مهارت‌محوری و نیازمحوری تحقیقات؛ اصلی‌ترین اقدامات وزارت علوم

وزیر علوم گفت: مهارت‌محوری آموزش‌ها و نیازمحور بودن تحقیقات مهم‌ترین رویکردهای وزارت علوم در دولت سیزدهم بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در نشست خبری این وزارتخانه که ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا می‌خواهم کتاب راه نشان را معرفی کنم. در ۵۴ صفحه اول کتاب راه نشان اقدامات تحولی وزارت علوم در دولت سیزدهم آمده است. در این کتاب همه دستورالعمل‌های مورد نیاز کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ارائه شده است.

وی افزود: رویکر ما در وزارت علوم این بود که تجربه را ارزان بخریم. به همین دلیل من در آغاز دوره مدیریت خود وزاری علوم دوره های قبلی را دعوت و گفت‌وگو کردیم. ۲۲طرح برای آموزش عالی تعریف کردیم و از موسسه آموزش عالی خواستیم در مورد این طرح‌ها تحقق کنند. مهارت‌محوری آموزش‌ها و نیازمحور بودن تحقیقات از جمله موضوعاتی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: انتقاد دیگر به وزارت علوم این بود که چرا آموزش عالی یکپارچه نیست و چرا آمایش آموزش عالی اجرا نمی‌شود. همچنین ایده من همسو کردن منافع ملی با منافع فردی در قوانین و آیین‌نامه‌ها بود. به همین دلیل، نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی کردیم. هدف از این نظام، جهت‌دهی به ارزیابی‌ها و امتیازات مانند پایه‌های تشویقی، پژوهانه و ... بود. قصد داشتیم فعالیت‌های متعارف دانشگاهیان را به فعالیت‌های متمایز تبدیل کنیم.
بورس صنعت را ایجاد کردیم. سایپا سال گذشته اعلام کرد که هزار نفر را بورس می‌کند. هدف این بود که دانشجویان نگران شغل آینده‌شان نباشند.

وزیر علوم گفت: رویکر دیگر ما سیاست‌های کارمزدی به جای روزمزدی بود. تعداد پایه‌های تشویقی را افزایش دادیم. شفافیت اداری را در دستور کار قرار دادیم. ما از روسای دانشگاه برنامه گرفتیم‌. در برخی موارد چندین بار شخصا این برنامه‌ها را مطالعه می‌کردم و سوال می‌پرسیدم. در احکام صادر شده برای معاونت‌ها شرح وظایف افراد ذکر شده است.

وی یادآور شد: در این سه سال استفاده از هوش مصنوعی را در اولویت قرار دادیم. تاسیس سامانه‌های متعدد در راستای استفاده از هوش مصنوعی صورت گرفته است. هوش مصنوعی مبتنی بر داده است. برای مثال نظام ایده‌ها و نیازها برای ثبت مسائل همه سازمان‌ها راه‌اندازی شد. هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار نیاز ثبت شده است. طرح استادمحور بر اساس سامانه نان تعریف شد تا استادان بتوانند برای انجام پروژه‌های پژوهشی دانشجو جذب کنند.

زلفی گل تصریح کرد: سامانه جان یکی دیگر از سامانه‌های وزارت علوم است که بر اساس آن محصولات دانش‌بنیان داخلی ثبت شده و وزارت صمت دیگر اجازه واردات آن محصول را ندارد. سامانه فرنما یکی دیگر از سامانه‌هایی است که فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را ثبت می‌کند. سیاست ما این بوده که از هوش مصنوعی نهایت استفاده را بکنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: استفاده از الزامات حرفه‌ای یکی دیگر از سیاست‌های وزارت علوم بوده است. منظور این است که عضو هیئت علمی باید برنامه درسی‌ خود را پشت در اتاق نصب کند، ساعت مشاوره برای دانشجویان اختصاص دهد، امکان مشاهده برگه امتحانی دانشجویان فراهم شود. استاد دانشگاه باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

وی اظهار کرد: مقاله‌محوری یکی دیگر از انتقاداتی است که به وزارت علوم وارد می‌شد. معاونت فناوری و نوآوری در راستای تقویت نوآوری و فناوری تاسیس شد. تور فناوری، دستیار فناوری و طرح ملی کارآفرینی از جمله اقداماتی است که در این زمینه مطرح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =