آخرین تحولات اوکراین| دورنمای پیوستن کی‌یف به ناتو و اتحادیه اروپا

مخالفت سوئیس با انتقال سود دارایی‌های روسیه به اوکراین، تعهد چین برای کمک به آغاز مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، آمادگی هند برای کمک به حل و فصل مناقشه و اشاره رسانه‌های غربی به وضعیت بحرانی ارتش اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد که اوکراین عضو اتحادیه اروپا یا ناتو نخواهد شد، برای اینکه غرب منابع کافی برای این کار ندارد. او شب گذشته گفت: «اوکراین هرگز به ناتو یا اتحادیه اروپا نخواهد پیوست، زیرا ما اروپایی‌ها پول کافی برای این کار را در اختیار نداریم».

بیشتر بخوانید

آخرین تحولات اوکراین| فشار وزارت خزانه‌داری آمریکا برای حفظ دارایی‌های مسدود شده روسیه

اوربان افزود که اتحادیه اروپا باید از نظریه اتحاد سیاسی خود دست برداشته و به یک پروژه اقتصادی و دفاعی تبدیل شود.

نخست وزیر مجارستان همچنین پیش‌بینی کرد که تعادل قدرت جهانی از غرب « که سیاستی غیرمنطقی را در پیش گرفته» به نفع آسیا و روسیه تغییر خواهد کرد. او گفت: «در طول دهه‌های آینده، و شاید حتی قرن‌ها، آسیا به مرکز برتر جهان تبدیل خواهد شد. و این ما، غربی‌ها بودیم که روس‌ها را از خود رانده و به سمت این بلوک سوق داده‌ایم».

پیش‌تر، در اوایل ماه جولای، شورای کشورهای عضو ناتو تأیید کرد که این ائتلاف در صورت دستیابی به توافق و پس از تحقق شرایط لازم توسط کی‌یف، دعوت‌نامه عضویت را به اوکراین ارسال خواهد کرد. با این حال، پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در نشست ناتو هشدار داد که ادغام اوکراین فقط به تضعیف ائتلاف منجر خواهد شد. بدین ترتیب، بوداپست از متحدانش خواست که با حداکثر احتیاط به مسئله عضویت احتمالی کی‌یف بپردازند.

در عین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در همان زمان اعتراف کرد که بحث در مورد زمان پیوستن اوکراین به ناتو بسیار زودهنگام است. با این حال او اضافه کرد که این ائتلاف، کی‌یف را به عضویت نزدیک‌تر می‌کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گسترش ناتو به اوکراین را تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت روسیه توصیف کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتاد و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

خودداری سوئیس از انتقال درآمدهای ناشی از دارایی‌های روسیه به اوکراین

مقامات سوئیس تاکید کردند که برخلاف اتحادیه اروپا، درآمدهای ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه را به اوکراین منتقل نخواهند کرد. این خبر توسط دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس (SECO) اعلام شد.

در بیانیه‌ منتشره در این رابطه آمده است: «هیچ پولی از دارایی‌های متعلق به دولت روسیه از سوئیس به اوکراین منتقل نخواهد شد. در حالی که اتحادیه اروپا برای اولین بار اعلام کرد که درآمدهای ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای دفاع و بازسازی اوکراین اختصاص می‌دهد، سوئیس در موقعیت متفاوتی قرار دارد.»

روز جمعه کمیسیون اروپا اولین قسط به مبلغ ۱.۵ میلیارد یورو از درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای خرید تسلیحات به اوکراین اختصاص داد. اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، توضیح داد که این وجوه از طریق صندوق صلح اروپا و صندوق اوکراینی برای خرید تسلیحات نظامی مورد نیاز و بازسازی کشور به کی‌یف منتقل خواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این تصمیم هشدار داد که روسیه بدون پاسخ به این اقدام نخواهد ماند و اقدامات متقابلی که در راستای منافع روسیه است، انجام خواهد شد.

چین به ادامه حمایت از گفتگوهای صلح در مورد اوکراین متعهد شد

مقامات چینی تاکید کردند که به حمایت از ادامه گفتگوهای صلح در مورد اوکراین ادامه خواهند داد و از ایالات متحده خواستند که از تحریم‌های یک‌جانبه دست بکشد. وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین شب گذشته در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پایتخت لائوس، گفت: «موضع گیری مقامات پکن در مورد بحران اوکراین شفاف و واضح است. ما به حمایت از گفتگوهای صلح ادامه خواهیم داد.»

وی همچنین یادآور شد که ایالات متحده باید از سیاست اعمال تحریم‌های یک‌جانبه دست بکشد. وانگ ایی تأکید کرد که پکن از تهمت و تهدید حمایت نمی‌کند و آماده است از منافع اساسی و حقوق خود دفاع کند.

چند روز قبل، ژانگ شیائوگان، سخنگوی وزارت دفاع چین، اعلام کرد که ائتلاف ناتو باعث آغاز درگیری‌ها در افغانستان، عراق، لیبی و اوکراین شده است. او افزود که ایالات متحده و دیگر کشورهای ناتو با ارسال تسلیحات به کی‌یف در حال طولانی کردن درگیری در اوکراین هستند.

در همان روز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در دیدار با همتای چینی خود در لائوس از موضع گیری پایدار مقامات پکن در مورد مناقشه اوکراین قدردانی کرد.

آمادگی هند برای کمک به حل و فصل مناقشه در اوکراین

سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، پس از سخنرانی خود در نشست وزرای خارجه اجلاس شرق آسیا در لائوس اعلام کرد که این کشور مایل است تا نقش فعالتری در حل و فصل مناقشه در اوکراین ایفا کند و برای این کار آمادگی دارد.

او یادآور شد: «نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، اخیراً با رئیس‌جمهور [روسیه ولادیمیر] پوتین و رئیس‌جمهور [اوکراین ولادیمیر] زلنسکی دیدار کرده است. هند آماده است تا به هر شکل ممکن در این موضوع نقش بیشتری ایفا کند.»

وزیر خارجه تأکید کرد که برای دهلی‌نو در مسئله حل و فصل درگیری نظامی، حفظ دیپلماسی و گفتگو بسیار مهم است.

به گزارش برخی رسانه‌ها، نخست وزیر هند قصد دارد در اواخر آگوست به کی‌یف سفر کند، که این نخستین سفر او به اوکراین از زمان آغاز مناقشه با روسیه خواهد بود.

نیویورک تایمز موضوع مذاکرات وزرای دفاع روسیه و آمریکا را فاش کرد

روزنامه "نیویورک تایمز" با استناد به منابع خود گزارش کرد که آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه، و لوید آستین، رئیس پنتاگون، در گفتگوی تلفنی خود در تاریخ ۱۲ جولای درباره «عملیات مخفی» اوکراین علیه روسیه بحث کردند.

بر اساس گزارش منابع ناشناس آمریکایی، طرف روسی تلاش داشت تا بداند آیا ایالات متحده در این طرح‌ها دخالتی دارد یا خیر. به گفته منابع این روزنامه، پنتاگون از این نیت‌های کی‌یف مطلع نبود، اما به اندازه‌ای هشدار طرف روسی را جدی گرفت که با مقامات اوکراینی تماس گرفت و از آنها خواست در صورت برنامه‌ریزی برای چنین عملیاتی، آن را اجرا نکنند.

در این گزارش یادآوری شده که مقامات اوکراینی همیشه اطلاعاتی در مورد برنامه‌ریزی عملیات‌های نظامی خود به اشتراک نمی‌گذارند که این امر باعث نارضایتی در واشنگتن میشود. پنتاگون از پاسخ دادن به این سوال که آیا وزرای دفاع روسیه و آمریکا در مذاکرات خود درباره عملیات اوکراین بحث کرده‌اند یا خیر، خودداری کرد.

نیروهای مسلح روسیه یک روستای دیگر را تصرف کردند

وزارت دفاع روسیه شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور روستای لوزاواتسکویه در جمهوری مردمی دونتسک را آزاد کردند.

طبق این اطلاعات، همچنین نیروهای روسی سه حمله متقابل دشمن را دفع کردند و در این اقدام ناموفق ارتش اوکراین تا ۴۲۵ نفر از نیروهایش، دو نفربر، از جمله M۱۱۳ ساخت آمریکا، پنج خودرو، سامانه توپخانه‌ای خودکششی «گوزدیکا» ۱۲۲ میلی‌متری و دو هویتزر ۱۲۲ میلی‌متری D-۳۰ را از دست داد.

علاوه بر این، به گزارش وزارت دفاع روسیه، ۱۷ تن از تفنگداران دریایی ارتش اوکراین در منطقه خرسون به طور داوطلبانه به نیروهای روسیه تسلیم شدند. این تسلیم شدن پس از آن صورت گرفت که فرماندهی ارتش از انجام عملیات تخلیه نیروها خودداری کرد. نیروهای تسلیم شده از برنامه‌ریزی ضعیف عملیات‌ نظامی توسط فرماندهی خود، از جمله فقدان تدارکات و آب آشامیدنی شکایت کردند. یکی از اسیران گفت که به دلیل شرایط سخت، نیروها حتی مجبور به نوشیدن آب از باتلاق شده بودند.

روز جمعه نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی هفته گذشته ۶۳ نیروی نظامی اوکراینی خود را تسلیم نیروهای روسیه کرده بودند.

واشنگتن پست: نیروهای مسلح اوکراین در وضعیت بحرانی قرار دارند

روزنامه "واشنگتن پست" با استناد به گفته‌های نظامیان و تحلیلگران اوکراینی گزارش کرد که نیروهای مسلح این کشور به دلیل کمبود تسلیحات و فقدان نیروهای انسانی در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارند.

واشنگتن پست نوشت: «نیروهای اوکراینی تحت فشار زیادی هستند... فرماندهان و سربازان اوکراینی که با The Post صحبت کردند، به کمبود منابع و نیروها، از جمله کمبود حاد نیروی نظامی اشاره کردند.» یک گروهبان اوکراینی ۵۶ ساله با نام مستعار بارت، وضعیت را بحرانی توصیف کرده و گفت که در خط مقدم «هرج و مرج جدی» وجود دارد و فرماندهی ارتش اوکراین را به دلیل اشتباهاتش مقصر دانست.

علاوه بر این، یک فرمانده واحد خمپاره‌ای اوکراینی با نام مستعار موزگ یادآور شد که روسیه تاکتیک‌های رزمی خود را تطبیق داده و در اکثر خطوط جبهه‌ در حال پیشروی است. او گفت که فرماندهان روسیه عملیات‌های تهاجمی همزمان و مکمل را انجام می‌دهند و ارتش روسیه به طور مداوم بر مواضع اوکراین فشار می‌آورد.

همچنین نظامیان اوکراینی گزارش دادند که در هفته گذشته نیروهای روسی تقریباً ۸ کیلومتر به سمت غرب در جهت گیری دونتسک پیشروی کردند که باعث «عقب‌نشینی بدون نظم» و پراکنده شدن نیروهای ارتش اوکراین شد. آنها همچنین گزارش دادند که ارتش روسیه در حال محاصره نیروهای اوکراینی در نزدیکی شهر توریتسکی است، همانند آنچه در نزدیکی آودیوفکا رخ داد.

نظامیان اوکراینی همچنین به برتری نیروهای روسی در استفاده از پهپادها و ابزارهای جنگ الکترونیک اعتراف کردند.

پیشتر، مجله "فوربس" گزارش داده بود که دو گردان از تیپ مکانیزه ارتش اوکراین در جبهه دونتسک به دلیل مشکلات فرماندهی دچار شکست جدی شدند. فوربس اشاره کرد که این گروه یکی از یگان‌های پیشروی اوکراینی است و به همین دلیل، فروپاشی آن در زمینه مشکلات مدیریتی و فرماندهی عمومی برای ارتش اوکراین نگران‌کننده است.

پیش از این، روزنامه "بیلد" نیز از پیچیدگی وضعیت نیروهای اوکراینی در مقابل عملیات تهاجمی روسها خبر داده بود و در این رابطه به خطر از دست دادن سرزمین‌های بیشتری از خاک اوکراین اشاره کرده بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1238128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =