آنتی‌بیوتیک‌های کشنده، اما پرطرفدار

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران از میزان استاندارد بالاتر است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ «برای سرماخوردگی پسرم نصف شب به درمانگاه رفتیم. اما با تجویز اشتباه آنتی‌بیوتیکِ «سفتریاکسون»، پسرم را از دست دادم...» این را پدر بیمار فوت شده می‌گوید.

بیشتر بخوانید

نکات مهمی که موم گوش‌ها در مورد سلامتی می‌گویند

سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریتی و اقتصادی سازمان غذا و دارو دکتر آزیتا نبی زاده یک مرداد گفت که «میزان نسخ حاوی آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی در کشور ما ۱۰ درصد بالاتر از میزان استاندارد اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.»

بر اساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، میانگین نسخ حاوی آنتی‌بیوتیک در ایران از ۵۵ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

با این‌ حال سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که حداکثر ۳۰ درصد نسخ تجویزی حاوی آنتی بیوتیک‌ها باشند. بنا بر اعلام مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از ابتدای سال تاکنون، کپسول آموکسی‌سیلین با تعداد ۵۰۰ میلیون عدد و مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرمصرف‌ترین داروی کشور طی سه ماه اول سال بوده است.

طبق تحقیقات، ۱۰ تا ۱۵ درصد داروها در ایران بدون مشورت با پزشک مصرف می‌شوند که در این بین، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را تشکیل می‌دهند. از عوارض این پدیده می‌توان به بستری شدن ۱۰ تا ۲۰ درصد از بیماران در مراکز درمانی به علت عوارض دارویی اشاره کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1237934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =