تاثیر حلقه‌های نزدیک به قدرت در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی/ استفاده از نخبگان امکان‌پذیر نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم-تحقیقات گفت: حلقه‌های نزدیک به قدرت به شدت در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی اثر گذارند. به همین دلیل استفاده از نخبگان میسر نمی‌شود.

افسانه زمانی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم-تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره محقق نشدن برنامه هفتم توسعه در زمینه افزایش آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: پیش‌بینی درصد در برنامه‌های توسعه جهانی مانند اهداف توسعه هزاره (mpg) رایج است. در پایان هر سال با در نظر گرفتن میزان رشد، به نسبت عقب بودن از درصد پیش‌بینی شده، این میزان را بر اساس یک سال محاسبه کرده و آن مقدار را به سال‌های بعد اضافه می‌کنند. در انتها، اختلاف برنامه پنج سال پایانی را با آنچه که تخمین زده شده بود مقایسه می‌کنند. بنابراین این یک فرآیند طبیعی است.

وی افزود: زمانی که بخواهیم جریانی را شروع کنیم، ایجاد زیرساخت‌ها، فلسفه فکری و ایجاد ابزارهای آن زمان بیشتری می‌برد و در فازهای بعدی سرعت بیشتری برای اجرا پیدا می‌کند. البته این روند مستلزم این است که شروع درست و اصولی داشته باشیم. قاعده کلی این است که در مراحل اول کندتر پیش می‌رویم. بنابراین این مهم نیست که از برنامه هفتم توسعه عقب هستیم، بلکه آیا مسیر درست پیش میرود یا خیر، جای تحلیل دارد.

اداره دانشگاه‌ها با تصمیمات شخصی به جای استانداردهای بین‌المللی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم-تحقیقات گفت: به دلیل تغییر مداوم حلقه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری افراد به جای سیستم، به نتایج مورد انتظار از سیستم نخواهیم رسید. نتایج فرآیندها به جای اینکه بر اساس شاخص‌ها و پیامدهای عینی و استانداردهای بین‌المللی سنجیده شود، با تائید تصمیمات شخصی تنظیم و ارائه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تحلیل درستی از شرایط موجود نداشته باشیم. زمانی که جریانی با سیستم حرکت می‌کند، احتمال انحراف و خطا کمتر است و در صورت مشکل بلافاصله خود را نشان ‌می‌دهد. برای مثال، شما در مسیر انجام یک رویداد قرار می‌گیرید که برای پیشرفت منجر به صرف وقت و انرژی می‌شود؛ اما با تغییر مدیریت، تمام این فرآیند لغو و از ابتدا آغاز می‌شود. قابل ذکر است حلقه‌های نزدیک به قدرت به شدت در تصمیم‌گیری‌ها اثر گذارند. با این اوصاف استفاده از نخبگان میسر نمی‌شود.

زمانی تصریح کرد: نظام آموزش عالی تبدیل به یک نظام دستوری شده است. نظامی که هر دستوری از بالا صادر می‌شود باید انجام شود. برای مثال، هیچ ناظری مبنی بر این‌که اسامی دروس دانشگاه با محتوای آن‌ها یکی باشد وجود ندارد، چه برسد به این که بر محتوای اشتباه یک درس نظارت داشته باشند. در چنین نظامی توقع پیشرفت نباید داشت.

مسیر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها درست نیست

وی با بیان این که مطالبی که در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها عنوان می‌شود اشتباه است و مسیر درستی را نشان ‌نمی‌دهد، گفت: آیا در سیاست‌گذاری‌ها وزیر صمت را مدنظر قرار می‌دهیم؟ آیا کارخانجات بزرگ ایران را در جلسات و همایش‌ها دعوت می‌کنیم؟ به چه میزان صنعت و دانشگاه با یکدیگر تعامل دارند؟ خردورزی در سیاست‌گذاری‌ها کم شده و بدنه ارتباط با صنعت و دانشجو بسیار ضعیف و غیرواقعی است. می‌توان از دانشجوهایی که در صنعت مشغول هستند درباره نقطه ضعف‌های این ارتباط نظرسنجی کرد. همچنین ارائه سرفصل‌ها باید با نظام آسیب‌شناسی ارتباط مستقیم داشته باشد. در جمع‌بندی، این موارد باید براساس نظام آسیب‌شناسی نه تفکرات و سلایق شخصی بررسی شود.

زمانی تاکید کرد: اساتید از نظر جایگاه مالی و اجتماعی انگیزه لازم برای برخی تغییرات را ندارند. افرادی که باید سنگر علم را فتح کنند اعضای هیئت علمی هستند. در راستای این تغییرات باید محتوا، نگرش خود، مطالعات و دانشجویان را تغییر دهند که مستلزم زحمات زیادی است. چند درصد از افراد در راس اهداف خود به پیشرفت کشور فکر می‌کنند؟ افراد خیلی کمی هستند که با این دیدگاه پیش روند. هر فردی اگر بتواند دایره کوچکی از افراد پیرامون خود را تغییر دهد، گام بزرگی در جهت پیشرفت آموزش عالی برمی‌دارد. در هر صورت یا به موفقیت همه جانبه می‌رسد یا تغییر هرچند کوچکی ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خردورزی و انتقادپذیری دو مولفه سیستم خواهان تغییر در سطح کلان است. در غیر این صورت بعید است که بتوان این سیستم را ترمیم کرد. در اولین قدم باید اعتماد صنایع را جلب کرد. همچنین به دانشجو این اطمینان داده شود که من توانمندی‌های تو را می‌شناسم و تو با تحصیل در دانشگاه چیزهایی را به‌دست می‌آوری که در جای دیگر این اتفاق نمی‌افتد. این دو موضوع مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری ارتباط مفید دانشگاه و صنعت است. متاسفانه در جامعه این اعتمادسازی شکل نگرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم-تحقیقات درباره اقدامات خود در جهت ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت گفت: نزدیک به ۲۰ سال است که با صنعت در ارتباط هستم. با شهرک‌های صنعتی، سازمان‌ها، نهادها و کارخانجات تعاملات دو طرفه دارم. در این مدت، برگزاری کلاس‌های درسی را متفاوت کرده‌ام. به طوری که دانشجو احساس کند مطالب واقعی‌تری در این کلاس‌ها یاد می‌گیرد. دانشجوهای نخبه و کارآمد را در چند سال اخیر در دانشگاه علوم-تحقیقات به صنعت معرفی کردم و آن‌ها نیروی کار متناسب با نیاز خود می‌گیرند. دکتر طهرانچی هم در بازدید از دانشگاه و مشاهده این اقدامات، از این شیوه استقبال کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =