همه بدهی‌های دانشگاه تربیت مدرس پرداخت شدند

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: زمانی که برای دومین بار ریاست دانشگاه تربیت مدرس را برعهده گرفتم، با مشکلاتی نظیر انبوهی از حجم بدهی‌های انباشته شده روبه‌رو بودم تا جایی که امروز دانشگاه تربیت مدرس هیچ بدهی ندارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به پرداخت بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی این دانشگاه طی دولت سیزدهم و با همراهی آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید گفت: بخش عمده‌ای از اعتبارات (در دانشگاه‌ها) صرف هزینه‌های جاری می‌شود که این وضعیت به مدیریت مالی و تحول نیاز دارد و باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد. دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاه‌ جامع تحصیلات تکمیلی کشور است که با سپری شدن ۴۰ سال از تأسیس آن، اکنون در آستانه فرصتی استثنایی برای تحول نوآورانه قرار گرفته است. این دانشگاه جوان به دلیل برخورداری از ساختاری منسجم و نظر به چابکی و انعطاف‌پذیری بالا، بسیار مستعد تحول و تعالی از جمله تبدیل شدن به یک دانشگاه بین المللی الگو در تراز ملی است.

وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس دارای ۱۷ دانشکده و تنها دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که دانشکده علوم پزشکی، همچنین ۱۵ مرکز تحقیقات و یک پارک علم و فناوری دارد که این پارک از ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان یا مستعد دانش‌بنیان شدن برخوردار است. فرهاد دانشجو که با مرتبه استادی عضو گروه مهندسی سازه و زلزله دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست این دانشگاه است یک بار سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ و یک بار دیگر از سال ۱۴۰۰ ریاست این دانشگاه جامع را برعهده داشته است. در حالی که به گفته فرهاد دانشجو، وقتی وی در شهریور ۱۴۰۰ ریاست این دانشگاه را تحویل گرفت، دانشگاه در شرایط مطلوبی به سر نمی‌بُرد. در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اعلام کرد بدهی ۱۹۰ میلیارد تومانی دانشگاه تربیت مدرس با حمایت آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی امروز به صفر رسیده و دانشگاه با وضعیت بهتری به دولت بعدی واگذار خواهد شد.

دانشجو با بیان این که در این دانشگاه طی سه سال فعالیت حوزه آموزش عالی انجام شده است گفت: زمانی که برای دومین بار ریاست دانشگاه تربیت مدرس را برعهده گرفتم با مشکلاتی نظیر انبوهی از حجم بدهی‌های انباشته شده، به روز نبودن و راکد ماندن تجهیزات آزمایشگاهی، تعمیر نشدن تجهیزات بالای ۱۰ تا ۲۰ سال و تبدیل آموزش حضوری به آموزش مجازی در دوران کرونا، همزمان با اعتراضات دانشجویی و اغتشاشات روبرو بودیم که در این دوره مدیریت شد، تا جایی که امروز دانشگاه تربیت مدرس هیچ بدهی ندارد.

وی با اشاره به بدهی ۱۹۰ میلیارد تومانی دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: امروز این دانشگاه نه‌ تنها بدهی ندارد، بلکه در حساب دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه تربیت مدرس ۵۳ میلیارد تومان و بیش از ۳۰ میلیارد تومان هم در حساب مرکزی دانشگاه موجود است و امروز دانشگاه را با وضعیت بهتر و جیب پُرپول‌تری تحویل می‌دهیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ۹۲ درصد از تجهیزاتی که بعد از گذشت ۱۰ تا ۲۰ سال خراب شده بود، در این دوره بازسازی و ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی هم تحویل داده شد.

دانشجو با اشاره به دیگر اقدامات دوره مدیریتی خود در دانشگاه تربیت مدرس در مدیریت زمان اعتراضات و اغتشاشات و بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: در این دانشگاه به نوعی مدیریت کردیم که رابطه بین افراد با تفکرهای سیاسی متفاوت تبدیل به دوستی و مهربانی شد. در واقع بزرگترین اقدام در این برهه را می‌توان این گونه بیان کرد که، در شرایط سخت و بی‌پولی و با بدهی‌های انباشته توانستیم همزمان با تسویه آن، در دوران اعتراض هم مهر و محبت و فکر و فرهیختگی و دوستی و کیفیت پژوهشی را ارتقا دهیم و کرسی‌های آزاد اندیشی خوبی را برگزار کنیم. تا جایی که ماه گذشته در نظام رتبه‌بندی لایدن با چهار شاخصه آموزشی، پژوهشی، درآمدزایی و فرهنگی رتبه دوم را بین دانشگاه های دولتی و رتبه سوم بین کل دانشگاه‌ها بعد از دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی کسب کنیم. همچنین در نظام رتبه‌بندی وبومتریک رتبه پنجم را کسب کردیم و در نظام رتبه‌بندی گرین متریک در دنیا بیش از ۳۰ جایگاه جهش داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما تنها دانشگاهی هستیم که ۲ هزار فضای تحقیقاتی جنگلی‌ داریم که در این سه سال فعالیت‌ها به گونه‌ای پیشرفت داشت که سازمان منابع طبیعی اظهار تمایل کرد. بین ۱۷ تا۳۰ هزار هکتار دیگر به دانشگاه اختصاص دهد که در حال بررسی توان مدیریتی آن هستم.

دانشجو با تاکید بر موفقیت‌های دانشگاه تربیت مدرس و قدمت ۴۰ سال که این دانشگاه دارد، گفت: دنبال تخریب گذشته و تضعیف تجربه قبل نیستیم، باید به دنبال ساخت آینده و استفاده از تجربه برای ایجاد تجربه نوین خلاق و جدید بود.

پیشنهاد سه اولویت مهم آموزش عالی برای دولت چهاردهم

رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره اولویت‌های آموزش عالی در دولت چهاردهم به تجربه آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود در دولت بعدی تجربه آموزش عالی در آموزش مجازی و حقیقی استفاده کند و نباید تجربه مجازی کنار گذاشته شود. بلکه باید آموزش ترکیبی را برنامه‌ریزی و از این ساختارهای ایجاد شده حداکثر استفاده کرد.

دانشجو توجه به ارتقای کیفیت در آموزش را از دیگر برنامه‌های پیشنهادی برای دولت آینده در حوزه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: مهمتر از تعداد دانشجو و موسسات کیفیت آموزش از نگاه ملی است. اینکه دانشگاه‌ها چقدر مشکلات واقعی علمی کشور را حل و فصل می‌کنند، برای این‌کار اولویت دولت و آموزش عالی آینده، این باشد که به دانشگاه مانند اتاق فکر علمی نگاه کنند و به شعار بسنده نشود.

وی درآمدزایی دانشگاه را از دیگر برنامه‌های اولویت دار آموزش عالی آینده دانست و گفت: بخش عمده‌ای از اعتبارات صرف هزینه‌های جاری می‌شود که این به مدیریت مالی و تحول نیاز دارد و باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد.

دانشجو تاکید کرد: این امکان وجود دارد که دانشگاه تربیت مدرس بتواند چنین طرحی را ارائه کند تا دانشگاه بتواند بین۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه‌های خود را تامین کند؛ مشروط بر اینکه اختیارات مدیریت بیشتر و مدیریت پولی و منابع منقول و غیرمنقول به هیات امنا داده شود تا فضای بهتری از سه سال قبل به دولت تحویل داده شود و در آینده شاهد این باشیم چهار سال دیگر آنها فضای بسیار بهتری را تحویل مدیران بعدی می‌دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1238520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =