را انجام دادند اما اگر تمامی این مصوبات اخذ شده، عملی می شد، الان هزینه‌های تکمیلی این طرح‌ها متاثر از افزایش نرخ تورم، چندین برابر (چند هزار میلیاردی) نمی‌شدند.

با این وجود، امیدوار هستیم که دولت چهاردهم برای خراسان شمالی راهگشا شود و دروازه خراسان شمالی را به سوی شبکه حمل و نقلی کشور متصل کند.

علی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی دراین باره اظهار کرد: عملیات تعریض، چهاربانده کردن و آسفالت محور جاده‌ای بهشهر- گرگان-بجنورد-قوچان-مشهد در حدود ۵۰ سال است که در دست انجام است.

وی گفت: از این محور جاده‌ای، مسیر جنگل گلستان-بجنورد-فاروج در استان خراسان شمالی واقع است که تعریض، چهار بانده کردن و آسفالت مسیر بجنورد-فاروج اجرایی شده و به پایان رسیده، با این وجود، با گذشت سال‌ها هنوز مسیر بجنورد-جنگل گلستان به علت کمبود اعتبارات سالیانه تکمیل نشده است.

میرکریمی همچنین به محور جاده‌ای میامی-جاجرم-سنخواست-بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: تعریض و آسفالت این محور تاثیر بسیار مهمی بر حمل و نقل برون شهری استان خواهد داشت.

وی با تاکید بر این نکته که این محور جاده‌ای از مهمترین محورهایی است که باید چهار بانده شود، تصریح کرد: متاسفانه تا به کنون اعتبار لازم به اجرای عملیات راهسازی این محور اختصاص نیافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: عملیات راهسازی در محور بجنورد-اسفراین که باید چهار بانده شود نیز این وضعیت را دارد و اعتبارات لازم به عملیات راهسازی این محور اختصاص نیافته است.

محمد مشتری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز درباره آسفالت راه‌های شریانی، فرعی و روستایی در استان اظهار کرد: در دولت سیزدهم، در سطح استان به حجم بیش از ۴۴۳ کیلومتر روکش تقویتی راه‌های اصلی و شریانی همچنین به حجم بیش از ۳۴۹ کیلومتر روکش راه‌های روستایی انجام شد.

افزون بر این، وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم، در استان به حجم ۱۶۸.۹ کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی انجام شد.

مشتری اعلام کرد: در حال حاضر نیز ۳۶ کیلومتر راه روستایی استان آماده آسفالت شده است.

با این وجود، وی خاطرنشان کرد: انجام این اقدام منوط به تامین اعتبار و تسویه طلب پیمانکاران است که منتظر تخصیص اعتبار مورد نیاز هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی یادآور شد: در حال حاضر شاخص بهره‌مندی استان از وجود راه‌های روستایی آسفالته به ۷۸.۲ درصد رسیده که البته این شاخص در سطح کشور ۸۵.۹ درصد است.

مهدی رشیدی، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز درباره اجرا و تکمیل طرح عمرانی راه آهن جوین-اسفراین اظهار کرد: این طرح از جمله مصوبات سفر دولت سیزدهم به استان بوده است که باید از سوی ایمیدرو انجام می‌شد.

وی در ادامه عنوان کرد: این در حالی است که سازمان ایمیدرو در اجرا و تکمیل این طرح تعلل کرد.

رشیدی گفت: تاکنون ۸۰ درصد از محوری که باید تحت ریل‌گذاری قرار گیرد، زیرسازی شده و در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی مجموع این طرح عمرانی به ۴۰ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه با اعتبارات استانی و ملی که در هر سال مالی برای این طرح مصوب می‌شود، پیشرفت فیزیکی این طرح طولانی مدت خواهد شد، استان راهبرد بهره گیری از تامین تسهیلات ماده ۵۶ را در دستور کار قرار داده است.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در صورت پذیرش پرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل پایتخت، تسویه بازپرداخت آن با دولت خواهد بود.

وی اعلام کرد: در این باره استانداری گفتگوها با دو بانک عامل پایتخت را شروع کرده است که منتظر پاسخ آنها هستیم.

علیرضا هنرور نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی در پاسخ به موضوع روند عملیات اجرایی طرح راه‌سازی محور بجنورد - جنگل گلستان بیان کرد: هرچند که تکمیل این طرح جزو مصوبات سفرهای چهار دولت قبلی به استان بوده است، بااین‌وجود، طی این سال‌های پشت سر گذاشته شده، هر ساله اعتبارات لازم برای تکمیل آن اختصاص نیافت.

وی افزود: این رویه موجب شده است که هزینه‌های نهایی برای تکمیل این طرح افزایش چشمگیری پیدا کند.

هنرور گفت: در حال حاضر برای تعریض و آسفالت ۳۱ کیلومتر باقیمانده از این محور جاده‌ای هنوز یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ کیلومتر از ۳۱ کیلومتر اشاره شده، آماده آسفالت شده است که منتظر تأمین اعتبار برای آن به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور هستیم.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی یادآور شد: در حال حاضر پیمانکار این محور ۲۲۰ میلیارد تومان طلب دارد.

وی همچنین درباره عملیات راهسازی محور اصلی میامی - جاجرم - بام - صفی‌آباد و دو محور فرعی آن شامل محور جاجرم - گرمه و محور جاجرم - سنخواست نیز عنوان کرد: طول این محور اشاره شده ۱۱۵ کیلومتر است که ۸۱ کیلومتر آن مشمول محور میامی - جاجرم می‌شود.

هنرور گفت: تابه‌حال حاضر ۵۰ کیلومتر آن آسفالت شده و هفت کیلومتر دیگر نیز در حال انجام آسفالت است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه اجرای عملیات آسفالت برای دو محور فرعی این مسیر (جاجرم - گرمه و جاجرم - سنخواست) نیازمند تأمین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است، با وجود پیگیری‌های بسیار هنوز منتظر اختصاص این اعتبار هستیم.

علاوه بر این، وی درباره تعیین تکلیف وضعیت راه‌آهن جوین - اسفراین نیز اظهار کرد: باتوجه‌ به اینکه تا دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی اجرای این طرح راه‌آهن جوین - اسفراین به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده، تأمین مالی برای ادامه اجرای این طرح مشمول مصوبات سفر دولت سیزدهم به استان نشد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی همچنین گفت: باتوجه‌ به اینکه هر ساله اعتبار موردنیاز برای ادامه اجرای این طرح اختصاص نیافته است، پیمانکار نیز خاتمه پیمان را انجام داد.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح به تأمین سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در سال مالی جاری فقط ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان شمالی اعلام کرد: برای رشد در پیشرفت فیزیکی اجرای این طرح، نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین و بام و صفی‌آباد در مجلس پیگیر اخذ تسهیلات ماده ۵۶ از سیستم بانکی کشور شده که مبلغ مورد تقاضا یک هزار میلیارد تومان است تا این طرح به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد ارتقا پیدا کند.

هنرور بیان کرد: گزارش‌های توجیهی برای اخذ ماده ۵۶ از سوی استان همچنین از سوی شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی آماده شده‌اند تا این وزارت‌خانه بتواند موافقت سیستم بانکی کشور را برای تأمین این تسهیلات دریافت کند.

خبرنگار : سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1237999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =