اقتصاد خام‌فروشی با تحریم آسیب می‌بیند

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: اقتصاد مبتنی بر فروش مواد خام با تحریم به شدت آسیب می‌بیند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جهانگیر یداللهی فارسی رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در نشست خبری هفته کارآفرینی با عنوان (اهمیت کارآفرینی در برنامه‌های توسعه کشور) که ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد ایران برای دهه‌ها متکی به اقتصاد دولتی بود و اقتصاد باز نبود. این اقتصاد شکننده است و نمی‌تواند برای مردم رفاه فراهم کند. وقتی اقتصاد کشور مبتنی بر فروش مواد خام است، به آسانی با تحریم‌ آسیب می‌بیند. اقتصاد برخی کشورها مانند کره جنوبی و سنگاپور مثال‌هایی از اقتصاد پویا هستند. توسعه رشته کارآفرینی یکی از مقدمات رسیدن به اقتصاد پویا است.

وی افزود: رشته کارآفرینی در ابتدا در دانشگاه تهران با هدف رسیدن به اقتصاد پویا راه‌اندازی شد. به عبارت دیگر، تربیت کارآفرینانی که کمک کنند اقتصاد ما از اقتصاد مبتنی بر فروش مواد خام به اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شود. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران هم‌اکنون چهار گروه آموزشی و ۵۵ عضو هیئت علمی ثابت دارد. این دانشکده ۶۳۵ دانشجویان کارشناسی ارشد، ۸۶ دانشجوی دکتری و ۹۰ فارغ‌التحصیل دکتری داشته است‌.

یداللهی خاطرنشان کرد: دانشکده کارآفرینی دارای خدمات آموزشی شامل آموزش رسمی و آموزش‌های آزاد است. دروس رشته کارآفرینی تاکنون چندین بار بازنگری شده‌اند. دوره‌های آزاد شامل MBA و DBA می‌شود. ارائه مشاوره یکی دیگر از خدمات این دانشکده در جهت توسعه مدل‌های بومی است. اعضای هیئت علمی دانشکده تجربیات زیادی در آسیب‌شناسی کسب و کارها در کشور دارند. هم‌اکنون با آغاز به کار دولت چهاردهم می‌توانیم اقدامات موثری در زمینه توسعه کسب و کارها به تیم دولت ارائه دهیم.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاه‌های کارآفرین هستند که قرار است برای مسائل صنعت در دانشگاه راهکار پیدا کنند. انتقال دانشگاه‌ها از نسل آموزشی پژوهشی به نسل سوم یکی از اقدامات دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران است.

وی تصریح کرد: ۲۰ سال از تاسیس دانشکده کارآفرینی می‌گذرد. این دانشکده تاثیر فرهنگی مهمی در جامعه ایجاد کرده است. مردم در قدیم برای فرزند تازه متولد شده خود آرزوی شغل کارمندی و داشتن حقوق را مطرح می‌کردند؛ اما امروز به لطف کارآفرینی مردم به دنبال پیشرفت فرزندانشان هستند. کمیته امداد چند سال پیش خواستار برگزاری دوره کارآفرینی برای خانواده‌های نیازمند بود و معتقد بود که با سرمایه اندکی که به این خانواده‌ها تعلق می‌گیرد، فقط کارآفرینی می‌تواند به درآمدزایی آن‌ها کمک کند.

یداللهی تاکید کرد: آینده ایران نیازمند توسعه کارآفرینی است. باید سهم حاکمیت در اقتصاد کم شده و اکوسیستم کارآفرینی در بخش‌های مختلف کشور شکل بگیرد. قصد داریم در آینده ساختمانی برای دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با الهام از دانشگاه های کارآفرینی موفق جهان تاسیس کنیم. این فضای جدید فرصتی برای شکل‌گیری یک استارتآپ فناورانه است. البته ۵ سال است که این ساختمان نیمه تمام مانده است.

ادامه دارد...

کد خبر: 1239018

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =