فشار اتحادیه اروپا به مجارستان برای توقف واردات نفت از روسیه

در شرایطی که جنگ اوکراین موجب تقابل جدی غرب و روسیه شده، اتحادیه اروپا در تلاش است تا مجارستان را متقاعد کند تا واردات نفت از روسیه را متوقف کند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، از زمانی که اوکراین بخشی از ترانزیت نفت از طریق خاک خود از روسیه به اروپا را مسدود کرد، موجب آشفتگی بین کشورهای اروپایی شده‌است. برخی از این کشورها همچون مجارستان و اوکراین با وجود تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه، طی توافقاتی با اوکراین توانسته بودند از خط لوله‌ها دروژبا که از اوکراین می‌گذرد همچنان مایحتاج داخلی خود را تأمین نمایند. اکنون اوکراین با تحریم لوک اویل_یکی از بزرگ ترین شرکت‌های خصوصی نفتی روسی_ موجب خشمگین شدن این دو کشور شده است.

حال سیاست در مجارستان و اسلواکی دچار بحران شده است که البته دلایل خوبی برای عصبی بودن دو کشور شرق اروپای مرکزی وجود دارد. آنها برای شصت سال از طریق خاک اوکراین به شاخه جنوبی خط لوله نفت روسیه موسوم به دروژبا وابسته بودند. هر چند که لول اویل شرکتی خصوصی است اما اوکراین می‌گوید این شرکت رابطه نزدیکی با دولت روسیه دارد و از طریق فروش نفت این شرکت، پوتین نیز قدرت بیشتری برای خرید تسلیحات پیدا می‌کند.

بنا بر خبرهای نیوزوریخ، در واکنش به این موضوع، دولت مجارستان توقف تحویل شرکت لوک اویل را اقدامی غیردوستانه خواند و به همین دلیل اقدام به جلوگیری از پرداخت 6.5 میلیارد یورو کمک تسلیحاتی به کیف کرده است. پیتر سیجارتو _وزیر امور خارجه_ هم کاهش تحویل نفت اوکراین را باج‌گیری توصیف کرد. همچنین رابرت فیک_نخست وزیر اسلواکی_ روز دوشنبه تهدید کرد که اگر این ممنوعیت به سرعت لغو نشود، دیگر گازوئیل را برای اوکراینی‌ها تأمین نخواهد کرد. مهمترین پالایشگاه اسلواکی ده درصد نیازهای اوکراین را پوشش می‌دهد.

این دو کشور همچنین شکایتی را در اتحادیه اروپا در این خصوص مطرح کرده‌اند. از آنجایی که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند کشورهایی مانند مجارستان و اسلواکی را مجبور کند که با تسلیح بیشتر اوکراین موافقت کنند، در این رابطه نیز به مجارستان توصیه می‌کند از نفت روسیه دور شود. این موجب شده تا روابط مجارستان و اتحادیه اروپا نیز پیچیده شود.

در خبرهای 4 آگوست نیوزوریخ آمده شده که کمیسیون اروپا از مجارستان و اسلواکی خواست که از نفت روسیه مستقل شوند. والدیس دامبروسکیس_معاون اجرایی کمیسیون اروپا_ بحران عرضه مورد ادعای دو دولت را رد می‌کند و در عوض «تنوع فعالانه» را از سوخت‌های فسیلی روسیه توصیه می‌کند. او گفت این موضوع به راحتی می‌تواند از طریق جایگزین کردن جبران شود. به عنوان مثال از طریق کرواسی و خط لوله جاناف که می‌تواند سوخت را از خاورمیانه به مجارستان از طریق بندر جزیره کرک منتقل کند. او در بیانیه خود همچنین تصریح می‌کند که درخواست وی برای جدایی قوی از منابع انرژی روسیه مورد حمایت سایر کشورهای عضو اتحادیه نیز است.

با توجه به نابسامان بودن اوضاع بخصوص در مجارستان و امکان اعتراضات عمومی، حال باید دید آیا این دو کشور سعی خواهند کرد با باج‌دهی بیشتر اوکراین را راضی کنند یا به توصیه‌های اتحادیه اروپا برای تنوع بخشی عمل خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =